schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Heb jij de persoonlijkheid voor PR?
Blog
Opinie
Talitha Dirkzwager
18-11-2014
Een paar jaar geleden volgde ik via mijn vorige werkgever 'The Future Leaders Academy', een soort mini MBA waarin ook alle aspecten van het PR-vak en het managen van teams aan de orde kwamen. De eerste sessie richtte zich op het in kaart brengen van de verschillende persoonlijkheden binnen de groep deelnemers - collega's van andere Europese kantoren - door middel van de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). Ik had er op dat moment vaag iets over gehoord, maar het was een gevalletje klok-klepel... Na twee volle dagen MBTI wist ik prima waar die klepel hing en was ik er heel enthousiast over!
Wat is MBTI?
MBTI is een systematiek om persoonlijke voorkeuren in kaart te brengen. Dit kun je gebruiken om de mensen met wie je samenwerkt beter te begrijpen en je teams op in te richten. Je persoonlijkheidstype wordt vastgesteld aan de hand van tientallen vragen, waarop overigens geen goede of foute antwoorden zijn. Het gaat om je voorkeur. Aan het eind van de test wordt duidelijk wat de vier kenmerken van je persoonlijkheidstype zijn en dit wordt aangeduid met letters die staan voor de eerste letter van de Engelse benamingen.
MBTI in de PR-wereld
De ene persoon zal het zweverig vinden, de ander zweert er bij. Voor iemand als ik - die ooit twijfelde tussen een studie communicatie of psychologie - is het enorm interessante stof. En wanneer je werkt bij een PR-bureau, waar je continu samenwerkt in teams en met klanten met verschillende persoonlijke voorkeuren, is het waardevolle kennis! Je weet beter hoe anderen bij voorkeur informatie tot zich nemen, hoe ze het liefste beslissingen nemen en hoe anderen energie opdoen.
Ik deel in dit en een volgend blog graag de verschillende 'stijlen' die er zijn. En pas dit toe op de wereld van PR. Zijn er persoonlijkheden die beter passen binnen de PR-wereld? Welke persoonlijke stijlen werken het beste samen in teams? Etc. In dit blog start ik met het verschil tussen de 'introverts' en 'extraverts' en de mensen die voorkeur hebben voor 'sensing' of 'intuition'.
Ben je een 'introvert' of 'extravert'?
Bij de woorden introvert en extravert denken mensen al snel aan 'verlegen' versus 'uitbundig en praatgraag'. Dit is binnen MBTI echter niet hoe je er naar moet kijken. Deze stijlen hebben te maken met hoe je de wereld ervaart en waar je energie van krijgt. Om te achterhalen welke persoonlijke voorkeursstijl je op dit vlak hebt wordt in een MBTI test onder andere gevraagd naar je voorkeur om in groepen ideeën te ontwikkelen of alleen, hoe lang je nadenkt voor je handelt, of je liever schriftelijk of mondeling communiceert, etc. Overigens is niemand ooit helemaal 100% één stijl, mensen hebben vaak iets van beide kanten in zich, maar er zal altijd een (lichte) persoonlijke voorkeur richting een stijl zijn.
Extroversion (E) versus Introversion (I)
Waar staan deze persoonlijkheden voor en hoe verhouden ze zich tot elkaar?
Neem jij waar door middel van 'zintuigen' of 'intuïtie'?
Binnen MBTI wordt de manier waarop mensen waarnemen en beoordelen gemeten door een onderscheid te maken tussen 'sensing' en 'intuïtion'. Sensing verwijst naar waarneming door middel van de zintuigen. Heb je een voorkeur voor 'sensing', dan houd je je vooral bezig met wat je via je vijf zintuigen waarneemt, zoals feiten en concrete details. Is jouw stijl 'intuition', dan ben je meer bezig met de mogelijkheden die ingegeven worden door deze zintuiglijke data. Sensing draait meer om het nu, intuition om de toekomst. Uiteraard geld ook hier weer dat iedereen een mix van twee stijlen met zich meebrengt en dus kenmerken van beide stijlen zal hebben.
Sensing (S) versus iNtuition (N)
Mensen die een voorkeur voor sensing hebben, herinneren zich gebeurtenissen op basis van de details die ze daar hebben waargenomen. Is jouw persoonlijke stijl meer 'intuition' dan herinner je je vooral het gevoel dat je tijdens het evenement had en wat je er tussen de regels las.
Welk type past beter binnen de PR-wereld?
Uiteraard is er geen goed of fout type. Het gaat hier puur om de persoonlijke voorkeur voor de ene of andere stijl. Binnen de PR-wereld werken er bijvoorbeeld doorgaans meer E's. Het is immers een vak waarin drukke meetings, brainstormsessies en actieve communicatie eerder regel dan uitzondering zijn. Bijna driekwart van de mensen in mijn FLA groep hadden deze stijl. Maar een I kan net zo goed prima passen binnen de hectische PR-wereld. Bij Coopr lopen er wel een aantal rond! Een S en een N vullen elkaar mooi aan. Je zou denken dat een N als meer 'visionair' ingesteld persoon goed past bij de PR-wereld, zeker op een meer senior niveau, maar zonder het realisme van de S komt een N ook niet altijd even ver...
Het is goed om binnen een team van beide stijlen wat te hebben. Het is wel goed als bijvoorbeeld de E's en de I's af en toe rekening met elkaar houden. Weet je dat je met een I samenwerkt? Laat hem of haar dan niet onvoorbereid meedoen aan een brainstorm. Geef deze persoon ruim op tijd de briefing, zodat hier al in alle rust over nagedacht kan worden. Goede kans dat de I dan aan het begin van de brainstorm wat ideeën zal lanceren, die de E's volop energie zullen geven om op door te associëren. Dit is een win-win voor beide kanten. Andersom is het bijvoorbeeld handig als I's zich realiseren dat als zij bijvoorbeeld klanten hebben die meer van het type E zijn, ze hen wat vaker moeten bellen of persoonlijk met hen moeten afspreken. Als elkaars persoonlijke stijlen gerespecteerd worden, werkt dit een stuk beter.
Een paar tips om met verschillende stijlen om te gaan
Ben je een S, maar weet je dat jouw klant meer een N is? Maak dan geen presentaties vol details en feiten. Dit zal een N snel vervelen. Schets voor hem een groter plaatje en de feiten volgen later wel. Andersom is het natuurlijk zo dat een S niet veel kan met visionaire ideeën, zonder dat deze goed onderbouwd worden door feiten en cijfers. Werk je met een N, help hem of haar door af en toe wat realisme in te zetten om ideeën voor elkaar te krijgen. Werk je met een S, vergeet dan af en toe niet om begrip te hebben voo het feit dat zij meer behoefte hebben aan feiten. En schets duidelijk het wie, wat en waar.
Een I met veel (aangeleerde) E trekjes
Tijdens de FLA bleek ik op twee punten geen uitgesproken persoonlijke stijl te hebben. Toevallig waren dat precies de stijlen die ik hierboven besproken heb. Met name de E en I stijl zat bij mij in mijn testuitslag precies in het midden. Mijn mede-FLA'ers vonden mij een echte E. Grappig om dat te merken. Stijlen kun je jezelf tot op zekere hoogte ook wel aanleren en blijkbaar profileerde ik me in zo'n groep meer als een E. Maar toen ik wat stellingen voorgelegd kreeg, werd mij duidelijk dat I beter bij me past. Ik ben creatiever wanneer ik 's avonds (laat) in alle rust achter mijn laptop zit en heb dan veel meer ideeën. Ook zal ik iets sneller mailen dan bellen en krijgt een idee meer vorm als ik het uitschrijf en niet als ik er over praat. Aan de andere kant kan ik juist wel weer energie krijgen van goede meetings en brainstorms, en komt er dan heus ook wel eens een nuttig idee omhoog... En ik tik dit blog met snoeiharde muziek uit mijn speakers...
Ook tussen de S en N was er niet veel verschil, maar de N kwam er net als winnaar uit naar voren... En ik herken ook wel het meeste van deze stijl, hoewel ik feiten en cijfers erg prettig vind om ideeën te onderbouwen.
Welke stijl herken jij het meeste? Ben je een E of een I? Een S of een N? In een volgend blog deel ik de verschillen tussen Sensing (S) en iNtuition (N). Wil jij nu al weten welk persoonlijkheidstype je hebt? Via Psychologie Magazine kun je hier een beknopte versie van de MBTI test doen, om te achterhalen wat jouw persoonlijke stijl is.
Wat is MBTI?
MBTI is een systematiek om persoonlijke voorkeuren in kaart te brengen. Dit kun je gebruiken om de mensen met wie je samenwerkt beter te begrijpen en je teams op in te richten. Je persoonlijkheidstype wordt vastgesteld aan de hand van tientallen vragen, waarop overigens geen goede of foute antwoorden zijn. Het gaat om je voorkeur. Aan het eind van de test wordt duidelijk wat de vier kenmerken van je persoonlijkheidstype zijn en dit wordt aangeduid met letters die staan voor de eerste letter van de Engelse benamingen.
MBTI in de PR-wereld
De ene persoon zal het zweverig vinden, de ander zweert er bij. Voor iemand als ik - die ooit twijfelde tussen een studie communicatie of psychologie - is het enorm interessante stof. En wanneer je werkt bij een PR-bureau, waar je continu samenwerkt in teams en met klanten met verschillende persoonlijke voorkeuren, is het waardevolle kennis! Je weet beter hoe anderen bij voorkeur informatie tot zich nemen, hoe ze het liefste beslissingen nemen en hoe anderen energie opdoen.
Ik deel in dit en een volgend blog graag de verschillende 'stijlen' die er zijn. En pas dit toe op de wereld van PR. Zijn er persoonlijkheden die beter passen binnen de PR-wereld? Welke persoonlijke stijlen werken het beste samen in teams? Etc. In dit blog start ik met het verschil tussen de 'introverts' en 'extraverts' en de mensen die voorkeur hebben voor 'sensing' of 'intuition'.
Ben je een 'introvert' of 'extravert'?
Bij de woorden introvert en extravert denken mensen al snel aan 'verlegen' versus 'uitbundig en praatgraag'. Dit is binnen MBTI echter niet hoe je er naar moet kijken. Deze stijlen hebben te maken met hoe je de wereld ervaart en waar je energie van krijgt. Om te achterhalen welke persoonlijke voorkeursstijl je op dit vlak hebt wordt in een MBTI test onder andere gevraagd naar je voorkeur om in groepen ideeën te ontwikkelen of alleen, hoe lang je nadenkt voor je handelt, of je liever schriftelijk of mondeling communiceert, etc. Overigens is niemand ooit helemaal 100% één stijl, mensen hebben vaak iets van beide kanten in zich, maar er zal altijd een (lichte) persoonlijke voorkeur richting een stijl zijn.
Extroversion (E) versus Introversion (I)
Waar staan deze persoonlijkheden voor en hoe verhouden ze zich tot elkaar?
- E's zijn op hun best wanneer er veel geluid en activiteit om hen heen is. Ze vinden het bijvoorbeeld heerlijk als er muziek aanstaat of als er volop gesprekken om hen heen gevoerd worden. I's hebben iets meer rust nodig om goed te functioneren.
- E's communiceren graag mondeling en plannen het liefste face-to-face meetings of bellen mensen op. I's zijn juist beter schriftelijk en hebben de voorkeur om te communiceren via bijvoorbeeld e-mail. Zo kunnen ze rustig nadenken om hun antwoord te formuleren.
- Een E bloeit helemaal op in een brainstorm, want ze krijgen een enorme hoeveelheid energie als er veel mensen om hen heen zijn en krijgen zo de beste ideeën. I's kunnen ook prima meedoen in brainstorms, maar denken iets meer na voor ze iets zeggen. Hierdoor zijn ze een stuk rustiger dan de wat meer expressieve E's.
- Een E is na een drukke meeting of brainstorm vol energie, want hij of zij haalt zijn energie uit anderen. Een I haalt energie uit zichzelf en zal zich na een dergelijke sessie behoorlijk 'leeg' voelen.
- Een E praat het liefste om ideeën uit te werken. Een I denkt het liefst na om ideeën verder uit te werken.
Neem jij waar door middel van 'zintuigen' of 'intuïtie'?
Binnen MBTI wordt de manier waarop mensen waarnemen en beoordelen gemeten door een onderscheid te maken tussen 'sensing' en 'intuïtion'. Sensing verwijst naar waarneming door middel van de zintuigen. Heb je een voorkeur voor 'sensing', dan houd je je vooral bezig met wat je via je vijf zintuigen waarneemt, zoals feiten en concrete details. Is jouw stijl 'intuition', dan ben je meer bezig met de mogelijkheden die ingegeven worden door deze zintuiglijke data. Sensing draait meer om het nu, intuition om de toekomst. Uiteraard geld ook hier weer dat iedereen een mix van twee stijlen met zich meebrengt en dus kenmerken van beide stijlen zal hebben.
Sensing (S) versus iNtuition (N)
Mensen die een voorkeur voor sensing hebben, herinneren zich gebeurtenissen op basis van de details die ze daar hebben waargenomen. Is jouw persoonlijke stijl meer 'intuition' dan herinner je je vooral het gevoel dat je tijdens het evenement had en wat je er tussen de regels las.
- Een S richt zich graag op details voor hij of zij een breder plaatje schetst. Een N kijkt direct naar het brede plaatje en gaat pas daarna op zoek naar de feiten.
- Een S kan zo veel naar feiten kijken, uit het heden of verleden, dat ze nieuwe mogelijkheden missen. Een N kan soms zo veel bezig zijn met mogelijkheden, dat ze verzuimen hier realiteit van te maken.
- Een S is meer bezig op basis van 'gezond verstand' met het 'wie, wat, waar', een N is meer op basis van intuïtie bezig met het 'waarom'
Welk type past beter binnen de PR-wereld?
Uiteraard is er geen goed of fout type. Het gaat hier puur om de persoonlijke voorkeur voor de ene of andere stijl. Binnen de PR-wereld werken er bijvoorbeeld doorgaans meer E's. Het is immers een vak waarin drukke meetings, brainstormsessies en actieve communicatie eerder regel dan uitzondering zijn. Bijna driekwart van de mensen in mijn FLA groep hadden deze stijl. Maar een I kan net zo goed prima passen binnen de hectische PR-wereld. Bij Coopr lopen er wel een aantal rond! Een S en een N vullen elkaar mooi aan. Je zou denken dat een N als meer 'visionair' ingesteld persoon goed past bij de PR-wereld, zeker op een meer senior niveau, maar zonder het realisme van de S komt een N ook niet altijd even ver...
Het is goed om binnen een team van beide stijlen wat te hebben. Het is wel goed als bijvoorbeeld de E's en de I's af en toe rekening met elkaar houden. Weet je dat je met een I samenwerkt? Laat hem of haar dan niet onvoorbereid meedoen aan een brainstorm. Geef deze persoon ruim op tijd de briefing, zodat hier al in alle rust over nagedacht kan worden. Goede kans dat de I dan aan het begin van de brainstorm wat ideeën zal lanceren, die de E's volop energie zullen geven om op door te associëren. Dit is een win-win voor beide kanten. Andersom is het bijvoorbeeld handig als I's zich realiseren dat als zij bijvoorbeeld klanten hebben die meer van het type E zijn, ze hen wat vaker moeten bellen of persoonlijk met hen moeten afspreken. Als elkaars persoonlijke stijlen gerespecteerd worden, werkt dit een stuk beter.
Een paar tips om met verschillende stijlen om te gaan
Ben je een S, maar weet je dat jouw klant meer een N is? Maak dan geen presentaties vol details en feiten. Dit zal een N snel vervelen. Schets voor hem een groter plaatje en de feiten volgen later wel. Andersom is het natuurlijk zo dat een S niet veel kan met visionaire ideeën, zonder dat deze goed onderbouwd worden door feiten en cijfers. Werk je met een N, help hem of haar door af en toe wat realisme in te zetten om ideeën voor elkaar te krijgen. Werk je met een S, vergeet dan af en toe niet om begrip te hebben voo het feit dat zij meer behoefte hebben aan feiten. En schets duidelijk het wie, wat en waar.
Een I met veel (aangeleerde) E trekjes
Tijdens de FLA bleek ik op twee punten geen uitgesproken persoonlijke stijl te hebben. Toevallig waren dat precies de stijlen die ik hierboven besproken heb. Met name de E en I stijl zat bij mij in mijn testuitslag precies in het midden. Mijn mede-FLA'ers vonden mij een echte E. Grappig om dat te merken. Stijlen kun je jezelf tot op zekere hoogte ook wel aanleren en blijkbaar profileerde ik me in zo'n groep meer als een E. Maar toen ik wat stellingen voorgelegd kreeg, werd mij duidelijk dat I beter bij me past. Ik ben creatiever wanneer ik 's avonds (laat) in alle rust achter mijn laptop zit en heb dan veel meer ideeën. Ook zal ik iets sneller mailen dan bellen en krijgt een idee meer vorm als ik het uitschrijf en niet als ik er over praat. Aan de andere kant kan ik juist wel weer energie krijgen van goede meetings en brainstorms, en komt er dan heus ook wel eens een nuttig idee omhoog... En ik tik dit blog met snoeiharde muziek uit mijn speakers...
Ook tussen de S en N was er niet veel verschil, maar de N kwam er net als winnaar uit naar voren... En ik herken ook wel het meeste van deze stijl, hoewel ik feiten en cijfers erg prettig vind om ideeën te onderbouwen.
Welke stijl herken jij het meeste? Ben je een E of een I? Een S of een N? In een volgend blog deel ik de verschillen tussen Sensing (S) en iNtuition (N). Wil jij nu al weten welk persoonlijkheidstype je hebt? Via Psychologie Magazine kun je hier een beknopte versie van de MBTI test doen, om te achterhalen wat jouw persoonlijke stijl is.