De creatie-lessen van Instagrammer Annegien Schilling: Kijken, kijken en nog eens kijken
Blog
Tips & Tricks
Judith van der Rijt
03-03-2018
Als visueel platform is Instagram al jaren één van de plekken waar gevestigde fotografen samenkomen met jong talent en hobbyfotografen. Een plek waar creativiteit, hobby, concepting en het simpele 'vastleggen' samenkomen. Daar komen parels uit voort: kijk maar naar Annegien Schilling, het inmiddels 18-jarige meisje dat op haar dertiende begon met een Instagram-account. Inmiddels heeft ze bijna een miljoen volgers en is haar eerste boek uitgebracht: IMAGINE, SHOOT, CREATE. Waar komt haar succes vandaan en wat kunnen wij als professionals in de creatieve industrie van haar leren?
Kijken, kijken en nog eens kijken
Laten we wel wezen: de basis van leren is (af)kijken. Je hebt eigenlijk helemaal geen opleiding nodig om te kunnen fotograferen of beeldbewerken: wil je verder komen, kíjk dan vooral. Kijk naar andere foto's of andere campagnes: Hoe zit het in elkaar? Wat is de insight waar alles op gebaseerd is? Wat is het dat dit zo'n sterk concept maakt?
Annegien geeft dat ook aan in haar boek: "Het draait om een bepaalde manier van om je heen kijken, iedereen die dit doet heeft dat getraind. Daarom laat ik ook nooit van tevoren mijn onbewerkte foto's zien binnen de community. Voor de incrowd is het dan meteen duidelijk wat ik ga doen: deze mensen kijken op dezelfde manier."
Met goed en gedetailleerd leren kijken heb je de helft van de kennis al binnen. Dat moet je trainen. Maar als je doorhebt hoe je écht kijkt, kun je dat op zoveel verschillende vlakken inzetten. In creatieve concepten, in communicatiestrategieën, zelfs in je persoonlijke leven. Zie het als begrijpend lezen! En het mooiste is... je leert ideeën en concepten nog meer waarderen.
Hoe visualiseer je concepten en emoties
De grootste en meest unieke kracht van Annegiens foto's zit niet zozeer in de foto zelf, maar vooral in de creatieve doorvertaling van verschillende emoties en concepten. Haar beeldconcepten zijn goed doordacht en daar maakt ze een doeltreffende visualisatie van. De rest van de foto houdt ze simpel. Het belangrijkste is echter: in elke foto zit een verrassingsmoment. Elke foto bevat iets wat je niet verwacht. Iets wat niet mogelijk lijkt, of juist een verrassend lijntje tussen twee compleet verschillende dingen of voorwerpen. Zoals Annegien zelf zegt: "Ik probeer de magie vast te houden die de meeste mensen kwijtraken."
De combinatie van een goed doordacht concept én een verrassend element is de sleutel tot succes - of dat nou voor een foto is of voor een hele campagne. Houd de basis simpel en doordacht maar add a little sparkle, dat zal ook jouw idee naar een hoger niveau tillen.
Creativiteit met hetzelfde onderwerp
Een andere trigger om creatief te denken: één onderwerp. Annegien 'gebruikt' zichzelf als onderwerp. Dat is niet omdat ze egocentrisch is of omdat ze zichzelf mooi vindt, maar het is vooral een manier om ongestoord te kunnen testen, oefenen en reproduceren. Een ultiem middel om creativiteit én details onder de knie te krijgen. Geen nieuwe methode overigens: in 2006 en 2007 is het 365 Days Project een hele tijd heel populair geweest op Flickr. Een fotowedstrijd waarbij iedereen 365 dagen lang een zelfportret moest posten. Je merkt dat je anders naar je 'onderwerp' (in dit geval jezelf) gaat kijken, en probeert dus andere invalshoeken en concepten te vinden om elke dag weer iets leuks te kunnen posten. Daar ga je creatief van denken. Een voorbeeld uit die tijd is Rosie Hardy - ook iemand die groot is geworden door haar 365 days zelfportretten.
De volgende keer dat jij je creativiteit aan het werk wil zetten: kijk eens om je heen. Dwing jezelf om op een andere manier naar een campagne te kijken, of een visual, of misschien zelfs wel een steengoede tekst. Wat zie je, maar belangrijker nog: wat lees je tussen de regels door? Wat is de overkoepelende insight, het idee erachter? Of, een nog betere oefening: hoe zou Annegien dit aanpakken?
Kijken, kijken en nog eens kijken
Laten we wel wezen: de basis van leren is (af)kijken. Je hebt eigenlijk helemaal geen opleiding nodig om te kunnen fotograferen of beeldbewerken: wil je verder komen, kíjk dan vooral. Kijk naar andere foto's of andere campagnes: Hoe zit het in elkaar? Wat is de insight waar alles op gebaseerd is? Wat is het dat dit zo'n sterk concept maakt?
Annegien geeft dat ook aan in haar boek: "Het draait om een bepaalde manier van om je heen kijken, iedereen die dit doet heeft dat getraind. Daarom laat ik ook nooit van tevoren mijn onbewerkte foto's zien binnen de community. Voor de incrowd is het dan meteen duidelijk wat ik ga doen: deze mensen kijken op dezelfde manier."
Met goed en gedetailleerd leren kijken heb je de helft van de kennis al binnen. Dat moet je trainen. Maar als je doorhebt hoe je écht kijkt, kun je dat op zoveel verschillende vlakken inzetten. In creatieve concepten, in communicatiestrategieën, zelfs in je persoonlijke leven. Zie het als begrijpend lezen! En het mooiste is... je leert ideeën en concepten nog meer waarderen.
Hoe visualiseer je concepten en emoties
De grootste en meest unieke kracht van Annegiens foto's zit niet zozeer in de foto zelf, maar vooral in de creatieve doorvertaling van verschillende emoties en concepten. Haar beeldconcepten zijn goed doordacht en daar maakt ze een doeltreffende visualisatie van. De rest van de foto houdt ze simpel. Het belangrijkste is echter: in elke foto zit een verrassingsmoment. Elke foto bevat iets wat je niet verwacht. Iets wat niet mogelijk lijkt, of juist een verrassend lijntje tussen twee compleet verschillende dingen of voorwerpen. Zoals Annegien zelf zegt: "Ik probeer de magie vast te houden die de meeste mensen kwijtraken."
De combinatie van een goed doordacht concept én een verrassend element is de sleutel tot succes - of dat nou voor een foto is of voor een hele campagne. Houd de basis simpel en doordacht maar add a little sparkle, dat zal ook jouw idee naar een hoger niveau tillen.
Forever like the grain on your television
Creativiteit met hetzelfde onderwerp
Een andere trigger om creatief te denken: één onderwerp. Annegien 'gebruikt' zichzelf als onderwerp. Dat is niet omdat ze egocentrisch is of omdat ze zichzelf mooi vindt, maar het is vooral een manier om ongestoord te kunnen testen, oefenen en reproduceren. Een ultiem middel om creativiteit én details onder de knie te krijgen. Geen nieuwe methode overigens: in 2006 en 2007 is het 365 Days Project een hele tijd heel populair geweest op Flickr. Een fotowedstrijd waarbij iedereen 365 dagen lang een zelfportret moest posten. Je merkt dat je anders naar je 'onderwerp' (in dit geval jezelf) gaat kijken, en probeert dus andere invalshoeken en concepten te vinden om elke dag weer iets leuks te kunnen posten. Daar ga je creatief van denken. Een voorbeeld uit die tijd is Rosie Hardy - ook iemand die groot is geworden door haar 365 days zelfportretten.
De volgende keer dat jij je creativiteit aan het werk wil zetten: kijk eens om je heen. Dwing jezelf om op een andere manier naar een campagne te kijken, of een visual, of misschien zelfs wel een steengoede tekst. Wat zie je, maar belangrijker nog: wat lees je tussen de regels door? Wat is de overkoepelende insight, het idee erachter? Of, een nog betere oefening: hoe zou Annegien dit aanpakken?
Verleg je grenzen!
schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!