schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Gaan Facebook en Twitter traditionele media verslaan?
Blog
Opinie
Marieke Fennis
16-07-2015
Het moge duidelijk zijn dat Facebook en Twitter heter dan heet zijn. Collega Jos schreef maandag al een epistel over de dubbele moraal van Facebook. Ik las gisteren een artikel dat steeds meer Amerikanen Facebook en Twitter gebruiken als nieuwsbronnen. Dit wijst onderzoek van Pew Research Center uit. Uit deze studie blijkt dat meer dan de helft van alle Amerikaanse Facebook- (63%) en Twittergebruikers (63%) nieuws leest via de sociale netwerken. In 2013 was dat nog respectievelijk 47 en 52 procent. Geen opmerkelijke conclusie op zich. Maar vroeg me wel meteen af hoe dat in Nederland is? En wat zijn de gevolgen hiervan voor traditionele media ook nu steeds meer bladen omvallen en redacties krimpen? En dat in een tijdperk waarin snelheid van nieuws soms vóór volledigheid gaat?
Gaan Twitter en Facebook traditionele media verslaan? Nee, dat geloof ik niet.
Social media gebruik in Nederland
Voor het overzicht: 81% van de Nederlanders heeft tegenwoordig een smartphone. Dat is niet mis. Bovendien blijkt uit cijfers van CBS dat het gebruik van sociale netwerken onder Nederlanders sterk is toegenomen. Zowel bij bedrijven als bij personen. In de EU scoort Nederland zelfs bovengemiddeld op dit gebied. Volgens GfK blijft het aantal Nederlanders met een actief Facebook (74%) en Twitter (30%) account stabiel, alleen zou het dagelijks gebruik van Twitter afnemen en dat van Facebook toenemen. In de Verenigde Staten is het dan weer precies andersom. Instagram, Pinterest en Snapchat groeien, met name onder jongeren (13-19 jaar).
Wat doen Facebook en Twitter?
Een van de grootste voordelen van Twitter is het realtime karakter van het socialmedianetwerk waardoor nieuws in ramp tempo de wereld overgaat. Daar borduren ze slim op voort met de introductie van Project Lightning dat later dit jaar gaat lopen. Hetzelfde geldt voor Facebook met Instant Articles. Over beide projecten schreven we al eerder op onze blog. Fantastisch veelbelovende projecten als ik zo lees, maar ze 'zijn' er nog niet. Het is alleen nog maar aangekondigd en worden later dit jaar verwacht. Dus hoe dit gaat landen in Nederland is nog maar de vraag.
Betrouwbaarheid van traditionele media
Ook als ik naar mezelf kijk voor wat betreft nieuwsconsumptie, ga ik nieuws wel actiever volgen door social media. En volgens mij, met mij nog veel meer. In tegenstelling tot 'vroeger' bereiken nieuwsberichten ons tegenwoordig via verschillende kanalen. En dat niet één keer per dag, maar zo vaak als we zelf willen en wanneer we dat willen. Geen vreemde conclusie dat we hierdoor ook vaker over de actualiteit praten. Echter in deze vorm zijn Twitter en Facebook niet meer dan een 'facilitator'. Dat zou in de toekomst kunnen veranderen. Maar naar mijn idee loopt dat nog niet zo'n vaart. Bovendien - en dat is nog wel een belangrijk punt - moeten we de kracht van traditionele media niet onderschatten. Voor veel Nederlanders wordt traditionele media nog altijd steeds als de meest betrouwbare media gezien wordt. Dus ook al gaan Twitter en Facebook steeds meer lijken op echte mediabedrijven, het zal nog wel een tijd duren voordat ze traditionele media echt gaan verslaan.
Gaan Twitter en Facebook traditionele media verslaan? Nee, dat geloof ik niet.
Social media gebruik in Nederland
Voor het overzicht: 81% van de Nederlanders heeft tegenwoordig een smartphone. Dat is niet mis. Bovendien blijkt uit cijfers van CBS dat het gebruik van sociale netwerken onder Nederlanders sterk is toegenomen. Zowel bij bedrijven als bij personen. In de EU scoort Nederland zelfs bovengemiddeld op dit gebied. Volgens GfK blijft het aantal Nederlanders met een actief Facebook (74%) en Twitter (30%) account stabiel, alleen zou het dagelijks gebruik van Twitter afnemen en dat van Facebook toenemen. In de Verenigde Staten is het dan weer precies andersom. Instagram, Pinterest en Snapchat groeien, met name onder jongeren (13-19 jaar).
Wat doen Facebook en Twitter?
Een van de grootste voordelen van Twitter is het realtime karakter van het socialmedianetwerk waardoor nieuws in ramp tempo de wereld overgaat. Daar borduren ze slim op voort met de introductie van Project Lightning dat later dit jaar gaat lopen. Hetzelfde geldt voor Facebook met Instant Articles. Over beide projecten schreven we al eerder op onze blog. Fantastisch veelbelovende projecten als ik zo lees, maar ze 'zijn' er nog niet. Het is alleen nog maar aangekondigd en worden later dit jaar verwacht. Dus hoe dit gaat landen in Nederland is nog maar de vraag.
Betrouwbaarheid van traditionele media
Ook als ik naar mezelf kijk voor wat betreft nieuwsconsumptie, ga ik nieuws wel actiever volgen door social media. En volgens mij, met mij nog veel meer. In tegenstelling tot 'vroeger' bereiken nieuwsberichten ons tegenwoordig via verschillende kanalen. En dat niet één keer per dag, maar zo vaak als we zelf willen en wanneer we dat willen. Geen vreemde conclusie dat we hierdoor ook vaker over de actualiteit praten. Echter in deze vorm zijn Twitter en Facebook niet meer dan een 'facilitator'. Dat zou in de toekomst kunnen veranderen. Maar naar mijn idee loopt dat nog niet zo'n vaart. Bovendien - en dat is nog wel een belangrijk punt - moeten we de kracht van traditionele media niet onderschatten. Voor veel Nederlanders wordt traditionele media nog altijd steeds als de meest betrouwbare media gezien wordt. Dus ook al gaan Twitter en Facebook steeds meer lijken op echte mediabedrijven, het zal nog wel een tijd duren voordat ze traditionele media echt gaan verslaan.