Edgar Davids als creatief: briljant of het failliet van een branche?

Blog
Opinie
Jos Govaart
10-11-2014
Edgar Davids is dus aan de slag gegaan als creatief bij een reclamebureau. Zo, daar moest ik even over nadenken. Is het een hoax? Nog steeds niet ondenkbaar. Het was in ieder geval onverwacht. De eerste stunt heeft in ieder geval mijn aandacht getrokken. Mijn eerste gedachte was: Als je zulke mensen binnenhaalt dan is dat wel het failliet van de branche. Maar er is ook best een andere manier om hier naar te kijken.

10.000 uur
Edgar Davids is ooit een heel goede voetballer geworden omdat hij bovengemiddeld veel talent bezat én omdat hij vele uren stak in het verbeteren van zijn voetbalvaardigheden door middel van training. Juist die inzet bepaalt of iemand de top haalt. Hetzelfde geldt voor talent in onze branche. Aan alleen talent heb je nog niet zoveel. Je moet meters maken, fouten maken, ervaren wat nu echt werkt en ontdekken wat alleen op papier een goed idee is.

Geen ruimte voor talent dat investeert
De laatste weken komt ook steeds vaker in het nieuws dat het een slecht idee is om te kiezen voor een opleiding in de richting van marketing of communicatie. De vooruitzichten op een baan zijn nu eenmaal niet al te rooskleurig. Er is dus blijkbaar voor talent dat zonder werk zit of niet al te gunstige vooruitzichten heeft. En dan wordt er even een bekende ex-voetballer als creatief aangesteld.

Onduidelijk imago
Ik ken Edgar Davids natuurlijk niet persoonlijk. Dus ik kan niet inschatten waar zijn talent nog meer ligt dan op voetbalgebied. Ik weet alleen van zijn mediaoptredens dat hij niet overkomt als de meest communicatief vaardige op aarde. Over weinig mensen las ik zulke uiteenlopende verhalen als over Davids. Problemen in de relationele sfeer, een moeizame verhouding met de pers, onderdeel van de afgezette RVC van Ajax. Maar ook las ik verhalen over een zeer aimabel en maatschappelijk bewogen mens. Er zijn mensen met een duidelijker imago.

De kracht van de vreemde eend
Toch kan er ook best een reden zijn om iemand van buiten aan te stellen. Juist een branchevreemd persoon kan énorm verfrissend werken. In onze branche zitten mensen niet zelden in hun eigen echoput te tetteren. Terwijl Anja uit Bunnik of Harrie uit Heerhugowaard misschien een veel reëlere toetssteen zijn voor een nieuwe campagne dan dat je collega's dat soms zijn. Onze denkbeelden zijn nu eenmaal gevormd door onze keurige opleidingen en de ervaring die we stap voor stap opgedaan hebben.

Vorige week hield ik een lezing voor een groep van zo'n 30 gepensioneerden. Om ze mee te nemen in de wereld van Social Media. Probeer dat maar eens te doen zonder je bullshitbingokaart aan te raken. Ik zal eerlijk zeggen dat ik voor die lezing zenuwachtiger was dan voor een sessie met directieleden die ik ook dezelfde dag had. Ineens voel je je kwetsbaar. Doet het werk dat we doen er wel echt toe? Is het wel écht creatief? Zitten mensen er wel écht op te wachten?

Misschien heeft elk bureau wel een Edgar Davids nodig.

Photo credits: Paul Blank / Wikipedia

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief