schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
ClipTalk: Bavaria aan het woord over PR succes
Blog
Opinie
Rachel de Koning
20-10-2015
Wat zijn de ingrediënten voor PR succes? Staat een hoge PR-waarde garant voor succes? Hoe interpreteer je de PR-waarde?
Inge van der Heijden, PR & Communicatiemanager bij Bavaria, gaf hier vorige week antwoord op via een case-presentatie bij ClipTalk, een event van monitoring tool Clipit in de Verkadefabriek. Een indrukwekkend verhaal dat ik graag met jullie deel.
De Holàndress, wie kent 'm niet?
In navolging van het succes van de 'DutchDress' die Bavaria introduceerde voor het WK van 2010 in Zuid-Afrika, kon een nieuwe versie van deze jurk niet uitblijven voor het WK in 2014: de HolànDress. Maar dit keer pakte het toch iets anders uit. De 'one size fits all'-jurk paste niet iedereen, of eigenlijk bijna niemand. Het gevolg? De goedbedoelde supportersjurk stond opeens bekend als de jurk die mensen zonder modelmaat uitsloot. En de media sprongen er massaal bovenop. Bavaria reageerde adequaat door snel grotere maten in de schappen te leggen. Een PR-offensief van formaat en geen makkelijke opgave, gezien het lange ontwerpproces dat vooraf ging aan het eerste ontwerp.
Hoge PR-waarde, betekent dat succes?
Een hoge PR-waarde betekent dus niet altijd automatisch succes. Dat bewijst deze HolànDress-case duidelijk. Het verhaal dat deze Bavaria-jurk alleen geschikt was voor dames met een modellenmaatje ging viraal, en leverde daardoor een enorme PR-waarde op. Bavaria domineerde de krantenkoppen, alleen niet met het verhaal dat zij voor ogen hadden. Is er dan wel sprake van succes? Inge gaf aan hier een dubbel gevoel over te hebben. In eerste instantie behaalden ze flinke media-aandacht met het verkeerde verhaal. En hier waren ze op z'n zachtst gezegd niet blij mee. De introductie van de grotere maat heeft de schade kunnen beperken.
Transmedia storytelling en integrale monitoring
Onderstaande video intrigeerde me. Soms sta je er niet bij stil wat er gebeurt als een verhaal de wereld ingebracht wordt. De video laat zien hoe elk medium en zijn ontvangers het beoogde verhaal laat veranderen, maar uiteindelijk ook weer bij elkaar brengt.
https://www.youtube.com/watch?v=CP-zOCl5md0
Afdelingen binnen Bavaria werken samen aan een campagne. Marketing en PR brengen via verschillende wegen een verhaal tot leven, en de Sales afdeling analyseert onder andere de verkoopresultaten naar aanleiding van de inspanningen van het PR en Marketing team. Deze video geeft goed weer hoe belangrijk het is dat verschillende partijen goed samenwerken. De Marketing, PR en Sales afdeling binnen Bavaria combineren de monitoring. De rapportages geven dan ook een totaalbeeld van de projecten en hun resultaten.
Wat kunnen PR-bureaus hiervan leren?
Als PR-bureau is het heel lastig om een rapportage van een hele campagne aan te leveren. Simpelweg omdat wij alleen de PR-resultaten monitoren. Toch vind ik het integraal monitoren wel interessant. Ik durf te zeggen dat veel bedrijven dit toch afzonderlijk van elkaar bijhoudt. Zo krijgen de afzonderlijke afdelingen geen goed inzicht van wat er bij elkaar speelt. Een integrale rapportage heeft zoveel voordelen; je weet waar je elkaar kunt aanvullen, je ziet welke acties effect op elkaar hebben gehad en je ziet hoe bepaalde acties elkaar ondersteund hebben. Zo'n rapportage is enorm leerzaam.
Inge van der Heijden, PR & Communicatiemanager bij Bavaria, gaf hier vorige week antwoord op via een case-presentatie bij ClipTalk, een event van monitoring tool Clipit in de Verkadefabriek. Een indrukwekkend verhaal dat ik graag met jullie deel.
De Holàndress, wie kent 'm niet?
In navolging van het succes van de 'DutchDress' die Bavaria introduceerde voor het WK van 2010 in Zuid-Afrika, kon een nieuwe versie van deze jurk niet uitblijven voor het WK in 2014: de HolànDress. Maar dit keer pakte het toch iets anders uit. De 'one size fits all'-jurk paste niet iedereen, of eigenlijk bijna niemand. Het gevolg? De goedbedoelde supportersjurk stond opeens bekend als de jurk die mensen zonder modelmaat uitsloot. En de media sprongen er massaal bovenop. Bavaria reageerde adequaat door snel grotere maten in de schappen te leggen. Een PR-offensief van formaat en geen makkelijke opgave, gezien het lange ontwerpproces dat vooraf ging aan het eerste ontwerp.
Hoge PR-waarde, betekent dat succes?
Een hoge PR-waarde betekent dus niet altijd automatisch succes. Dat bewijst deze HolànDress-case duidelijk. Het verhaal dat deze Bavaria-jurk alleen geschikt was voor dames met een modellenmaatje ging viraal, en leverde daardoor een enorme PR-waarde op. Bavaria domineerde de krantenkoppen, alleen niet met het verhaal dat zij voor ogen hadden. Is er dan wel sprake van succes? Inge gaf aan hier een dubbel gevoel over te hebben. In eerste instantie behaalden ze flinke media-aandacht met het verkeerde verhaal. En hier waren ze op z'n zachtst gezegd niet blij mee. De introductie van de grotere maat heeft de schade kunnen beperken.
Transmedia storytelling en integrale monitoring
Onderstaande video intrigeerde me. Soms sta je er niet bij stil wat er gebeurt als een verhaal de wereld ingebracht wordt. De video laat zien hoe elk medium en zijn ontvangers het beoogde verhaal laat veranderen, maar uiteindelijk ook weer bij elkaar brengt.
https://www.youtube.com/watch?v=CP-zOCl5md0
Afdelingen binnen Bavaria werken samen aan een campagne. Marketing en PR brengen via verschillende wegen een verhaal tot leven, en de Sales afdeling analyseert onder andere de verkoopresultaten naar aanleiding van de inspanningen van het PR en Marketing team. Deze video geeft goed weer hoe belangrijk het is dat verschillende partijen goed samenwerken. De Marketing, PR en Sales afdeling binnen Bavaria combineren de monitoring. De rapportages geven dan ook een totaalbeeld van de projecten en hun resultaten.
Wat kunnen PR-bureaus hiervan leren?
Als PR-bureau is het heel lastig om een rapportage van een hele campagne aan te leveren. Simpelweg omdat wij alleen de PR-resultaten monitoren. Toch vind ik het integraal monitoren wel interessant. Ik durf te zeggen dat veel bedrijven dit toch afzonderlijk van elkaar bijhoudt. Zo krijgen de afzonderlijke afdelingen geen goed inzicht van wat er bij elkaar speelt. Een integrale rapportage heeft zoveel voordelen; je weet waar je elkaar kunt aanvullen, je ziet welke acties effect op elkaar hebben gehad en je ziet hoe bepaalde acties elkaar ondersteund hebben. Zo'n rapportage is enorm leerzaam.