schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
De Casus Volkswagen. Zou Coopr dat beter doen?
Blog
Opinie
Jos Govaart
05-10-2015
Bij Coopr pleiten we regelmatig voor geïntegreerde campagnes. Als alle disciplines goed op elkaar afgestemd zijn dan kunnen we veel succesvollere campagnes maken, zo is onze ervaring. Niet in silo's denken. Alle informatie voor alle partijen tegelijkertijd aan tafel. Dat klinkt op papier en in theorie prachtig. De praktijk is echter niet zo makkelijk. Want, wat als jij als mediabureau aan tafel zit met een PR-bureau dat zich ineens ook bemoeit met "paid media". Dan gebeurt er toch iets aan tafel. Hoe leuk je elkaar ook vindt. Toch blijkt juist in moeilijke tijden dat verregaande afstemming en integratie heel erg nodig is. Dat viel vooral op door alle negatieve aandacht voor de Volkswagen Groep. Ik pleit in zulke situaties voor een totale marcomstop. Op zo'n moment is regie over de communicaite- voor zover dat bestaat - meer dan ooit van belang.
Het gevaar kán in een kleine mailing schuilenTerwijl ik nog wacht op de mail van Audi waarin zij mij vertellen of mijn auto in de "besmette" categorie valt sturen zij mij een zeer enthousiaste mail over de nieuwe Audi A4. De Telegraaf roemt de motor zo lees ik in de lyrische mail.
In hetzelfde weekend las ik in NRC na een aantal pagina's VW-ellende een advertentie van de Hybride Porsche Panamera en Cayenne, ook VW-groep. Of de lezer dat weet? Geen idee. Of het slim is? Ik zou zeggen van niet, maar misschien ben ik wel te beroepsgedeformeerd. En misschien is het wel stom toeval omdat de advertentie al ingekocht was en dit plotseling ongelegen nieuws was. Het zou kunnen. En ja, ik realiseer me dat er rijdende treinen in ons vak zijn die soms niet te stoppen vallen. Maar overduidelijk is dat veel geplande communicatie gewoon doorging, terwijl dat niet echt gepast was. De communicatie vanuit Volkswagen romdom het issue kwam ook erg laat op gang. Niet fraai. En ja, honderden communicatieprofessionals weten precies hoe het beter had gemoeten. Daar zijn wij geen haar beter in.
Zouden wij het echt beter doen? Ik weet het niet.
In mijn omgeving krijg ik de laatste dagen regelmatig de vraag of wij niet voor Volkswagen zouden willen werken. Want dit soort communicatie kan natuurlijk niet. En dat zouden wij vast wel even anders doen. Hoewel ik zeker weet dat wij zo wel denken en wíllen handelen, durf ik mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat wij de klus wel even zullen klaren. Er speelt namelijk nog zoveel meer mee: Een Duits hoofdkantoor, financiële belangen, juristen die weten welke uitspraken geld kosten. Dit soort cases als bij Volkswagen toont inderdaad aan dat er nog heel veel winst te boeken valt. De vraag is, of die winst bij communicatie- en pr professionals begint. Waarschijnlijk niet.
We gaan met belangstelling volgen wat er gebeurt. De Duitse dagbladadvertenties waren een eerste aardige aanzet in ieder geval. Nu nog een beetje beter samenwerken intern.
Het gevaar kán in een kleine mailing schuilenTerwijl ik nog wacht op de mail van Audi waarin zij mij vertellen of mijn auto in de "besmette" categorie valt sturen zij mij een zeer enthousiaste mail over de nieuwe Audi A4. De Telegraaf roemt de motor zo lees ik in de lyrische mail.
In hetzelfde weekend las ik in NRC na een aantal pagina's VW-ellende een advertentie van de Hybride Porsche Panamera en Cayenne, ook VW-groep. Of de lezer dat weet? Geen idee. Of het slim is? Ik zou zeggen van niet, maar misschien ben ik wel te beroepsgedeformeerd. En misschien is het wel stom toeval omdat de advertentie al ingekocht was en dit plotseling ongelegen nieuws was. Het zou kunnen. En ja, ik realiseer me dat er rijdende treinen in ons vak zijn die soms niet te stoppen vallen. Maar overduidelijk is dat veel geplande communicatie gewoon doorging, terwijl dat niet echt gepast was. De communicatie vanuit Volkswagen romdom het issue kwam ook erg laat op gang. Niet fraai. En ja, honderden communicatieprofessionals weten precies hoe het beter had gemoeten. Daar zijn wij geen haar beter in.
Zouden wij het echt beter doen? Ik weet het niet.
In mijn omgeving krijg ik de laatste dagen regelmatig de vraag of wij niet voor Volkswagen zouden willen werken. Want dit soort communicatie kan natuurlijk niet. En dat zouden wij vast wel even anders doen. Hoewel ik zeker weet dat wij zo wel denken en wíllen handelen, durf ik mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat wij de klus wel even zullen klaren. Er speelt namelijk nog zoveel meer mee: Een Duits hoofdkantoor, financiële belangen, juristen die weten welke uitspraken geld kosten. Dit soort cases als bij Volkswagen toont inderdaad aan dat er nog heel veel winst te boeken valt. De vraag is, of die winst bij communicatie- en pr professionals begint. Waarschijnlijk niet.
We gaan met belangstelling volgen wat er gebeurt. De Duitse dagbladadvertenties waren een eerste aardige aanzet in ieder geval. Nu nog een beetje beter samenwerken intern.