13 juni waren Dorieke, Judith en ik te gast bij C-day, het jaarlijkse congres van de beroepsvereniging voor communicatieprofessionals Logeion. De afsluitende keynotespeech werd verzorgd door Jitske Kramer. Zij had het over een begrip dat ik nog niet kende: liminaliteit. Een begrip dat heel goed past bij de fase waar wij nu als bureau inzitten. Zoals de meeste lezers van deze website/nieuwsbrief wel weten is er een vrij grote verandering op komst bij ons. We bestaan over een maand precies vijftien jaar en een maand later transformeren wij in Brand Potential. En dus verkeren wij nu in liminaliteit. Wat is liminaliteit dan precies? Een liminale fase is een soort tussenfase. Je hebt al afscheid genomen van het oude, maar bent nog niet geïntegreerd in het nieuwe. Die fase is spannend. En wat spannend betekent kan werkelijk voor iedere persoon totaal anders zijn.
Coopr onderweg naar Brand Potential: een tussenstand
Blog
Coopr Nieuws
Jos Govaart
01-08-2024
Het eerste afscheid was daar
Het stuur is van onszelf
Maar ook voor het Amsterdam-team gaan er dingen gebeuren. Wat is de rol van Guillaume nu precies, en die van Jos, hoe verhoudt zich dat tot elkaar. Wie doet wat precies. Allemaal terechte vragen waarbij het antwoord misschien niet altijd 100% sluitend is.
Als ik dus één ding heb geleerd. We kunnen niet genoeg communiceren over wat er gaat gebeuren. We moeten ook niet doen alsof alles bij het oude blijft. We gaan echt een nieuw agency bouwen. Dat betekent iets voor zowel onze mensen als voor onze opdrachtgevers. Voor onze opdrachtgevers betekent het dat we meer strategische denkkracht en creativiteit kunnen bieden. Voor onze mensen betekent het een nieuwe dynamiek, een meer dan twee keer zo groot bureau, op verschillende locaties, met verschillende werkwijzen, verschillende karakters en weer veel meer ondernemerschap. Maar zeker ook verandering. Een verandering waarbij we zelf het stuur stevig vast willen houden.
Vandaag is het zo’n twee maanden geleden dat we de verandering intern aankondigden. De verandering betekende dat we van twee heel belangrijke zaken afscheid gingen nemen. Op persoonlijk niveau betekende dat dat we afscheid van Jody namen. Inmiddels is Jody’s laatste werkdag twee weken geleden geweest. Tijdens mijn vakantie. Dat is gek. Ik kwam afgelopen maandag terug in Rotterdam op kantoor en dan merk je dat hij weg is. In eerste instantie denk je: ja, die man is ook op vakantie. Die zien we straks wel terug. Terwijl we weten: die komt alleen nog terug voor een heel mooi afscheid, en dat is het dan. Ook voor hem is een nieuwe fase aangebroken. Het tweede waar we afscheid van gaan nemen is het merk Coopr.
Perspectief voor de toekomst
Maar zo’n liminale fase gaat niet alleen over afscheid nemen, het gaat ook om nieuw perspectief voor de toekomst. Dus denken we na over de exacte propositie, de services die we klanten kunnen bieden. Kwaliteiten die we toe willen voegen aan het team. Hoe gaan we multidisciplinaire teams bouwen, hoe gaan we culturele integratie bevorderen. Hoe schuiven we de boel juridisch en financieel in elkaar. Hoe vaak ben ik zelf op de kantoren in Amsterdam, Antwerpen en Rotterdam. Wie neemt de taken van Jody over. We moeten het vliegtuig verbouwen terwijl we erin vliegen. Belangrijk daarbij is dat we goed doen wat we klanten altijd adviseren: open communiceren. Over wat we aan het doen zijn. Wat we weten en ook zeker wat we niet weten. Mijn eerste prioriteit na het vertellen van het nieuws was het interne Coopr-team. Dat is waar ik begon. Dus ik plande kleine lunchsessies in om gewoon te horen hoe iedereen erin zat, wat gedachtes en gevoelens waren. Die lunches waren prettig, maar ze vonden tot nu toe allemaal plaats voordat Jody vertrokken was. Dus er was wel een op hande zijnde verandering aangekondigd. Hij vond nog niet écht plaats. De gesprekken nu zijn anders. Wat is nu precies het plan? Wie pakt welke rol? Het stuur is van onszelf
De verandering is vanaf nu dus volle bak aan. 1 oktober is best dichtbij. We hebben onze eerste pitch onder de vlag Brand Potential al gehad. Wat aan de klantkant (ondanks dat we vanaf het begin duidelijk waren hierover) toch tot verwarring leidde. Hoe zit dat dan precies?
Als ik dus één ding heb geleerd. We kunnen niet genoeg communiceren over wat er gaat gebeuren. We moeten ook niet doen alsof alles bij het oude blijft. We gaan echt een nieuw agency bouwen. Dat betekent iets voor zowel onze mensen als voor onze opdrachtgevers. Voor onze opdrachtgevers betekent het dat we meer strategische denkkracht en creativiteit kunnen bieden. Voor onze mensen betekent het een nieuwe dynamiek, een meer dan twee keer zo groot bureau, op verschillende locaties, met verschillende werkwijzen, verschillende karakters en weer veel meer ondernemerschap. Maar zeker ook verandering. Een verandering waarbij we zelf het stuur stevig vast willen houden.
Verleg je grenzen!
schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!