schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Hoe zet je Instagram Stories succesvol in voor je bedrijf?
Blog
Digitaal
Bobby van Langeveld
02-05-2018
Het social mediaplatform Instagram is inmiddels bij de meeste bedrijven en personen een veelgebruikt medium. Voor PR- en marketingdoeleinden heeft het online platform al talrijke keren bewezen een goed middel te zijn. Zo zijn de Tags en Hashtags welbekende en veelgebruikte functies van het platform. Echter, er is een functie die nog veel waardevoller is: de Instagram Stories. Het concept 'Story' komt van origine van het concurrerende platform Snapchat en onder het mom van 'beter goed gestolen dan slecht verzonnen' is gebleken dat de functie een gouden zet was voor het platform. Zo werd in november 2017 bekend dat Instagram Stories de concurrent voorbij was gegaan wanneer gekeken wordt naar het aantal gebruikers dat gebruik maakt van de functie. De Stories worden dus veel gebruikt en bekeken, hierdoor ontstaan mogelijkheden om hier op een slimme manier gebruik van te maken.
Stories, wat is dat?
De functie lijkt eigenlijk verdacht veel op het normaal plaatsen van een Instagram foto. Zo kan de gebruiker de foto bewerken met verschillende effecten en filters, kunnen mensen getagd worden én komt het terecht in de timeline van de volgers. Echter, er zijn een aantal grote verschillen die de functie zo aantrekkelijk maken. Om te beginnen is de content die gedeeld wordt slechts 24 uur voor de volgers te bekijken: na deze 24 uur wordt het bericht van Instagram gehaald en kan het niet meer teruggevonden of opgezocht worden. Dit biedt de gebruiker mogelijkheden om content te delen die niet voor altijd op het account hoeven te blijven staan maar wat wel van toegevoegde waarde is voor het account. Zo kan de functie goed gebruikt worden voor een stukje storytelling, in de vorm van een 'take over' bijvoorbeeld. Hierbij neemt bijvoorbeeld een werknemer van het bedrijf de Instagram Story van het bedrijf voor één dag over, op deze manier kunnen de volgers een beter inzicht krijgen in het bedrijf en geef je een persoonlijke touch aan het account.
Stories geven veel inzicht in interactie
Wat social media onderscheidt met de klassieke vormen van media uit het pre-internet tijdperk is dat het niet alleen bestaat uit zenders en ontvangers. Social media geeft de mogelijkheid om te acteren als een zender én ontvanger. Deze vorm van interactie blijkt echter (vaak) meer een gegeven dan realiteit, dit komt vaak door een slechte engagement met je volgers. Met behulp van de Instagram Stories kan je ervoor zorgen dat je de drempel voor interactie wat verlaagt waardoor je engagement juist toeneemt. Zo kan je als gebruiker op een gemakkelijke manier zien wie de content heeft bekeken en/of heeft gescreenshot en geeft het je volgers een makkelijke manier om te reageren op je Stories, in de vorm van een reactie, of door het toevoegen van een poll. Op deze manier kan je goed achterhalen wat de meningen zijn van je volgers, die voorheen wellicht onbekend waren. Gebruik deze poll om bijvoorbeeld te vragen naar wat de voorkeuren zijn van je volgers over de content die je plaatst, en gebruik deze feedback vervolgens! Op deze manier krijg je een beter inzicht in je volgers en geef je hen het gevoel dat je naar ze luistert.
Swipen Swipen Swipen
Last but not least, biedt de Instagram Story de functie om omhoog te swipen. Deze functie is de droom voor ieder bedrijf dat actief is op Instagram. Het zorgt er namelijk voor dat je volgers vanaf je Story met één vingerbeweging naar een website geleid kunnen worden. Je kan als gebruiker namelijk een link aan een Story toevoegen, dit wil zeggen dat de volgers een Story kunnen bekijken en door middel van een omhoog schuivende beweging naar de link toe worden gestuurd. Denk hierbij aan mogelijkheden als het direct doorsturen naar de webwinkel van je product, of het linken naar de YouTube video die zojuist online is gezet. Het is nu alleen nog aan jou als gebruiker om de juiste content te creëren waardoor de volger getriggerd wordt om te swipen.
Het gebruiken van Instagram blijft lastig en kent zijn grenzen, uiteindelijk is het maar net wat ze in Silicon Valley bedenken dat mogelijk is. Er zijn echter genoeg manieren om het op een verstandige manier te gebruiken en het in je eigen voordeel te laten werken. Instagram Stories is daar en heel goed voorbeeld van.
Stories, wat is dat?
De functie lijkt eigenlijk verdacht veel op het normaal plaatsen van een Instagram foto. Zo kan de gebruiker de foto bewerken met verschillende effecten en filters, kunnen mensen getagd worden én komt het terecht in de timeline van de volgers. Echter, er zijn een aantal grote verschillen die de functie zo aantrekkelijk maken. Om te beginnen is de content die gedeeld wordt slechts 24 uur voor de volgers te bekijken: na deze 24 uur wordt het bericht van Instagram gehaald en kan het niet meer teruggevonden of opgezocht worden. Dit biedt de gebruiker mogelijkheden om content te delen die niet voor altijd op het account hoeven te blijven staan maar wat wel van toegevoegde waarde is voor het account. Zo kan de functie goed gebruikt worden voor een stukje storytelling, in de vorm van een 'take over' bijvoorbeeld. Hierbij neemt bijvoorbeeld een werknemer van het bedrijf de Instagram Story van het bedrijf voor één dag over, op deze manier kunnen de volgers een beter inzicht krijgen in het bedrijf en geef je een persoonlijke touch aan het account.
Stories geven veel inzicht in interactie
Wat social media onderscheidt met de klassieke vormen van media uit het pre-internet tijdperk is dat het niet alleen bestaat uit zenders en ontvangers. Social media geeft de mogelijkheid om te acteren als een zender én ontvanger. Deze vorm van interactie blijkt echter (vaak) meer een gegeven dan realiteit, dit komt vaak door een slechte engagement met je volgers. Met behulp van de Instagram Stories kan je ervoor zorgen dat je de drempel voor interactie wat verlaagt waardoor je engagement juist toeneemt. Zo kan je als gebruiker op een gemakkelijke manier zien wie de content heeft bekeken en/of heeft gescreenshot en geeft het je volgers een makkelijke manier om te reageren op je Stories, in de vorm van een reactie, of door het toevoegen van een poll. Op deze manier kan je goed achterhalen wat de meningen zijn van je volgers, die voorheen wellicht onbekend waren. Gebruik deze poll om bijvoorbeeld te vragen naar wat de voorkeuren zijn van je volgers over de content die je plaatst, en gebruik deze feedback vervolgens! Op deze manier krijg je een beter inzicht in je volgers en geef je hen het gevoel dat je naar ze luistert.
Swipen Swipen Swipen
Last but not least, biedt de Instagram Story de functie om omhoog te swipen. Deze functie is de droom voor ieder bedrijf dat actief is op Instagram. Het zorgt er namelijk voor dat je volgers vanaf je Story met één vingerbeweging naar een website geleid kunnen worden. Je kan als gebruiker namelijk een link aan een Story toevoegen, dit wil zeggen dat de volgers een Story kunnen bekijken en door middel van een omhoog schuivende beweging naar de link toe worden gestuurd. Denk hierbij aan mogelijkheden als het direct doorsturen naar de webwinkel van je product, of het linken naar de YouTube video die zojuist online is gezet. Het is nu alleen nog aan jou als gebruiker om de juiste content te creëren waardoor de volger getriggerd wordt om te swipen.
Het gebruiken van Instagram blijft lastig en kent zijn grenzen, uiteindelijk is het maar net wat ze in Silicon Valley bedenken dat mogelijk is. Er zijn echter genoeg manieren om het op een verstandige manier te gebruiken en het in je eigen voordeel te laten werken. Instagram Stories is daar en heel goed voorbeeld van.