Wat Jos zei in de inleiding: het blijft een boeiende uitdaging om een bureau zó te organiseren dat je ‘meebeweegt’ met de markt. Daarom vragen we aan bureau-expert Peter van Leeuwen wat zijn mening is.
‘Ga met jouw klanten in gesprek’
Blog
Interview
Bas Hakker
30-01-2025
Geloof jij in de monobrand-strategie van ACE?
‘Ik vind het een goede zet. Er is eerst gebouwd aan een groep waarbij iedereen zijn eigen naam behoudt. Daarna is een gezamenlijk gebouw betrokken en nu wordt de volgende stap gezet door je dienstverlening vanuit een - inmiddels - sterk merk aan te bieden. Ik ben ervan overtuigd dat de aantrekkingskracht voor nieuwe opdrachtgevers als ABN AMRO, Rijksmuseum, Under Armour minder groot zou zijn als het bureau dit vanuit de bestaande labels had aangevlogen. Het in ACE opgegane HERC had een duidelijk profiel, maar niet de potentie om grotere accounts als ABN AMRO te bedienen. Daarnaast is ACE een aantrekkelijker bureaumerk om talent uit de markt aan te trekken. Voorwaarde is natuurlijk wel dat alle vormen van dienstverlening aan het gewenste kwaliteitsniveau voldoen.’
Wat zijn de doorslaggevende keuzes die bureaubazen moeten maken om succesvol te zijn?
‘Het belangrijkste is om voor jezelf duidelijke keuzes te maken waar je als bureau voor wil staan. Ben je een specialist of een bredere full service aanbieder? Vanuit een heldere positionering richt je je bureau in en bepaal je wat voor medewerkers en opdrachtgevers daarbij horen. Omarm een bepaalde bureaufilosofie die je consistent uitdraagt. En maak duidelijk aan je klanten en de markt welke bijdrage jouw inspanningen leveren aan het succes.’
Hoe kan een bureaubaas zijn organisatie aanpassen aan de wensen van klanten?
‘Het principe van marketing is dat je naar je doelgroep luistert welke behoeften zij hebben en hoe je daarop in kunt spelen. Datzelfde geldt voor bureaus: ga met je klanten in gesprek hoe ze tegen je dienstverlening aankijken, bepaal waar ruimte is voor optimalisatie en voer dit door. Door je opdrachtgevers er actief bij te betrekken versterk je het partnership. Een idee zou kunnen zijn om als pilot een nieuwe dienstverlening te ontwikkelen met een bepaalde klant en deze na succes breder uit te rollen.’
Denk je dat de veranderde markt, lees AI, leidt tot een andersoortig georganiseerd bureau? Hoe zou zo’n bureau eruitzien?
‘Ik denk zeker dat de markt erom vraagt dat je als bureau continu kijkt hoe je je zo organiseert dat je dienstverlening optimaal aansluit bij de behoeften van je klanten. Er is alleen niet één type oplossing. Elk bureau heeft zijn eigen specifieke team en klantenportfolio, maar wel iedereen heeft de bedrijfsmatige noodzaak om zijn toegevoegde waarde aan te tonen. De rol van AI zal steeds meer invloed hebben bij de onderbouwing van strategieën, de verrijking van creatieve concepten en de efficiënte productie van digitale assets. De processen voor het bedenken van ideeën naar uitvoering moeten steeds sneller. Daar moet je als bureau - of je het leuk vindt of niet - in mee!’
Wat vind jij een voorbeeld van een modern georganiseerd bureau dat past bij deze tijd?
‘Als bureaukenner en pitchconsultant ben ik altijd voorzichtig om in interviews één bureau naar voren te schuiven als ultiem voorbeeld van hoe het zou moeten. Elk bureau heeft zijn eigen profiel. Maar zoals gezegd bureaus met een duidelijk verhaal dat ze consequent uitdragen vallen op bij prospects, potentiële medewerkers en de vaktribune. Aan de kant van de grotere bureaus vallen onder meer spelers als Dentsu Creative en ACE me op; bij de midsize bureaus N=5 (met de combi van creatie en content) en bij de kleinere gespecialiseerde spelers bureaus als Gardeners, Food Cabinet en Closed on Monday. Bureaus waar je als buitenstaander onmiddellijk kunt aangeven wat ze kenmerkt.’
‘Ik vind het een goede zet. Er is eerst gebouwd aan een groep waarbij iedereen zijn eigen naam behoudt. Daarna is een gezamenlijk gebouw betrokken en nu wordt de volgende stap gezet door je dienstverlening vanuit een - inmiddels - sterk merk aan te bieden. Ik ben ervan overtuigd dat de aantrekkingskracht voor nieuwe opdrachtgevers als ABN AMRO, Rijksmuseum, Under Armour minder groot zou zijn als het bureau dit vanuit de bestaande labels had aangevlogen. Het in ACE opgegane HERC had een duidelijk profiel, maar niet de potentie om grotere accounts als ABN AMRO te bedienen. Daarnaast is ACE een aantrekkelijker bureaumerk om talent uit de markt aan te trekken. Voorwaarde is natuurlijk wel dat alle vormen van dienstverlening aan het gewenste kwaliteitsniveau voldoen.’
Wat zijn de doorslaggevende keuzes die bureaubazen moeten maken om succesvol te zijn?
‘Het belangrijkste is om voor jezelf duidelijke keuzes te maken waar je als bureau voor wil staan. Ben je een specialist of een bredere full service aanbieder? Vanuit een heldere positionering richt je je bureau in en bepaal je wat voor medewerkers en opdrachtgevers daarbij horen. Omarm een bepaalde bureaufilosofie die je consistent uitdraagt. En maak duidelijk aan je klanten en de markt welke bijdrage jouw inspanningen leveren aan het succes.’
Hoe kan een bureaubaas zijn organisatie aanpassen aan de wensen van klanten?
‘Het principe van marketing is dat je naar je doelgroep luistert welke behoeften zij hebben en hoe je daarop in kunt spelen. Datzelfde geldt voor bureaus: ga met je klanten in gesprek hoe ze tegen je dienstverlening aankijken, bepaal waar ruimte is voor optimalisatie en voer dit door. Door je opdrachtgevers er actief bij te betrekken versterk je het partnership. Een idee zou kunnen zijn om als pilot een nieuwe dienstverlening te ontwikkelen met een bepaalde klant en deze na succes breder uit te rollen.’
Denk je dat de veranderde markt, lees AI, leidt tot een andersoortig georganiseerd bureau? Hoe zou zo’n bureau eruitzien?
‘Ik denk zeker dat de markt erom vraagt dat je als bureau continu kijkt hoe je je zo organiseert dat je dienstverlening optimaal aansluit bij de behoeften van je klanten. Er is alleen niet één type oplossing. Elk bureau heeft zijn eigen specifieke team en klantenportfolio, maar wel iedereen heeft de bedrijfsmatige noodzaak om zijn toegevoegde waarde aan te tonen. De rol van AI zal steeds meer invloed hebben bij de onderbouwing van strategieën, de verrijking van creatieve concepten en de efficiënte productie van digitale assets. De processen voor het bedenken van ideeën naar uitvoering moeten steeds sneller. Daar moet je als bureau - of je het leuk vindt of niet - in mee!’
Wat vind jij een voorbeeld van een modern georganiseerd bureau dat past bij deze tijd?
‘Als bureaukenner en pitchconsultant ben ik altijd voorzichtig om in interviews één bureau naar voren te schuiven als ultiem voorbeeld van hoe het zou moeten. Elk bureau heeft zijn eigen profiel. Maar zoals gezegd bureaus met een duidelijk verhaal dat ze consequent uitdragen vallen op bij prospects, potentiële medewerkers en de vaktribune. Aan de kant van de grotere bureaus vallen onder meer spelers als Dentsu Creative en ACE me op; bij de midsize bureaus N=5 (met de combi van creatie en content) en bij de kleinere gespecialiseerde spelers bureaus als Gardeners, Food Cabinet en Closed on Monday. Bureaus waar je als buitenstaander onmiddellijk kunt aangeven wat ze kenmerkt.’
Verleg je grenzen!
schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!