schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Dit zijn de winnaars van de Glass Grand Prix en PR Grand Prix Lions
Blog
PR
Marlous Westra
24-06-2015
Het is de week van de Cannes Lions. Het internationale festival voor creativiteit. Hier worden de campagnes beloond die symbool staan voor lef en vooruitgang van de communicatiebranche. Gisteravond vond de awardshow plaats, waarbij een gloednieuwe categorie werd geïntroduceerd, namelijk de Glass Lions. Deze categorie staat voor verandering en verbetering. En dan specifiek voor campagnes die het gebruik van gender stereotypes in communicatievak aan de kaak stellen. Wij hadden de ultieme winnaar van deze Glass Lions gistermiddag al bedacht. Namelijk de #LikeAGirl campagne van Always. Wereldwijd dé grote favoriet voor de Glass Grand Prix.
Maar.. die werd het dus niet.
De Glass Grand Prix
De "Touch the Pickle" campagne van BBDO ging er als eerste in de geschiedenis met deze Glass Grand Prix vandoor. Een campagne uit India van een maandverbandmerk die erin geslaagd is een groot taboe bespreekbaar te maken. Als meisjes in India namelijk ongesteld zijn, wordt dat gezien als een soort vloek. Meisjes moeten stoppen met hun dagelijkse bezigheden en mogen in zéker niet in de buurt komen van de pot augurken, die standaard aanwezig is in elke Indiase keuken. De inhoud zou namelijk verrotten. Een bizarre culturele overtuiging die dankzij deze campagne stevig aan de kaak wordt gesteld.
https://www.youtube.com/watch?v=5s8SD83ILJY
De motivatie van de jury luidde: "We waren unaniem eens over de winnaar. Deze campagne stelt een enorm gender issue aan de kaak op een open maar disruptieve manier mét humor. De campagne raakt het hart van de kernwaarden van het merk en pakt een maatschappelijk verantwoordelijkheid op. Een voorbeeld voor andere merken."
De PR Grand Prix
Maar goed, onze favoriet sleepte wel degelijk een grote prijs binnen, namelijk de PR Grand Prix. Een topprestatie van de MSL Group die de case inzond. Toch wakkerde dit direct weer de ongoing discussie aan over het niveau van creativiteit binnen PR bureaus, de kunst van het in kaart brengen van insights en de vraag waarom PR bureaus zélf niet lijken te slagen in het creëren van een winnende case. De insight van deze campagne kwam namelijk van creative agency Leo Burnett.
De insight van de Like a Girl campagne draait om de universele zin "je lijkt wel een meisje". Ook in Nederland kennen we dit. Het merk Always vroeg mensen wat "like a girl" voor hen betekende en maakte daar een film van. Zij werden gevraagd om te rennen als een meisje, om te vechten als een meisje, om te gooien als een meisje... Het verschil tussen de reacties van jonge en oudere meisjes is dat wat raakt en confronteert. Het maakt je bewust van een alledaagse uitspraak die eigenlijk nergens op slaat.
Deze film was de opvolger van een onderzoek waaruit bleek dat de helft van de jonge meiden een dip in hun zelfvertrouwen krijgen vanaf het moment dat zij voor het eerst ongesteld worden.
https://www.youtube.com/watch?v=XjJQBjWYDTs
Ook over deze Grand Prix winnaar lag de jury op een lijn: "Deze campagne laat zien dat iets doen als een meisje juist iets is om trots op te zijn. Het heeft het in zich om de wereld te veranderen. Het raakt bij iedereen een snaar: vrouwen, moeders, vaders. Het raakt een culturele waarheid die grenzen overschrijdt. Iets als een meisje doen is niet minder waard, het gaat erom dat je je zelf bent en daar trots op bent".
Steeds geïntegreerder
PR pakt in Cannes een steeds groter podium. Maar liefst 2000 cases meldden zich dit jaar aan voor de PR Lions. Daarvan was de helft afkomstig van PR bureaus. Een stijgende trend als je kijkt naar de 30% in 2013 en 40% in 2014. Het gat tussen PR bureaus en reclamebureaus wordt duidelijk kleiner als het gaat om het creëren van creatieve PR campagnes. Toch blijkt ook dit jaar weer dat PR bureaus hard moeten blijven werken aan hun creatieve vermogen én de kunst van het boven water krijgen van relevante insights. Of op zoek moeten gaan naar interessante samenwerkingen met reclamebureaus waarmee geïntegreerde, relevante én prijswinnende campagnes kunnen worden gecreëerd.
Nog meer winnende cases
Natuurlijk zijn er nog meer Grand Prix winnaars. Wil je op de hoogte blijven? Alle winnaars worden hier besproken.
Maar.. die werd het dus niet.
De Glass Grand Prix
De "Touch the Pickle" campagne van BBDO ging er als eerste in de geschiedenis met deze Glass Grand Prix vandoor. Een campagne uit India van een maandverbandmerk die erin geslaagd is een groot taboe bespreekbaar te maken. Als meisjes in India namelijk ongesteld zijn, wordt dat gezien als een soort vloek. Meisjes moeten stoppen met hun dagelijkse bezigheden en mogen in zéker niet in de buurt komen van de pot augurken, die standaard aanwezig is in elke Indiase keuken. De inhoud zou namelijk verrotten. Een bizarre culturele overtuiging die dankzij deze campagne stevig aan de kaak wordt gesteld.
https://www.youtube.com/watch?v=5s8SD83ILJY
De motivatie van de jury luidde: "We waren unaniem eens over de winnaar. Deze campagne stelt een enorm gender issue aan de kaak op een open maar disruptieve manier mét humor. De campagne raakt het hart van de kernwaarden van het merk en pakt een maatschappelijk verantwoordelijkheid op. Een voorbeeld voor andere merken."
De PR Grand Prix
Maar goed, onze favoriet sleepte wel degelijk een grote prijs binnen, namelijk de PR Grand Prix. Een topprestatie van de MSL Group die de case inzond. Toch wakkerde dit direct weer de ongoing discussie aan over het niveau van creativiteit binnen PR bureaus, de kunst van het in kaart brengen van insights en de vraag waarom PR bureaus zélf niet lijken te slagen in het creëren van een winnende case. De insight van deze campagne kwam namelijk van creative agency Leo Burnett.
De insight van de Like a Girl campagne draait om de universele zin "je lijkt wel een meisje". Ook in Nederland kennen we dit. Het merk Always vroeg mensen wat "like a girl" voor hen betekende en maakte daar een film van. Zij werden gevraagd om te rennen als een meisje, om te vechten als een meisje, om te gooien als een meisje... Het verschil tussen de reacties van jonge en oudere meisjes is dat wat raakt en confronteert. Het maakt je bewust van een alledaagse uitspraak die eigenlijk nergens op slaat.
Deze film was de opvolger van een onderzoek waaruit bleek dat de helft van de jonge meiden een dip in hun zelfvertrouwen krijgen vanaf het moment dat zij voor het eerst ongesteld worden.
https://www.youtube.com/watch?v=XjJQBjWYDTs
Ook over deze Grand Prix winnaar lag de jury op een lijn: "Deze campagne laat zien dat iets doen als een meisje juist iets is om trots op te zijn. Het heeft het in zich om de wereld te veranderen. Het raakt bij iedereen een snaar: vrouwen, moeders, vaders. Het raakt een culturele waarheid die grenzen overschrijdt. Iets als een meisje doen is niet minder waard, het gaat erom dat je je zelf bent en daar trots op bent".
Steeds geïntegreerder
PR pakt in Cannes een steeds groter podium. Maar liefst 2000 cases meldden zich dit jaar aan voor de PR Lions. Daarvan was de helft afkomstig van PR bureaus. Een stijgende trend als je kijkt naar de 30% in 2013 en 40% in 2014. Het gat tussen PR bureaus en reclamebureaus wordt duidelijk kleiner als het gaat om het creëren van creatieve PR campagnes. Toch blijkt ook dit jaar weer dat PR bureaus hard moeten blijven werken aan hun creatieve vermogen én de kunst van het boven water krijgen van relevante insights. Of op zoek moeten gaan naar interessante samenwerkingen met reclamebureaus waarmee geïntegreerde, relevante én prijswinnende campagnes kunnen worden gecreëerd.
Nog meer winnende cases
Natuurlijk zijn er nog meer Grand Prix winnaars. Wil je op de hoogte blijven? Alle winnaars worden hier besproken.