schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Christmas time, tijd voor goede doelen?
Blog
Tips & Tricks
Shelly Delwel
20-12-2016
Wie kent het liedje 'Do they know it's Christmas' niet? Ieder jaar wordt deze gouden oude hit weer grijs gedraaid op de radio. De Britse liefdadigheid groep Band Aid bracht in 1984 dit nummer uit met als doel geld in te zamelen voor hongersnood in Ethiopië.
Nu, 32 jaar later, blijft Kerst een tijd waarin mensen zich inzetten voor goede doelen. Uiteraard is Serious Request hier een mooi voorbeeld van en ook dragen onze klanten en wij ons steentje bij. Maar hoe kun je zo succesvol mogelijk een goed doel op de kaart zetten?
Zeven tips om goede doelen op de kaart te zetten:
Logische link tussen merk & goede doel (en Kerst)Is Kerst wel daadwerkelijk de beste tijd van het jaar om aandacht te vragen voor jouw goede doel? Wil je écht jouw campagne met Kerst naar buiten brengen of wil je het een jaar lang goed doen? Dat is een eerste vraag die jij je als merk of goed doel moet stellen, voordat je jouw campagne inplant. Je bent niet de enige die hier rond de Kerst over wil communiceren. Als je ervoor kiest om dit rond de Kerst te doen dan is het wel goed om een logische link is tussen jouw merk, het goede doel en Kerst. Zo heeft PostNL in samenwerking met het Nationale Ouderenfonds een hele relevante Kerstcampagne vanuit hun merk opgezet, waarbij Nederlanders een gratis kaartje kunnen sturen naar eenzame ouderen. Kortom, een goed doel dat klopt bij de dienst die zij leveren en Kerst. Timing is keyIndien je besloten hebt om een relevante Kerstcampagne te communiceren houdt dan rekening met de winterstop van programma's als DWDD of een RTL Late Night. Op 16 december stoppen zij namelijk en op 9 januari gaan zij weer van start. Dit betekent dat zij vlak voor de winterstop vaak al snel vol zitten met human interest verhalen, waardoor zij alleen nog ruimte hebben voor actuele nieuwsverhalen. Start dus op tijd met pitchen! Laat voorbeelden zienJe kunt als merk wel schreeuwen dat je je zo inzet voor de maatschappij, maar dat komt vaak niet zo sympathiek over. Je kan beter de mensen die je helpt op een integere manier naar voren brengen en laten zien wat je voor hen gedaan hebt. Het beste kan dit worden weergegeven in video. Zo hebben wij onlangs voor ANWB AutoMaatje een Man Bijt Hond serie gemaakt, waarin deelnemers van de vervoersdienst samen met de vrijwilligers gevolgd werden om zo te laten zien welke rol het in hun leven speelt. Belicht ook de positieve kantMedia zijn meestal geneigd om te communiceren over negatieve gebeurtenissen. Instanties laten dan ook vaak alleen het leed zien om zo steun te vragen. Om het probleem aan te tonen is het belangrijk om eerst de aanleiding te schetsen, echter is het ook goed om in cijfers en cases te laten zien wat je als doel tot nu toe hebt bereikt. Als je voor een té negatieve insteek kiest kan je dat weleens duur komen te staan. Zo stopte het Aids fonds onlangs met haar campagne, omdat de patiënten zich gekwetst voelden. Who cares maakte hier een mooie treffende video over. Versterk elkaarIndien er meerdere goede doelen projecten lopen binnen de organisatie zorg er dan voor dat hier afstemming over is geweest. Ga niet vanuit één organisatie op hetzelfde moment over twee goede doelen communiceren. Probeer indien mogelijk de acties te bundelen om het verhaal groter te maken. Urgentie aantonenMaak duidelijk waarom er nú aandacht aan het onderwerp moet worden besteed. Wat is de aanleiding? Start van het project? Is er een mijlpaal gehaald en waarom is dat zo bijzonder? Of kun je een nationale dag in het leven roepen voor het doel? Zorg voor een goede landingspaginaIndien je start met communiceren over het goede doel zorg dan voor een volledige landingspagina, waarop alle content over de campagne te vinden is en waar gelijk conversie mogelijk is. Heb jij bijvoorbeeld als doel het werven van extra vrijwilligers, zorg dan dat het aanmeldvakje optimaal zichtbaar is op het moment dat je live gaat. Heb jij nog andere tips laat het mij weten?
Voor nu hele fijne feestdagen en keep up the good work, ook in 2017!
Nu, 32 jaar later, blijft Kerst een tijd waarin mensen zich inzetten voor goede doelen. Uiteraard is Serious Request hier een mooi voorbeeld van en ook dragen onze klanten en wij ons steentje bij. Maar hoe kun je zo succesvol mogelijk een goed doel op de kaart zetten?
Zeven tips om goede doelen op de kaart te zetten:
Voor nu hele fijne feestdagen en keep up the good work, ook in 2017!