schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Hoe 'upcoming' is Virtual Reality?
Blog
Trends
Noortje Kleijnen
19-11-2015
Bij Coopr leggen we regelmatig contact met bedrijven waar we van kunnen leren, eventuele samenwerkingen mee kunnen aangaan of waar we gewoon eens mee willen sparren. Gisteren ontvingen we VR Gorilla, een 'virtual reality production studio', een productiebedrijf dat 360 video's ontwikkelt die ingezet kunnen worden voor Virtual Reality. Voor mij geen nieuw begrip, maar ik had nog nooit zelf zo'n bril op gehad. Daarnaast was ik vooral nieuwsgierig naar de kansen binnen PR en marketing die virtual reality te bieden heeft. Tijd voor een kleine analyse.
Hoewel ik aanvankelijk had verwacht dat ik een super hightech bril op zou krijgen, bleek dat eigenlijk een 'veredelde duikbril' te zijn waar in plaats van glazen een smartphone zit. Voor een tientje scoor je een Google Cardboard waarmee je hetzelfde effect bereikt, al dan niet iets minder luxe. Wat is er dan zo ingewikkeld aan het creëren van een Virtual Reality omgeving? De content. Mijn eerste VR ervaring bracht me tussen de apen in de jungle, met achter me een stel apen, voor me een boswachter en werkelijk overal waar ik 'keek' flora en fauna. Zo waren er collega's die complete ballonvaarten maakten, al dan niet gewaarschuwd voor het feit dat je er wel een beetje misselijk van kon worden.
Dat wil ik dan ook meteen aanstippen als highlight van deze tool: zodra die bril op je hoofd staat waan je je even in een andere wereld, het brengt mensen op plekken waar je anders nooit zou komen. Hier zie ik een grote rol weggelegd voor bijvoorbeeld de reisbranche of de woonsector. Je kan mensen rondleiden in een huis dat je nog moet bouwen, of ze laten zien hoe dat hotel in New York eruit ziet, inclusief rondleiding door de stad.
Toch heb ik na deze ervaring nog steeds mijn twijfels over virtual reality als marketingtool. De ervaring is cool, maar blijft deze je na meerdere keren gebruik nog verbazen? Daarnaast zal je je doelgroep van zowel een Cardboard als van de juiste video moeten voorzien, wat mij betreft een logistieke uitdaging als je niet direct met hen in contact bent. Daarom zou ik VR eerder inzetten als marketingstunt waarmee je nieuwe content creëert, zoals bijvoorbeeld voor Wereld Psoriasis dag is gedaan.
Hoewel ik aanvankelijk had verwacht dat ik een super hightech bril op zou krijgen, bleek dat eigenlijk een 'veredelde duikbril' te zijn waar in plaats van glazen een smartphone zit. Voor een tientje scoor je een Google Cardboard waarmee je hetzelfde effect bereikt, al dan niet iets minder luxe. Wat is er dan zo ingewikkeld aan het creëren van een Virtual Reality omgeving? De content. Mijn eerste VR ervaring bracht me tussen de apen in de jungle, met achter me een stel apen, voor me een boswachter en werkelijk overal waar ik 'keek' flora en fauna. Zo waren er collega's die complete ballonvaarten maakten, al dan niet gewaarschuwd voor het feit dat je er wel een beetje misselijk van kon worden.
Dat wil ik dan ook meteen aanstippen als highlight van deze tool: zodra die bril op je hoofd staat waan je je even in een andere wereld, het brengt mensen op plekken waar je anders nooit zou komen. Hier zie ik een grote rol weggelegd voor bijvoorbeeld de reisbranche of de woonsector. Je kan mensen rondleiden in een huis dat je nog moet bouwen, of ze laten zien hoe dat hotel in New York eruit ziet, inclusief rondleiding door de stad.
Toch heb ik na deze ervaring nog steeds mijn twijfels over virtual reality als marketingtool. De ervaring is cool, maar blijft deze je na meerdere keren gebruik nog verbazen? Daarnaast zal je je doelgroep van zowel een Cardboard als van de juiste video moeten voorzien, wat mij betreft een logistieke uitdaging als je niet direct met hen in contact bent. Daarom zou ik VR eerder inzetten als marketingstunt waarmee je nieuwe content creëert, zoals bijvoorbeeld voor Wereld Psoriasis dag is gedaan.