Het prijzencircus is weer begonnen! Trots of Poeha?

Blog
Coopr Nieuws
Jos Govaart
20-04-2015
19 mei aanstaande mogen we in Londen vernemen of we de trotse eigenaar zijn van een prestigieuze Sabre Award. We hebben enige tijd twee cases ingestuurd, in beide gevallen is dat niet voor niets geweest. Voor de LinkedIn Masterclass die we bedachten en uitvoerden zijn we genomineerd in de categorie "webbased business". Ook ons blog hebben we ingezonden, en wel in de categorie Best Agency Editioral / Communications Platform. In die laatste categorie kregen we vandaag een "Certificate of Excellence". Daar zijn we na bijna 1400 blogs trots op. Terwijl ik dit blog schrijf leggen we met twee collega's de laatste hand aan de inzendingen voor de Dutch PR Awards. En ja, de deadline is vandaag:-)

Vaktrots is belangrijk
We stellen ons regelmatig de vraag hoe belangrijk die prijzen nu eigenlijk zijn. Is dat niet heel erg een incrowd bedoeling die bureaus erg belangrijk vinden? Misschien is dat voor een deel zo. Want ja. Het succes van een bureau wordt zeker niet afgemeten aan prijzen. Dat begint namelijk heel simpel bij blije medewerkers en blije klanten. Die zorgen vervolgens als het goed is voor een blije rekening zodat alle partijen blij blijven. Die prijzen? Ze zijn een logisch gevolg. En een logisch gevolg wat we als ons stukje van de branche misschien wel teveel laten liggen. Uiteindelijk zenden we voor de Dutch VPRA Awards twee cases in. Ik ben er heilig van overtuigd dat het er meer hadden kunnen zijn. Toch zijn er een paar dingen die ons tegenhouden. Ik noem er maar een paar:
  • Hét grote idee is niet door ons bedacht, maar door het reclamebureau.
  • Is het nu écht zo bijzonder wat we hebben neergezet?
  • Deze case laat zich maar lastig in een casefilm gieten.
  • Inzenden kost toch € 350,- per case, laten we het er maar bij twee houden.
  • Wie is er nu écht geïnteresseerd in zo'n prijs?
  • M'n planning staat vol met écht werk
Het zijn allemaal logische argumenten, maar of ze allemaal hout snijden zullen we misschien wel nooit te weten komen. Feit blijft dat het winnen van prijzen een functie heeft. Ze zorgen voor trots in je bedrijf. Ook trots die je met je klanten deelt. Hoe blasé je een lijstje soms kunt vinden. Toch word je ego altijd een beetje gestreeld. Er is niemand die daar ongevoelig voor is, lijkt me.

Samen trots zijn op Accenten en Esprix
Waar ik persoonlijk misschien wel het vrolijkst van wordt, is de prijzen die je kunt winnen als je elkaar versterkt. Voor de "Heel Normaal" case van SNS Bank zijn we door Lead Agency FHV BBDO genoemd als het bureau dat de PR gedaan heeft. En dus staan we erbij als het gaat om de nominatie voor de SAN Accenten en de Esprix. Als je écht geïntegreerd werkt dan wordt de kracht van alle disciplines vanzelf duidelijk. En dat is supertof.

Volgend jaar maken we er een feest van
Awards winnen is superleuk. Het voorbereiden van een inzending is vaak hard werken. Meestal in de avonduren. Volgend jaar wil ik het leuker maken en meer integreren in de dagelijkse flow van hoe we werken binnen Coopr. We hebben al de ijzeren discipline als het gaat om ons blog. Na afronding van elke campagne dan maken we een case en die gaat op de website, dat doen we nu vooral als we vinden dat er weer een zwikkie nieuwe opmoeten.. Ruim voordat het prijzencircus dan weer echt begint dan pakken we een potje bier en wat bitterballen en we gaan alle cases die we gemaakt hebben beoordelen. Alles boven een grens die we gezamenlijk afspreken, zenden we in. Aan ons of dat een dure grap wordt of niet!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief