Hoe bepaal je een PR strategie in een chaotische markt?

Blog
Opinie
Marlous Westra
08-09-2015
Christopher Penn van Shift Communications werkte de de laatste weken aan een serie over hoe je de beste PR strategie bepaalt voor een klant of bedrijf. En hij biedt nuttige inzichten. Waar ik in mijn vorige blog inging op zijn advies over hoe je de beste PR strategie bepaalt voor een speler in een traditionele markt, ga ik hieronder in op zijn advies hoe je het beste een PR strategie inricht voor een speler in een chaotische markt. Rode draad door de serie: houd bij het bepalen van je PR strategie altijd rekening met het tempo en de positie in de markt van jouw klant of bedrijf. Met andere woorden: houd enerzijds rekening met hoe snel dingen veranderen in de sector van jouw klant of bedrijf en bedenk anderzijds hoe makkelijk of moeilijk het voor jouw klant of bedrijf is om in de sector gehoord te worden. Zijn er veel of weinig spelers en hoe aanwezig zijn zij?

Wat is een chaotische PR omgeving
Veel bedrijven bevinden zich in een chaotische PR omgeving. Deze omgeving wordt gekenmerkt door een hoog tempo waarin zaken veranderen en door veel spelers in de markt. Daardoor is het lastig om gehoord te worden. Er is niet een grote speler die overheerst. In plaats daarvan zijn er veel merken die vechten voor een plekje. De markt verandert zo snel dat klanten moeite hebben om te kiezen tussen de verschillende aanbieders.

Voorbeelden van bedrijven in een chaotische omgeving
Zelf dacht ik direct aan bedrijven die zich begeven op het vlak van webdesign. Penn geeft bedrijven in de SEO en app-ontwikkeling als voorbeeld. Ook noemt hij aanbieders van 'organic food' als voorbeeld van spelers in een chaotische PR omgeving. Trendgevoelig en onderhevig aan snelle veranderingen. Noem maar eens het nummer een merk van organisch eten? Daar heeft Penn een punt. Ik heb in elk geval geen idee. En dat komt volgens hem omdat deze chaotische markt zo snel verandert dat geen enkel merk de kans krijgt om hun naam te vestigen als marktleider.

Storende factor
Typisch voor een chaotische PR omgeving is een derde partij - waarop het merk geen invloed heeft - die regelmatig de regels van het spel verandert. Denk bijvoorbeeld aan social media marketeers die zich continu moeten aanpassen aan Facebook's willekeurige aanpassingen in het algoritme. Of bedrijven in de reisindustrie. Dan ben je afhankelijk van het weer, de economie, de transportsector en de hoogte van benzinekosten en OV-tickets.. Deze chaotische omgeving zorgt ervoor dat een traditionele PR strategie niet zal slagen. Op het moment dat je kiest voor een bepaalde strategie, is de kans groot dat alle randvoorwaarden weer zijn veranderd.

Hoe kies je een PR strategie voor een speler in een chaotische markt?
In een chaotische omgeving bepaalt de mate van behendigheid en flexibiliteit succes. Penn waarschuwt dat je je, in plaats van te werken aan een PR masterplan voor de aankomende vijf jaar, je je als bedrijf in een chaotische omgeving beter kan focussen op de aankomende vijf maanden of zelfs vijf dagen. De meest wendbare bedrijven hebben tegelijkertijd verschillende korte projecten lopen.

Welke strategieën passen bij een chaotische omgeving?
Volgens Penn is dit de strategie die zich gemakkelijk laat herhalen en een korte doorlooptijd heeft. In plaats van alle peilen te richten op een groot project, kan je als bedrijf in een chaotische omgeving beter kiezen voor meerdere kleinere projecten. En richt je als merk ook niet op slechts een kanaal. Gebruik meerdere naast elkaar en spreid je kansen! Je bent minder afhankelijk van Facebook's grillen als je ook Twitter in kan zetten en een eigen blog. Bedrijven die een earned, owned, paid en rented media-aanpak steeds weer op een andere manier combineren en toepassen, presteren goed in een chaotische omgeving. Elk los project bereikt je publieksgroepen dan op een andere manier: de welbekende slimme 'lappendeken'.

Wat zijn de valkuilen?
De grootste valkuil die je volgens Penn kan maken is denken dat je je beweegt in een chaotische omgeving, terwijl dit in werkelijkheid NIET zo is. Zeker als je je eigenlijk in een traditionele omgeving bevindt. In een traditionele omgeving wordt het succes van PR bepaald door focus, en een zogenaamde 'big bang'. Hoe meer middelen je tot je beschikking hebt, hoe gemakkelijker succes wordt bereikt. Je hebt dan namelijk enkele olietankers als concurrent. Terwijl in een chaotische omgeving succes juist wordt behaald door veel kleine prikkels. Doe je dit in een traditionele omgeving, bedenk dan dat deze kleine prikkels slechts druppels op een gloeiende plaat zijn. Of met de woorden van Penn: zelfs duizend roeiboten maken nog geen deukje in die olietanker ;) Een andere fout die je als bedrijf in een chaotische omgeving kan maken, is te lang vasthouden aan ineffectieve methodes en middelen. Als bedrijf in een chaotische omgeving moet je namelijk wendbaar en flexibel blijven om succesvol te zijn. En dus snel afscheid nemen van dingen die niet werken.

Inzicht
Penn biedt mij in dit derde deel van zijn zesdelige serie best wel wat interessante inzichten. Een discussie waard wat mij betreft. Wat vind jij? Is die slimme lappendeken aan kortlopende PR acties de juiste strategie voor een merk in een steeds veranderende markt? En heb je voorbeelden daarvan?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief