Op Adformatie stelde TBWA/NEBOKO-baas (en VIA-voorzitter) Rik Ledder de klassieke vraag: hoe lang gaat het uurtje factuurtje model nog mee? Het zou immers onnodig veel druk zetten op een bureau en bovendien niet effectief zijn voor de merken waar bureaus voor werken. Wij wilden daar - als nieuwsbrief van de antwoorden - wel iets meer over weten en dan vooral: is er een alternatief?
Een alternatief voor het klassieke ‘uurtje factuurtje’
Blog
Interview
Bas Hakker
05-12-2024
Wat is er in de kern mis met dat model?
‘Het ‘uurtje-factuurtje’-model kampt met fundamentele problemen, zoals de onmogelijkheid om gezonde marges te behouden door de hoge kosten van pitches en de inefficiënties in het benutten van schaarse talenten. Het model beperkt innovatie en investering in talent, wat nodig is om kwaliteit en continuïteit te waarborgen. Daarnaast sluit het niet goed aan bij de veranderende verwachtingen van opdrachtgevers, die meer partnership en gedeelde verantwoordelijkheid verlangen.
’Welke gevolgen heeft het voor het HRM-beleid van bureaus?
‘Het model legt druk op medewerkers om een bepaald aantal factureerbare uren te behalen, wat leidt tot inefficiënties en mogelijk tot een lagere medewerkerstevredenheid. Bovendien bemoeilijkt het de investering in talentontwikkeling, omdat financiële middelen beperkt blijven. Dit kan op termijn de kwaliteit van het werk en de aantrekkelijkheid van het bureau als werkgever ondermijnen.
’Een bureau als Joe Public heeft gewerkt met vaste prijzen. Functioneerde dat goed in jouw ogen?
‘Het werken met vaste prijzen kan voordelen bieden, zoals voorspelbaarheid voor zowel bureau als opdrachtgever. Echter, als de vaste prijs niet goed aansluit bij de werkelijke inspanningen of risico’s, kan dit leiden tot financiële spanningen en een lagere kwaliteit. Het succes hangt sterk af van hoe goed de afspraken en verwachtingen zijn afgestemd.
’Is er een goed alternatief voor 'uurtje-factuurtje' en staan klanten daarvoor open?
‘Ja, alternatieven zoals partnership-modellen waarin risico’s en beloningen worden gedeeld, bieden een veelbelovend alternatief. Hierin worden KPI’s vastgesteld die verder gaan dan financiële resultaten, zoals merkdoelen en samenwerkingseffectiviteit. Klanten staan hier steeds meer voor open, mits er wederzijds vertrouwen en transparantie is.
’Is er een sector met een gezonder ‘businessmodel’ dat ook zou werken in de reclamesector?
‘Sectoren zoals technologie, business banking of consultancy werken vaak met hybride modellen, waarbij zowel vaste prijzen als prestatiebeloning worden toegepast. Deze modellen belonen efficiëntie en innovatie en kunnen inspiratie bieden voor de reclamesector, vooral als ze gericht zijn op gedeelde doelen en langdurige samenwerkingen.
’Wat zou er moeten veranderen voordat een nieuw model zou werken?
‘Om een nieuw model te laten werken, is een aantal zaken nodig: transparantie en wederzijds begrip tussen bureau en opdrachtgever, het vermogen om duidelijke, meetbare KPI’s vast te stellen, een cultuurverandering waarbij beide partijen openstaan voor samenwerking en het delen van risico’s en strategische tools, zoals de Boston Consulting Matrix, om diensten en investeringen beter te analyseren en prioriteren.
’Werken jullie zelf al anders?
‘Jazeker. Simpelste vorm is wanneer een klant volume garandeert en daar een vorm van voordeel voor terug wil, waarbij een rapportcijfer voor prestaties kan leiden tot het terugverdienen van die verleende korting, of zelfs kan resulteren in een bonus. Deze variant komt steeds vaker voor. Alle componenten voor een goede relatie zitten erin. Voordeel, commitment, partnership, transparantie.
’Aan welke criteria moet ik denken?
‘Omzet, aantal klanten, marktaandeel, merkvoorkeur, op tijd leveren, pro-activiteit van het bureau, gewonnen awards.’
Verleg je grenzen!
schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!