Dat leek me een interessante vrije denkoefening. Stel dat je een nieuw merk op de markt zou brengen in een bepaalde categorie, hoe zou zo’n merk eruitzien, praten en denken? Laten we dat doen in een wereld die jullie een beetje kennen, de media bijvoorbeeld. Stel dat je als opdracht krijgt om vanaf januari een nieuw mediamerk te lanceren: hoe zou je zo’n merk dan vormgeven?
Een nieuw merk; zo scherp als Eva Jinek
Blog
Opinie
Bas Hakker
19-09-2024
Laten we de basisingrediënten van vooraanstaand merkdenker David Aaker nemen. Prominent in het door Jos aangehaalde model van de sterkte van het merk staat de merkidentiteit en daar wil ik het even over hebben: hoe zou zo’n nieuw merk eruitzien, praten en denken? Daarvoor had Aaker vier perspectieven: Brand as a Product, Brand as a Organisation, Brand as a Person en Brand as a Symbol. Het is interessant om dat ‘merk als een persoon’ eruit te lichten. Wat als dat nieuwe merk een persoon was…..Hoe zou het dan eruitzien?
- Het uiterlijk
Dan hebben we het over hoe een merk eruitziet, maar ook hoe hij of zij praat. Logo’s natuurlijk zijn het fundament, maar het gaat om alles wat je leest over en ziet van een merk. Het is ook aardig om iemand als voorbeeld te nemen. Wie vinden jullie er nu op een manier eruitzien en praten waarbij je denkt: dat zou mij aanspreken? Elon Musk, Max Verstappen, Jort Kelder misschien? Eva Jinek vind ik bijvoorbeeld geweldig: ze komt perfect uit haar woorden, is redelijk van the road (redt zich van hockeyclub tot voetbalstadion) en ze schijnt enorm te kunnen drinken en feesten. Goed hoofd, makkelijk uit haar woorden komend, serieus en inhoud afwisselend.
- Waar het voor staat
Waar zou zo’n merk voor moeten staan? Welke waarde zou het moeten uitstralen? Niet te politiek correct, maar ook geen tokkie zou ik zeggen. Zou zij of hij de wereld gaan redden? Mwohhh, heb ik niet zoveel mee eigenlijk. Te drammerig. Misschien op een praktische manier. Ik zou eerder gaan voor een merk dat staat voor: we rommelen ook maar een beetje aan joh, maar proberen er wel iets van te maken. Een merk dat zeker niet zo eendimensionaal denkt als een topsporter, eentje dat gelooft in de zin in het leven. Jort Kelder heeft dat energieke ondernemende, maar hij blijft wel altijd kritisch. Of Eus die zich ook al redt op elk niveau. Van praktisch links tot praktisch rechts.
- De persoonlijkheid
Dat lijkt een beetje op de eerste, maar hier gaat het er wat meer om hoe iemand echt is in plaats van om het uiterlijk. Wat vinden jullie leuke persoonlijkheden? Arne Slot? Slim, communicatief handig, strategisch, tikkie nerdy. Of meer zoals Beau; een vleugje rebels, wat erudiet, maar ook weer niet te hooghartig? Klaas Dijkhoff misschien: scherp, verbaal handig en gezellig op een feestje? Misschien eerder iemand als Herman Koch: grappig, verbaal handig en ook wel weer lief. Kennen jullie dat verhaal hoe hij ooit ‘Stiften’ verzon met Jiskefet? Hij en Michiel Romeyn deden op verjaardagen en feestjes altijd een kaartspelletje waarbij Herman zogenaamd de kaart raadde die Michiel uit de blinde stapel trok. Herman zat dan enorm te rommelen met die kaarten en zei na een minuut: Schoppen Zeven.
Ja, zo zou een nieuw mediamerk er uit moeten zijn. Een beetje zoals Eva Jinek: scherp, emotioneel en empathisch, maar ook lekker los als het even kan. En een vleugje Jort Kelder: goed gekleed, slim en op de hoogte van de inhoud en niet bang om een mening te geven. En een vleugje Eus: meejuichend in een voetbalstadion, maar ook in discussie met de beste wetenschappers aan een talkshowtafel.
Verleg je grenzen!
schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!