Genoegen nemen met minder bereik

Blog
Opinie
Jos Govaart
13-04-2015
Het wordt tijd dat we eens genoegen nemen met minder. Genoegen nemen met minder bereik. Door alle opkomende technologieën hebben we steeds meer mogelijkheden om mensen te bereiken. Juist die mogelijkheden maken dat het steeds lastiger wordt om die mensen ook te bereiken. Het overzichtelijke medialandschap is natuurlijk allang verleden tijd. Toch lijkt het dat we maar langzaam wennen aan die nieuwe realiteit.

Het meest pijnlijk wordt dat geïllustreerd door het slagveld dat "print" heet. Maar ook televisie moet uitkijken door de vlucht die "streaming" heet. Of zoals het FD van het weekend nog kopte: "De Netflixisering van het TV-aanbod".

Vergelijken met oud maakt krampachtig
In veel briefings staat iets over bereik. En om succesvol te kunnen zijn moet het natuurlijk altijd beter dan de vorige campagne. Wie in zulke bereikcijfers blijft denken, gijzelt zichzelf en vergeet de realisme en relevantiebril. Het medialandschap ís versnipperd. Dat is geen nieuws. Die versnippering zet alleen maar door. Daar komt nog bij dat steeds meer lezers, kijkers en luisteraars vormen kiezen waar advertising in ieder geval niet meer zichtbaar is op een manier zoals we dat gewend zijn.

Snelle aandacht is vluchtige aandacht
Ik ben niet zo ongelukkig met deze ontwikkelingen. Het gemak waarmee bereik gekocht kan/kon worden leidt ook tot creatieve- en relevantie- armoede. Een van de belangrijkste principes van PR is "Aandacht VERDIENEN". En dat kost vaak tijd om te blijven hangen. Je moet werken aan een consistent en relevant verhaal. En nog belangrijker: Je moet als merk/organisatie werken aan je bestaansrecht. Waarom besta je? Waarin maak je het leven van je "doelgroep" nu echt fijner, leuker en relevanter. Content Marketing wordt vaak als dé heilige graal genoemd. Uiteindelijk begint het met relevant zijn, en vervolgens mensen betrekken en verhalen vertellen. Iets wat goed past bij ons ambacht.

De vraag
Maar het begint met de vraag: Waarom zouden wij aandacht verdienen? Wat moeten we dan in ons wezen (anders) doen. Welke verhalen moeten we dan vertellen? Hoe kunnen wij deze zo maken dat ze raken en blijven hangen. Dat lijkt me een veel duurzamer startpunt dan het inkopen van bereik. Dat trucje is niet uitgewerkt, maar het verliest wel keihard aan slagkracht.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief