schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Generatie Y: tot uw dienst
Blog
Opinie
Noortje Kleijnen
17-12-2015
Een veelgehoorde term in ons vakgebied: de zogenoemde millennials, oftewel 'Generatie Y'. Een generatie geboren tussen pakweg 1980 en 2000, en over het algemeen zijn de geluiden over deze generatie niet zo positief. Millennials zouden o.a. verwend zijn, kunnen niet kiezen door de overvloed aan mogelijkheden, zijn onrustig en vinden dat zingeving in hun werk centraal moet staan. Ik zou een boek kunnen schrijven over de grote hoeveelheid informatie die ik erover vond na een rondje googelen, evenals een ellenlang betoog waarom ik het hier wel of niet mee eens ben. In plaats daarvan besloot ik om me er eens in te verdiepen wat het marketingtechnisch betekent om deze groep jongeren te bereiken.
1. Letterlijk aanwezig zijn
Wat ik zelf een van de belangrijkste en meest logische opties vond: daar zijn waar je doelgroep zich bevindt. De nog altijd groeiende Nederlandse dance scene bijvoorbeeld trekt grote groepen jonge millennials aan. Een perfecte plek dus om je merk neer te zetten. Zo werkte ING samen met het uitverkochte Flying Dutch festival (link) afgelopen voorjaar.
2. Go digital
Ook moest ik meteen denken aan de digitale omgeving. Generatie Y is opgegroeid met internet, telefoons en computers binnen handbereik. De meesten weten waarschijnlijk niet eens wat een inbelverbinding is. Aangezien digitale apparaten zoals smartphones en tablets vastgegroeid lijken te zitten aan de 'Millennial-handjes', is het ook logisch dat hun wereld zich voor een groot deel daarop afspeelt. Zelfs tv kijken gebeurt niet meer op de ouderwetse beeldbuis. KPN en Vodafone speelden daar al op in door Play en TV-Anywhere te lanceren waarmee je live tv kan kijken via verschillende devices, en ook T-Mobile lanceert nu eenzelfde service met Knippr.
3. Gemak
Voorgaande voorbeelden zijn niet de enige abonnementsservices die dag en nacht bereikbaar zijn voor een grote groep. Ook Spotify of Netflix bijvoorbeeld zijn altijd 'at your service', waar je ook bent. En dat is denk ik belangrijk om als online marketeer in je achterhoofd te houden, millennials hechten geen waarde aan materiaal, maar aan diensten. Het bezitten van spullen weegt niet op tegen het gemak om altijd alles bij de hand te hebben.
Dus ach, misschien is generatie Y wel verwend, maar in ieder geval niet materialistisch...
1. Letterlijk aanwezig zijn
Wat ik zelf een van de belangrijkste en meest logische opties vond: daar zijn waar je doelgroep zich bevindt. De nog altijd groeiende Nederlandse dance scene bijvoorbeeld trekt grote groepen jonge millennials aan. Een perfecte plek dus om je merk neer te zetten. Zo werkte ING samen met het uitverkochte Flying Dutch festival (link) afgelopen voorjaar.
2. Go digital
Ook moest ik meteen denken aan de digitale omgeving. Generatie Y is opgegroeid met internet, telefoons en computers binnen handbereik. De meesten weten waarschijnlijk niet eens wat een inbelverbinding is. Aangezien digitale apparaten zoals smartphones en tablets vastgegroeid lijken te zitten aan de 'Millennial-handjes', is het ook logisch dat hun wereld zich voor een groot deel daarop afspeelt. Zelfs tv kijken gebeurt niet meer op de ouderwetse beeldbuis. KPN en Vodafone speelden daar al op in door Play en TV-Anywhere te lanceren waarmee je live tv kan kijken via verschillende devices, en ook T-Mobile lanceert nu eenzelfde service met Knippr.
3. Gemak
Voorgaande voorbeelden zijn niet de enige abonnementsservices die dag en nacht bereikbaar zijn voor een grote groep. Ook Spotify of Netflix bijvoorbeeld zijn altijd 'at your service', waar je ook bent. En dat is denk ik belangrijk om als online marketeer in je achterhoofd te houden, millennials hechten geen waarde aan materiaal, maar aan diensten. Het bezitten van spullen weegt niet op tegen het gemak om altijd alles bij de hand te hebben.
Dus ach, misschien is generatie Y wel verwend, maar in ieder geval niet materialistisch...