‘Helaas onderschatten veel marketeers het belang van merkbouw’

Blog
Interview
Bas Hakker
15-08-2024
Dat Kantar-onderzoek is een bron waar we wel wat vaker uit gaan putten hoor. Interessant is het bijvoorbeeld om te kijken naar de totale merkwaarde van de Top 100 sterkste merken sinds 2006. Gemiddeld genomen groeide dat bedrag tussen 2006 en 2020 met 9,3 procent en sinds 2020 met 20 procent. Sinds 2006 is dat bedrag gegroeid met 474 procent. Kortom, merken groeien nog als een tierelier. Ooit dachten mensen inderdaad dat de digitalisering zou zorgen voor een long tail effect, ofwel dat meer merken in een categorie winstgevend zouden zijn door de verbeterde distributie, maar het tegendeel lijkt waar: grote merken zijn alleen maar dominanter geworden. Met merkstrateeg Rob Revet van Mark Stronger bespreken we hoe dat zit.  
Wat is het beste bewijs dat merken nog steeds relevant zijn?
‘Veel mensen, ook marketeers, denken dat merken door digitalisering voor kopers minder relevant zijn geworden. Niet is minder waar. Merken zijn voor kopers nog steeds een handig hulpmiddel bij het kopen. Ook voor ondernemingen zijn merken daarom onveranderd belangrijk. Sterke merken presteren financieel beter, herstellen sneller na recessies en trekken makkelijker talent aan. Vergelijk maar eens wat financiële kengetallen van Apple met die van directe concurrenten. Of vergelijk in de supermarkt de prijs van een krat Heineken met die van het huismerk. Dan zie je meteen waarom een sterk merk belangrijk is.’

Onderschatten marketeers het belang van merkbouw wel eens?
‘Ja. Helaas onderschatten veel marketeers het belang van merkbouw. Vooral performance marketeers overschatten de voordelen van digitale activatie en communicatie en onderschatten die van het merk. Daarbij speelt ook dat veel marketeers niet goed begrijpen hoe merken en merkbouw werken. Opleidingen besteden er ook te weinig aandacht aan en lopen achter bij ontwikkelingen in de wetenschap en de praktijk.’

Wat is het mooiste voorbeeld van merkstrategie aller tijden?
‘Voor mij is en blijft dat Coca-Cola. Waanzinnig knap hoe consistent aan dit merk wordt gewerkt, alles bij elkaar al bijna zo’n anderhalve eeuw. Consistentie is een van de pijlers onder een sterk merk. Veel marketeers denken daar te makkelijk over en veranderen te snel en te veel in het merk. Daardoor begin je feitelijk steeds weer van vooraf aan en bouw je nooit een sterk merk.’

Wordt de rol van merken kleiner in de toekomst?
‘Nee, daar is geen enkele aanwijzing voor. Sterker, als regulering het lastiger maakt om potentiële kopers direct online te benaderen, neemt het belang van het merk alleen maar verder toe. Marketeers doen er daarom verstandig aan om zich meer en beter te verdiepen in merken en merkbouw.’

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief