De trends van 2023: AI, geloofwaardigheid, cultuur en micro-influencers

Blog
Insights
Bas Hakker
21-12-2023
Vooruitlopend op de podcast van deze week met journalist Rocco Mooij als gast hebben we het met onze collega Judith over de trends van het afgelopen communicatie- en PR-jaar. Ze signaleert vier grote ontwikkelingen die interessant zijn om te bespreken.
1. AI is overal
Volgens Judith wordt er heel veel over AI gepraat door klanten en vakgenoten, maar het is de vraag in hoeverre het in de praktijk ook op grote schaal wordt toegepast. ‘Wijzelf gebruiken wel eens ChatGPT om iets op te zoeken of ter ondersteuning van simpele copy, maar nog zeker niet als een extra, volwaardige ‘collega’. Als ik dan luister naar ‘Podcast over Media’ van Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth en hoeveel AI-toepassingen zij gebruiken, dan zit daar wel een kloof tussen de early adopters en de grote massa.’ Klanten hebben echter veel vragen over AI en daar zit dan ook de meerwaarde voor de bureauwereld, denkt Judith. ‘Het is echt aan ons om voor merken de vertaalslag te maken naar de achterban van het merk. Dus wij moeten goed in de gaten houden in hoeverre de doelgroep al AI omarmt. Het is immers niet zo belangrijk voor bedrijven om te laten zien hoe innovatief ze zijn, maar ze moeten wel meebewegen met hun tijd.’ Ze heeft alvast een stelling voor de podcast in huis: Qua AI hoef je als bedrijf geen voorloper te zijn.

2. Vertrouwen in bedrijven
Een duidelijke trend is dat mensen bedrijven niet zomaar geloven, ze zijn kritisch op wat ze zien van bedrijven in campagnes en op social media. Judith vertelt bijvoorbeeld over de campagne van Zara waarbij mensen de foto’s van in lakens gewikkelde etalagepoppen te veel vond lijken op lijkwaden waarin slachtoffers van de oorlog in de Gazastrook worden gehuld. ‘Het is belangrijk dat je vooraf nadenkt als bedrijf welke reacties van mensen je kan verwachten. Jouw intenties kunnen dan wel goed zijn, maar het grote publiek kan iets heel anders oppakken dan jij het bedoelt.’ Judith denkt dat het belangrijk is om daar als bureau en bedrijf over na te denken. ‘Je moet je dus als bedrijf altijd verplaatsen, zowel in de eigen doelgroep als in de samenleving en niet uitgaan van je eigen bubbel. Bovendien is het handig om een scenario te bedenken waarbij de reacties op een campagne iets minder positief zijn dan je vooraf zou denken.’ De stelling die Judith lanceert is dan ook: Jouw intentie kan nog zo goed bedoeld zijn, maar de reacties kunnen anders uitpakken.

3. Het Barbie-effect
Judith vindt de Barbiefilm een mooi voorbeeld van hoe een bedrijf, in dit geval Mattel, met maatschappelijke thema’s om kan gaan. ‘Het gaat natuurlijk over de patriarchale structuren die we vandaag de dag kennen, de invloedrijke posities van mannen in de samenleving en de druk die vrouwen voelen om zo perfect mogelijk te moeten zijn.’ De film besteedt daar op een niet-dwingende manier aandacht aan. ‘Sterker: ze maken hun eigen product ook lichtjes belachelijk in die film. Doordat de thema’s er subtiel inzitten, gaat het enorm leven op social media. In die zin heeft Barbie the movie dus een agenda-setting rol gehad het afgelopen jaar.’ Judith ziet wel dat bedrijven vaak worstelen met het omarmen van maatschappelijke thema’s. Hoe moeten ze dat nu aanpakken? ‘Wij adviseren vaak om die keuzes te koppelen aan de dienstverlening. Dus is het relevant voor wat je doet als bedrijf? Je kan ook meegaan met wat een individueel iemand in een directie vindt op belangrijk vindt, maar dat is de praktijk niet zo heel relevant voor jouw organisatie en doelgroep.’ Een veelgemaakte fout is om zes duurzaamheidsdoelen te omarmen, maar volgens Judith kun je beter focussen op een duidelijk maatschappelijk doel dat is gekoppeld aan jouw dienstverlening en dus voor de doelgroep. Ze komt dan ook met de stelling: Je kunt beter één maatschappelijk doel goed omarmen dan een paar een beetje.
 
4. Werken met micro-influencers
Het afgelopen jaar verschoven budgetten van adverteerders van grote influencers met enorm bereik naar micro-influencers. ‘Zij winnen steeds meer terrein doordat hun engagement veel hoger is. Dat was altijd al zo, maar nu zien merken dat steeds beter in.’ Wat ook een heel interessante ontwikkeling is dat de inzet van User Generated Content echt heel groot aan het worden is. ‘Dus content-creators hoeven niet perse meer een eigen grote following te hebben om samen te werken met merken. Ze maken content voor bijvoorbeeld Primark, maar in plaats van het op hun eigen kanaal te distribueren wordt het juist ingezet op de social kanalen van het merk zelf. Heel veel influencer talent agencies spelen hier nu op in door ook een UGC-tak op te richten. Zo kunnen toch heel veel creators aan hun ‘influencer’ behoefte voldoen zonder dat ze heel erg moeten groeien in eigen bereik. Wat ik dan meteen wel denk en dat is meteen de stelling: Het is voor bedrijven slim om een retegoeie content creator in dienst te nemen en die het gezicht te maken van je merk op socials?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief