Groeien als merk. Hoe pak je dat een beetje handig aan?

Blog
Insights
Bas Hakker
22-08-2024
Vertel eens eerlijk: hebben jullie dat vaak gedaan? Je leest in een vooraanstaand managementboek of een goed wetenschappelijk tijdschrift hoe jouw bedrijf moet groeien en je gaat er volle bak mee aan de slag. Maar ja, het werkt niet. En dat terwijl je er helemaal in geloofde en ‘r vol enthousiasme mee begon.
Dat komt natuurlijk vaak doordat het niet ‘jouw groeisysteem’ is geworden, maar het een systeem van een ander bleef.

Op kleine schaal maak ik dat regelmatig mee. Ik ben natuurlijk een kleine ondernemer die geld verdient met het maken van journalistieke verhalen, nieuwsbrieven en podcasts. Voor mijn Managementboek-klussen lees ik veel boeken over groei en ik ben er nog nooit eentje tegengekomen die voor mij werkte. Ze werken allemaal een beetje. Wat voor mij persoonlijk werkte, is: een mix maken van bewezen marketingprincipes en mijn eigen karakter.

Een simpel systeem
Even uitleggen maar. Hoe mijn systeem eruitziet om elk jaar een beetje te groeien? Heel simpel eigenlijk. Als eerste schrijf ik ergens in december drie concrete ambities in een Word-document die allemaal zijn afgeleid van het grote doel: een zorgeloos leven waarbij ik schrijf wat ik wil zonder bazen (en andere makers de kans geef om datzelfde te doen). Die doelen kunnen bijvoorbeeld zijn voor 2024: omzet X binnenhalen, de Zevenheuvelenloop sneller lopen dan vier jaar geleden (1.33, ik ben niet zo’n loper) en een verdienmodel voor de podcast FC Mediacircus (over sport en media die ik maak samen met Jos en Robert). Mijn systeem is dat ik die plannetjes nog een paar slagen concreter maken.

In het geval van omzetdoel X zet ik in een grote tabel onder elkaar in een rij mijn bestaande klanten, lauwe prospects en koude, maar veelbelovende contacten. In de tweede kolom zet ik dan de actie die ik moet ondernemen om er iets uit te halen (keertje praten, keertje mailen, een concreet verhaal bedenken, dat werk) en vervolgens zet ik in de derde kolom het verwachte resultaat qua omzet en een soort tussenstand. Daar staat iets als ‘aardige gozer, misschien zit er wel een opdrachtje in’, maar ook: ‘let op Bas, nooit met eikels samenwerken’. Tijdens het jaar hou ik dan in de tabel bij wat de status is en werk ik - via mijn acties - heel concreet aan het resultaat. Het is een soort mix van doelgerichtheid en het ook lekker los houden (door de adviezen aan mezelf in de categorie ‘laat gaan joh, ze hebben geen budget’.

Grote schaal
Grote bedrijven doen datzelfde natuurlijk op grote schaal: ze formuleren een grote harige ambitie, een droom, en maken dat met overzichtelijke plannen tastbaar. Van Jos hoorde ik wel eens dat het begin van Coopr door een soortgelijk systeem om klanten binnen te halen vrij overzichtelijk was. Hij en Jody focusten op de klassieke ‘Top 100 grootste adverteerders’ en werkten eraan om daar binnen te komen (via goede content), prima systeem. Moeilijk kan immers altijd nog in het leven.

Gezond groeibedrijf
Natuurlijk moeten jullie - bouwers aan de grote bedrijven - zelf een systeem ontwikkelen om te groeien, maar het boek ‘Gezond groeibedrijf in vijf stappen’ van Justin Jansen, hoogleraar ondernemerschap aan de Erasmus Universiteit, en Tom Mom kan daarbij wel enorm helpen. Zij stelden vast dat te weinig bedrijven hard genoeg groeien en onderzochten bij de vijf procent stevigst groeiende bedrijven welk systeem ze daar hanteren om die groei wél voor elkaar te krijgen.

Stap 1: Verken het groeilandschap, ontdek mogelijke groeikansen
Het gaat erom dat je goed naar de toekomst kijkt: hoe gaat die zich ontwikkelen en op welke manier kan je daar als bedrijf een bijdrage aan leveren? De auteurs wijzen erop dat het belangrijk is om een combinatie te maken tussen markt en bedrijf. Je kan wel heel groot willen worden in chips (die digitale), maar als jij een reclamebureau hebt, is dat misschien niet de meest logische stap. Interessante voorbeelden zijn bijvoorbeeld Coca-Cola dat vol inzette op suikervrije cola of bierbedrijven die volle bak gaan voor de 0,0 trend. 

Stap 2: Ontdek de groeiformule, op welke groeipaden zet je verder in?
De auteurs vertellen hierin veel over Coolblue dat in 2015 ging testen of een eigen bestelservice zou werken. Het bedrijf van Pieter Zwart leerde wat er wel en niet werkte, kreeg feedback van de klant en verbeterede het systeem om te bezorgen waarbij het verlenen van service de basis vormde (naar boven brengen, aardig doen tegen klanten, even de tv installeren voor oude boomers of Bassen). Je gaat hier testen of die aannames over het groeipad kloppen en onderzoeken of jouw bedrijf en de mensen die er werken het aankunnen om te helpen bij dat groeien.

Stap 3: Vertel het groeiverhaal (creëer een collectieve groeiambitie)
Hier gaat Jos wat verder op in de andere blog van de nieuwsbrief. Het bewijst hoe belangrijk communicatie is voor merken. De vraag staat centraal: waar sta je voor en hoe draag je dat zo goed mogelijk uit? De schrijvers hebben tien concrete tips hierover: doe aan storytelling, maak het verhaal persoonlijk, betrek je medewerkers bij het verhaal en zet mensen aan tot actie zijn er daarvan een paar.

Stap 4: Ontwikkel collectieve groeivaardigheden (maak je team en organisatie klaar om te groeien)
Het is belangrijk dat jouw medewerkers snappen wat ze moeten doen om te groeien. De basis is het bouwen aan een winnend leiderschapsteam met talenten die elkaar aanvullen. Jouw mensen moeten niet alleen geloven in die groei, maar ook de kwaliteiten hebben om het voor elkaar te krijgen allemaal. Misschien moet jouw team er anders uitzien qua samenstelling om dat groeipad in te wandelen? Belangrijk is om aan een optimaal groeiklimaat te bouwen ofwel aan een club mensen die zin hebben om er volle bak voor te gaan.

Stap 5: Versterk de groeimotor (blijf dynamisch, houd de groei vast)
Belangrijk is dat die manier van groeien cultuur wordt. Er zijn drie manieren om dat voor elkaar te krijgen: delen (zorg dat de bewezen concepten worden ingevoerd), verbeteren (met welke van je kernactiviteiten voeg je veel waarde toe?) en differentiëren (welke vernieuwingen kun je doorvoeren in jouw team?).

Conclusie
Bouw je nu aan het nieuwe ASML als je dit systeem morgen invoert binnen jouw bedrijf? Natuurlijk niet want - ik zei het al - een systeem om te bouwen aan je merk moet aanvoelen als een warme jas. Maar de grote lijnen zijn misschien wel universeel: onderzoeken waar de groeimogelijkheden liggen, daarna testen of het werkt, jouw team erop aanpassen en aan de slag. En oh ja, vergeet vooral niet om jouw verhaal te vertellen (en te bellen als je daar wat hulp bij kan gebruiken).  

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief