schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Employee advocacy: 3 tips om je werknemers op gang te krijgen
Blog
Tips & Tricks
Noortje Kleijnen
24-11-2016
In theorie klinkt het fantastisch: werknemers merkambassadeurs maken voor je bedrijf. In feite is dat ook zo, het begrip employee advocacy komt regelmatig voorbij. Maar zie ze maar eens zo gek te krijgen. Bij Coopr hebben we natuurlijk het ideale voorbeeld: Jos himself. Maar ook wij merken dat het er bij vele anderen vaak in de waan van de dag bij inschiet om hier actief mee bezig te zijn. En dat terwijl het in de praktijk vaak helemaal niet veel tijd hoeft te kosten. Hoe krijg je werknemers op het juiste spoor?
Vind de juiste mensen
Van werknemers die Facebook nog steeds als medium zien om glitterplaatjes te verspreiden hoef je het niet te hebben. Maar er zijn vast genoeg mensen binnen de organisatie die iets meer kennis hebben van de wereld die sociale media heet. Faciliteer deze mensen en bied ze een aantal handvatten. Vertel ze het belang van employee advocacy, wat het kan doen voor je bedrijf en hoe zij kunnen helpen.
Maak het makkelijk
Vervolgens moet er wel wat te delen zijn natuurlijk. Waar iets voor de één vanzelfsprekend is om met hun volgers te delen, zal een ander daar totaal niet bij nadenken. Bij Coopr is dat soms vrij makkelijk, wij bloggen immers iedere dag. Toch gebeurt ook hier dagelijks genoeg op de werkvloer dat interessant is om te delen. Dat kan al een extern artikel zijn binnen je vakgebied: zorg ervoor dat deze klaarstaat voor je ambassadeur en makkelijk deelbaar is. Daar zijn apps voor of geef zelf een voorzet door regelmatig te updaten.
Motiveer
Feit blijft dat we allemaal mensen zijn (ja echt) en dat die af en toe een beetje motivatie nodig hebben. Zie ook dit onderdeel als een two-way street. Je werknemers voor je laten spreken is 1, maar wat staat er tegenover? Ga met ze in gesprek en probeer daar achter te komen. En laat ook hen inzien dat een bepaalde profilering voordelen kan opleveren.
Zolang je werknemers positief blijven kan het geen kwaad om hier eens mee te stoeien: niet geschoten is immers altijd mis.
Vind de juiste mensen
Van werknemers die Facebook nog steeds als medium zien om glitterplaatjes te verspreiden hoef je het niet te hebben. Maar er zijn vast genoeg mensen binnen de organisatie die iets meer kennis hebben van de wereld die sociale media heet. Faciliteer deze mensen en bied ze een aantal handvatten. Vertel ze het belang van employee advocacy, wat het kan doen voor je bedrijf en hoe zij kunnen helpen.
Maak het makkelijk
Vervolgens moet er wel wat te delen zijn natuurlijk. Waar iets voor de één vanzelfsprekend is om met hun volgers te delen, zal een ander daar totaal niet bij nadenken. Bij Coopr is dat soms vrij makkelijk, wij bloggen immers iedere dag. Toch gebeurt ook hier dagelijks genoeg op de werkvloer dat interessant is om te delen. Dat kan al een extern artikel zijn binnen je vakgebied: zorg ervoor dat deze klaarstaat voor je ambassadeur en makkelijk deelbaar is. Daar zijn apps voor of geef zelf een voorzet door regelmatig te updaten.
Motiveer
Feit blijft dat we allemaal mensen zijn (ja echt) en dat die af en toe een beetje motivatie nodig hebben. Zie ook dit onderdeel als een two-way street. Je werknemers voor je laten spreken is 1, maar wat staat er tegenover? Ga met ze in gesprek en probeer daar achter te komen. En laat ook hen inzien dat een bepaalde profilering voordelen kan opleveren.
Zolang je werknemers positief blijven kan het geen kwaad om hier eens mee te stoeien: niet geschoten is immers altijd mis.