schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
European Communication Monitor 2015: de resultaten
Blog
Opinie
Jody Koehler
22-07-2015
Onlangs werden de resultaten bekendgemaakt van de European Communication Monitor 2015, één van de best opgezette onderzoeken naar de toekomst van PR en strategische communicatie. Interessant om weer even bij stil te staan, aangezien het jaarlijks een interessant beeld schets van hoe de internationale wereld van (strategische) communicatie en PR ervoor staat. De vragenlijst is deze keer doorlopen door 2.250 communicatie en PR professionals uit 41 landen en de focus lag vooral op zaken als de evaluatie van communicatie, de kracht van content en de economische impact van ons vak.
Wat valt er dit jaar op?
Hieronder een overzicht van de 8, naar mijn idee, meest interessante resultaten uit het onderzoek:
1. Toekomstige relevantie massamedia
Een strategische samenwerking met massamedia (denk branded content of andersoortige co-producties) wordt in de komende 3 jaar steeds belangrijker, aldus zo'n tweederde van de Europese PR en communicatie professionals. Maar, slechts 36,3% is hier vandaag de dag al actief mee bezig. Overigens in men in Oost en Zuid-Europa verder op dit vlak
2. Integratie communicatiedisciplines
De silo's van marketing, PR en communicatie doorbreken - het blijft voor een ruime meerderheid (85,6%) van doorslaggevend belang de komende jaren. Het gereedschap komt namelijk meer en meer overéén. Sinds 2011 ontbreekt het echter aan vooruitging op dit gebied.
3. Gat belang en gebruik content
Native advertising, brand journalism en content marketing worden erkend en als zeer belangrijk ervaren door communicatiemensen. Maar het gat tussen 'het belang' en 'het gebruik' is in de meeste Europese landen nog heel erg groot. Zie gebruik content marketing in de UK (72,6%) en Finland (76,1%) versus Slovenië (47,1%) en Kroatië (46,4%).
4. Strategische koppeling
Voor het 3e opeenvolgende jaar is het uitlijnen van de communicatiestrategie met de algehele bedrijfsstrategie de grootste uitdaging (42,9%). Het geeft maar weer de honger naar een plek in de C-suite aan. Runners up zijn: omarmen digitale en sociale media (37,2%) en bouwen en behouden vertrouwen (36,6%). In Nederlands scoort overigens 'bouwen en behouden vertrouwen' het hoogst.
5. Focus toegevoegde waarde
Bij navraag van het topmanagement naar de toegevoegde waarde van strategische communicatie demonstreert de helft (55,4%) de economische effecten. De focus ligt doorgaans op de positieve invloed op de reputatie, het merk of de cultuur (79,8%). Nederland scoort hier bovengemiddeld met 82,2%.
6. Meetbaarheid en evaluatie
Anno 2015 focussen de meeste bedrijven nog steeds op de knipseloutput van PR (82,4%). Hierbij negeren ze zo goed als volledige het kostenaspect of de impact op het bedrijf. Wat dat betreft, zo geeft de monitor aan, blijft er een enorme tegenstelling tussen wat professionals zeggen te meten en daadwerkelijk meten.
7. Relatie bureau en klant
Ongeveer 4 op de 5 bedrijven werkt samen met een PR of communicatiebureau. Grappig is het verschil voor wat betreft het waarom van de samenwerking. Denken bureaus dat ze ingeschakeld worden voor strategisch inzicht of onafhankelijk advies, de waarheid ligt eerder bij handjes en voetjes en creativiteit. Voor Nederland is dat voor beiden met 81,6% de nummer 1 reden.
8. Verschil tussen 'verdienen' en 'krijgen'
Tenslotte, 3,8% van de Europese communicatie of PR professionals melden een basissalaris van meer dan 200.000,- per jaar. Terwijl zo'n kwart van de respondenten aangeeft minder te verdienen dan 30.000,- per jaar. En ja, mannen verdienen in eenzelfde functie nog steeds meer dan vrouwen. Bij topfuncties zelfs bijna 3 keer meer.
Over het onderzoek
De European Communication Monitor 2015 is dit jaar voor de 9e keer uitgevoerd en begeleid door 11 professoren van erkende Europese universiteiten, waaronder Piet Verhoeven van de Universiteit van Amsterdam. Zij werken samen met mensen van de European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA) en de European Association of Communication Directors (EACD). Het onderzoek wordt ondersteund door Prime Research International.
Check voor meer informatie ook onderstaande video:https://www.youtube.com/watch?v=547VaUmpTVY
Wat valt er dit jaar op?
Hieronder een overzicht van de 8, naar mijn idee, meest interessante resultaten uit het onderzoek:
1. Toekomstige relevantie massamedia
Een strategische samenwerking met massamedia (denk branded content of andersoortige co-producties) wordt in de komende 3 jaar steeds belangrijker, aldus zo'n tweederde van de Europese PR en communicatie professionals. Maar, slechts 36,3% is hier vandaag de dag al actief mee bezig. Overigens in men in Oost en Zuid-Europa verder op dit vlak
2. Integratie communicatiedisciplines
De silo's van marketing, PR en communicatie doorbreken - het blijft voor een ruime meerderheid (85,6%) van doorslaggevend belang de komende jaren. Het gereedschap komt namelijk meer en meer overéén. Sinds 2011 ontbreekt het echter aan vooruitging op dit gebied.
3. Gat belang en gebruik content
Native advertising, brand journalism en content marketing worden erkend en als zeer belangrijk ervaren door communicatiemensen. Maar het gat tussen 'het belang' en 'het gebruik' is in de meeste Europese landen nog heel erg groot. Zie gebruik content marketing in de UK (72,6%) en Finland (76,1%) versus Slovenië (47,1%) en Kroatië (46,4%).
4. Strategische koppeling
Voor het 3e opeenvolgende jaar is het uitlijnen van de communicatiestrategie met de algehele bedrijfsstrategie de grootste uitdaging (42,9%). Het geeft maar weer de honger naar een plek in de C-suite aan. Runners up zijn: omarmen digitale en sociale media (37,2%) en bouwen en behouden vertrouwen (36,6%). In Nederlands scoort overigens 'bouwen en behouden vertrouwen' het hoogst.
5. Focus toegevoegde waarde
Bij navraag van het topmanagement naar de toegevoegde waarde van strategische communicatie demonstreert de helft (55,4%) de economische effecten. De focus ligt doorgaans op de positieve invloed op de reputatie, het merk of de cultuur (79,8%). Nederland scoort hier bovengemiddeld met 82,2%.
6. Meetbaarheid en evaluatie
Anno 2015 focussen de meeste bedrijven nog steeds op de knipseloutput van PR (82,4%). Hierbij negeren ze zo goed als volledige het kostenaspect of de impact op het bedrijf. Wat dat betreft, zo geeft de monitor aan, blijft er een enorme tegenstelling tussen wat professionals zeggen te meten en daadwerkelijk meten.
7. Relatie bureau en klant
Ongeveer 4 op de 5 bedrijven werkt samen met een PR of communicatiebureau. Grappig is het verschil voor wat betreft het waarom van de samenwerking. Denken bureaus dat ze ingeschakeld worden voor strategisch inzicht of onafhankelijk advies, de waarheid ligt eerder bij handjes en voetjes en creativiteit. Voor Nederland is dat voor beiden met 81,6% de nummer 1 reden.
8. Verschil tussen 'verdienen' en 'krijgen'
Tenslotte, 3,8% van de Europese communicatie of PR professionals melden een basissalaris van meer dan 200.000,- per jaar. Terwijl zo'n kwart van de respondenten aangeeft minder te verdienen dan 30.000,- per jaar. En ja, mannen verdienen in eenzelfde functie nog steeds meer dan vrouwen. Bij topfuncties zelfs bijna 3 keer meer.
Over het onderzoek
De European Communication Monitor 2015 is dit jaar voor de 9e keer uitgevoerd en begeleid door 11 professoren van erkende Europese universiteiten, waaronder Piet Verhoeven van de Universiteit van Amsterdam. Zij werken samen met mensen van de European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA) en de European Association of Communication Directors (EACD). Het onderzoek wordt ondersteund door Prime Research International.
Check voor meer informatie ook onderstaande video:https://www.youtube.com/watch?v=547VaUmpTVY