Weten jullie waar ik altijd mooie verhalen lees? In de rubriek ‘Tegenslag’ van het FD waar een ondernemer of manager iets vertelt over wat er misging of wat hem of haar overkwam op persoonlijk of zakelijk gebied. Als lezer blijft zo’n verhaal hangen omdat je feiten combineert met het persoonlijke, emotionele verhaal; dat laatste is namelijk goed herkenbaar en plakt. Uit onderzoek is ook gebleken dat mensen veel makkelijker iets onthouden als je een goed verhaal vertelt. Wij noemen dat personal storytelling en daar geven wij veel trainingen aan directeuren, product managers en ondernemers over.
Bouwen aan een verhaal dat raakt
Blog
Insights
Jody Koehler
09-08-2023
We bouwen die lessen altijd op rond een vrij klassiek communicatiemodel waarin het gaat om de persoon, de inhoud en het publiek. Met het combineren van de juiste ingrediënten kun je iets magisch toevoegen aan een verhaal. Zodat het verhaal raakt en verbindt.
1. De Persoon
Het kan belangrijk zijn om iets persoonlijks in een verhaal te stoppen want dan gaat het pas echt leven. Sommige professionals hebben zoiets van: ‘Ja, maar ze kennen mij toch al?’ Ik vraag mensen in trainingen vaak om de verschillende identiteiten op te schrijven die ze hebben in het leven; mensen zijn D66-lid, vader, viseter, buurman, vrijwilliger, rode wijn drinker of Italië-fan. Schrijf er eens 20 op voor jezelf. De manier waarop mensen omgaan met deze rollen of de waarden die daarbij horen kan iets toevoegen aan het verhaal wat je wil vertellen. Je moet nooit vergeten om er iets extra’s van jezelf in te leggen. Je kan een verhaal vertellen over de uitdagingen van een bioscoop, maar hoe ging jij zelf eigenlijk naar de bioscoop? Wat was de eerste film die je keek, met wie was dat en wat deed dat met jou?
2. De inhoud
Natuurlijk moet je de feiten paraat hebben, maar het is goed om ook een emotionele laag te presenteren op zaken zodat de feiten een beetje gaan leven. Denk aan een anekdote of inspirerende quote. Hoe denk je bijvoorbeeld dat mensen over twintig jaar ergens een film bekijken? Neem het publiek eens in detail mee naar die toekomst. Weet een bioscoopeigenaar dan wat jouw favoriete drankje is en welke films je als liefste bekijkt? En hoe speel je daar dan op in? Door de unieke toekomstvisie kleur je een verhaal in. Daarnaast mag iets ook schuren. Sterker nog, dat levert de mooiste verhalen op. Denk maar aan Theo Maassen in gesprek met Khadija Arib. Op een podium mag je ook zelf een taboe of strijd beetpakken.
3. Publiek
Te vaak zie je sprekers op congressen die het op een podium alleen over zichzelf hebben. Die zijn daar om te nemen. Ik vind het mooi als iemand presenteert met een mentaliteit van geven. Een idee of een oplossing. Sommigen vergeten het publiek erbij te betrekken. Ik vind het altijd mooi als een spreker weet waar de mensen in de zaal mee bezig zijn. Zo van: 'We zijn allemaal druk met X dus wat fijn dat jullie toch zijn gekomen.' Dat zorgt voor aansluiting. Je gaat in het publiek dan ook de ja-knikjes zien. Ook belangrijk is om de Call to Action niet te vergeten aan het einde van de presentatie. Communicatie heeft altijd een doel. Wat neemt het publiek mee van die spreker? Wat is hun concrete opdracht? Dit kan ook prima iets kleins zijn, zoals; bekijk eens die video of doe morgenochtend als eerste X.
Conclusie
Wij vinden het al jaren mooi om mensen te begeleiden als ze aanschuiven bij de Nederlandse talkshows zoals Jinek en Op1. Ook dan is het goed om de feiten te combineren met persoonlijke verhalen en aan het publiek te denken. Wie kijken er? Hoe kunnen we iets complex begrijpelijk overbrengen? Naar aanleiding van de vele mediatrainingen die wij de afgelopen jaren hebben gegeven, vroegen steeds meer klanten ons om een beetje te helpen bij hun lezingen, speeches of interne presentaties. Bewust omgaan met de drie elementen zorgt ervoor dat je een leuk verhaal vertelt dat bij jou en het publiek past. Ik geloof nooit zo in presentatiecursussen met de focus alleen op hoe je jouw handen gebruikt of op de juiste kleding. Dat kan in sommige gevallen ook zeker een aandachtspunt zijn, maar ik focus liever op de juiste balans tussen persoon, inhoud en het publiek. Dan ontstaat er pas echt chemie op een podium en raakt het verhaal!
Verleg je grenzen!
schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!