schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
CMWorld 2018 - Een goed congres doet een beetje pijn
Blog
Trends
Jos Govaart
05-11-2018
Twee weken geleden waren collega Noortje en ik aanwezig op Content Marketing World. Over de inhoud van dat congres is door medereisgenoten al uitstekend geschreven. Merijn Aalbers, Carlijn Postma en Geert Cantrijn gingen me inmiddels voor. Ik heb veel wat zij hebben meegemaakt ook ervaren en sta er over het algemeen hetzelfde in dus lees voor de inhoud ook vooral hun blogs! Waar ik door getriggerd werd, zijn sommige geluiden die beweren dat je dit jaar niets nieuws hoorde op Content Marketing World.
Als je op een congres wat nieuws hoort, dan heb je je huiswerk niet goed gedaan.
Natuurlijk. Er geldt altijd een adagium: "Als je op een congres wat nieuws hoort, dan heb je je huiswerk niet goed gedaan". Dat hangt nogal af van je keuzes en instelling, denk ik dan. Als je naar een congres gaat, dan sta je voor twee fundamentele keuzes: Optie 1: Jezelf gelijk geven. Optie 2: Jezelf confronteren en in een moeilijke situatie stoppen. Als je mentaliteit die van optie 1 voorschrijft, dan is de kans dat je niets nieuws hoort, inderdaad levensgroot. Als je luistert met de intentie om je eigen gelijk bewezen te zien, dan is de kans dat dat het resultaat wordt ook zeer groot. En inderdaad, als je er dan zelf niet live bij bent, dan valt de kracht van een goede stage-performance ook weg en dan heb je geen pepernoot geleerd.
Ik voelde me dom.
Hoe anders was de ervaring toen collega Noortje, Merijn van LVB en Yossip van the Post, onszelf gingen confronteren met de sessie over Artificial Intelligence, Machine Learning en Deep Learning van Chris Penn. In het begin (Hieronder zie je een min of meer vergelijkbare video, met iets minder vaart) neemt Chris je mee naar een tamelijk overzichtelijke wereld waarin hij de context van zijn verhaal schetst. Langzaam maar zeker voert hij het tempo en de complexiteit op. Het meeschrijven in Evernote werd steeds lastiger. Ik zie aan mijn aantekeningen dat ze van hele zinnen naar woorden of korte zinsneden gingen. Ik had al mijn aandacht nodig om te luisteren en te begrijpen wat hij aan het vertellen was. Totdat ik tot het einde niet meer kón schrijven om het te kunnen bijbenen. Dat moment van leren is confronterend. Doet zelfs een beetje pijn. Chris Penn liet de zaal, moet ik bekennen, behoorlijk verbouwereerd achter. Ik voelde mezelf "dom". Totdat ik een sessie later wéér voor hetzelfde onderwerp ging. Toen kregen we Paul Roetzer. Zelfde onderwerp, standje lager, standje langzamer. Prima te volgen, relativerend van toon.
Weglopen of de strijd aangaan?
Ook op zo'n moment heb je weer twee keuzes. Je relativeert de opkomst van AI weg en denkt: "Ach, het zal mijn tijd wel duren, we lopen toch nog voor op veel concurrenten". Of je denkt: "Dit was confronterend en moeilijk, misschien hoort dat bij vooruitgang en misschien is het juist een onderwerp waar we ons meer in moeten bekwamen en verdiepen. Ik weet zeker dat de aanwezigen in de zaal met wie ik was, voor optie 2 kiezen. Omdat we naar Cleveland kwamen met de ambitie en instelling om iets nieuws te leren, en niet primair om ons eigen ego te bevestigen. Wat mij betreft dé voorwaarde om verder te komen in het professionele leven.
Is Content Marketing World de investering waard?
Is dat dan de duizenden euro's investering waard die zo'n reis toch met zich meebrengt? Ik zeg volmondig ja. Ook de zaken die je eigenlijk al wist motiveren alleen maar om extra te investeren in de ontwikkeling van ons bureau, onze mensen en ook de groei van mijzelf. Wat ook zeer prettig was, was dat ik in tegenstelling tot vorig jaar niet alleen was in Cleveland. Het was bijzonder prettig dat collega Noortje er deze editie bij kon zijn. Dat maakt de vertaling naar de "werkvloer" aanzienlijk gemakkelijker verwacht ik. Het kan niet anders of de waarde van deze trip gaat zich dubbel en dwars terugverdienen.
Rest mij nog tot slot om de organisatoren van deze mooie trip ook via deze plek te bedanken. Bert van Loon en Albert Jan Huisman van CMFF steken ongelooflijk veel tijd en energie in het samenstellen van een mooi programma voor de Benelux-reizigers. Met dit jaar wederom weer Robert Rose in een glansrijke hoofdrol.
Als je op een congres wat nieuws hoort, dan heb je je huiswerk niet goed gedaan.
Natuurlijk. Er geldt altijd een adagium: "Als je op een congres wat nieuws hoort, dan heb je je huiswerk niet goed gedaan". Dat hangt nogal af van je keuzes en instelling, denk ik dan. Als je naar een congres gaat, dan sta je voor twee fundamentele keuzes: Optie 1: Jezelf gelijk geven. Optie 2: Jezelf confronteren en in een moeilijke situatie stoppen. Als je mentaliteit die van optie 1 voorschrijft, dan is de kans dat je niets nieuws hoort, inderdaad levensgroot. Als je luistert met de intentie om je eigen gelijk bewezen te zien, dan is de kans dat dat het resultaat wordt ook zeer groot. En inderdaad, als je er dan zelf niet live bij bent, dan valt de kracht van een goede stage-performance ook weg en dan heb je geen pepernoot geleerd.
Ik voelde me dom.
Hoe anders was de ervaring toen collega Noortje, Merijn van LVB en Yossip van the Post, onszelf gingen confronteren met de sessie over Artificial Intelligence, Machine Learning en Deep Learning van Chris Penn. In het begin (Hieronder zie je een min of meer vergelijkbare video, met iets minder vaart) neemt Chris je mee naar een tamelijk overzichtelijke wereld waarin hij de context van zijn verhaal schetst. Langzaam maar zeker voert hij het tempo en de complexiteit op. Het meeschrijven in Evernote werd steeds lastiger. Ik zie aan mijn aantekeningen dat ze van hele zinnen naar woorden of korte zinsneden gingen. Ik had al mijn aandacht nodig om te luisteren en te begrijpen wat hij aan het vertellen was. Totdat ik tot het einde niet meer kón schrijven om het te kunnen bijbenen. Dat moment van leren is confronterend. Doet zelfs een beetje pijn. Chris Penn liet de zaal, moet ik bekennen, behoorlijk verbouwereerd achter. Ik voelde mezelf "dom". Totdat ik een sessie later wéér voor hetzelfde onderwerp ging. Toen kregen we Paul Roetzer. Zelfde onderwerp, standje lager, standje langzamer. Prima te volgen, relativerend van toon.
Weglopen of de strijd aangaan?
Ook op zo'n moment heb je weer twee keuzes. Je relativeert de opkomst van AI weg en denkt: "Ach, het zal mijn tijd wel duren, we lopen toch nog voor op veel concurrenten". Of je denkt: "Dit was confronterend en moeilijk, misschien hoort dat bij vooruitgang en misschien is het juist een onderwerp waar we ons meer in moeten bekwamen en verdiepen. Ik weet zeker dat de aanwezigen in de zaal met wie ik was, voor optie 2 kiezen. Omdat we naar Cleveland kwamen met de ambitie en instelling om iets nieuws te leren, en niet primair om ons eigen ego te bevestigen. Wat mij betreft dé voorwaarde om verder te komen in het professionele leven.
Is Content Marketing World de investering waard?
Is dat dan de duizenden euro's investering waard die zo'n reis toch met zich meebrengt? Ik zeg volmondig ja. Ook de zaken die je eigenlijk al wist motiveren alleen maar om extra te investeren in de ontwikkeling van ons bureau, onze mensen en ook de groei van mijzelf. Wat ook zeer prettig was, was dat ik in tegenstelling tot vorig jaar niet alleen was in Cleveland. Het was bijzonder prettig dat collega Noortje er deze editie bij kon zijn. Dat maakt de vertaling naar de "werkvloer" aanzienlijk gemakkelijker verwacht ik. Het kan niet anders of de waarde van deze trip gaat zich dubbel en dwars terugverdienen.
Rest mij nog tot slot om de organisatoren van deze mooie trip ook via deze plek te bedanken. Bert van Loon en Albert Jan Huisman van CMFF steken ongelooflijk veel tijd en energie in het samenstellen van een mooi programma voor de Benelux-reizigers. Met dit jaar wederom weer Robert Rose in een glansrijke hoofdrol.