schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
An Evening with Brian Solis was inspirerend en belangrijk #AEW10
Blog
Opinie
Jos Govaart
14-12-2010
Best een pretentieuze kop boven een blog over een eigen georganiseerd event eigenlijk. Gisteren was het dan zover. We hadden een heuze guru in huis. Deze guru, aka Brian Solis maakte zijn guru-status wat mij betreft helemaal waar. Met name in de Q&A sessie na afloop van zijn presentatie liet Brian blijken dat hij meer is dan iemand die moeilijke boeken kan schrijven en indrukwekkend kan presenteren. Ik denk dat deze avond een aanzet kan zijn voor het volwassen worden van social in organisaties.
De fun van de avond
Eerst even over de fun van de avond. De foto's staan op Flickr. Morgen staat er een mooi videoverslag op deze site, beide met dank aan Tjapko de Heus. Inmiddels staat er op Marketingfacts een mooi interview tussen Jody en Brian . En tweets waren er ook. Veul tweets zelfs. Ben er stil van. En ook trots op, niet eens stiekem.
Wat werd er dan zoal besproken?
Tsja, je had er bij moeten zijn..Er waren nog twee stoelen vrij op de eerste rij, speciaal voor jou!Wat al een paar maanden opvalt aan de blogs van Brian Solis, is dat ze niet meer gaan over PR of marketing. Jody en ik vroegen hem tijdens een kop koffie die we vooraf hadden, waarom dat was. Zijn PR & Marketing niet meer belangrijk? Niets minder was waar, maar op dat front, zo stelde Brian, is het niet meer eenzaam. Time to move on!
Man met een missie
We spraken met een man die een missie heeft. Zijn missie is om de leiders van morgen de ruimte te geven om ook daadwerkelijk die leiders te kunnen zijn. Dat betekent dat er bij de leiders van de organisaties van vandaag iets rigoreus moet veranderen. De winnende organisaties zijn niet de organisaties die als beste in staat zijn om social media teams op te zetten of een "old-spice"-achtige campagne te draaien. Het zijn die organisaties die dagelijks bewijzen dat ze hun klanten ervaringen geven waarover ze praten. Waarom Apple geen social media team heeft? Omdat ze zo'n team niet nodig hebben. Bij Apple is alles gemaakt rondom de beste klantervaring. Daar praten mensen over. Die mensen vormen het social media team.
Ik kan Brian's hele verhaal onmogelijk in een blogpost uit de doeken doen. Presentatieplaatjes krijgen dat ook niet voor elkaar. Dat is overigens ook een van de redenen waarom de presentatie niet via slideshare gedeeld zal worden. Dan raken de plaatjes out of context, en dat was nu precies waar de avond om ging. Context.
Van Social Graph naar Interest Graph
Wat de meeste mensen die met social bezig zijn aardig begrijpen is het analyseren en duiden van de "Social Graph" van mensen. Dus op welke platformen ze actief zijn, met wie ze praten op die platformen etcetera. Die sociale netwerkstructuren zijn veel marketeers als belangrijk gaan beschouwen. Maar een heel klein deel van het verhaal volgens Brian. Als je als organisatie online succesvol wil zijn dan heeft het veel meer zin om de "Interest Graphs" te begrijpen. In onderstaande video legt Brian het zelf even uit.
De Hybrid Theory Manifesto
Social Media heeft niet alleen invloed op PR of op Marketing. Het heeft invloed op de hele organisatie. Op het moment dat je vrolijk aan de gang gaat met een Facebook fanpage of een Twitteraccount, dan is de kans dat je de zaken alleen maar erger maakt. Consumenten zijn niet geinteresseerd in jouw plannen. Zij praten over je service, je producten, je gedrag, je communicatie(middelen). Je hebt de keuze en de tijd niet altijd om zelf te bepalen wat er binnen social media gebeurt. Volgens Brian is er een mooie rol weggelegd voor de community manager. Een goede community manager is echter niet degene die het beste begrijpt hoe de wereld in social media werkt. Het moet idealiter ook iemand zijn die de business waarin hij zich bevindt, heel goed kent. PR, Marketing, HR en Customer Service werkten heel vaak als losse afdelingen langs elkaar heen. Samenwerkingen tussen deze afdelingen zijn noodzakelijk om echte "engagement" voor elkaar te krijgen. In de praktijk blijkt vaak dat PR blij mag zijn als het weet wat marketing doet. Marketing is vaak niet geinteresseerd in wat PR doet en Customer Service praat alleen met PR wanneer het te laat is. Niet echt een grondslag voor een slagvaardige organisatie die klaar is voor de toekomst.
The Last Mile
Het grootste probleem vindt echter in de "last mile" plaats. In de c-suite gelooft men op dit moment nauwelijks in social. Dat komt met name omdat ze overtuigd moeten worden in hun taal, dus met flowcharts, ingewikkelde modellen en powerpointpresentaties. Daarmee is gelijk de vorm van het boek "Engage" verklaard. Niet echt het makkelijkste boek om door te worstelen. Brian haat de lijstjes met de how to's, tien tips om..Het helpt je volgens hem niet écht om te weten wat je echt moet doen. Het maakt je mentaal lui en hooguit een social media champion. En dát levert niets op.
De belangrijkste slide
Brian had ook een belangrijkste slide. De 5 I's..(dus toch een lijstje). Gelukkig is er ook een plaatje van. Ze lijken eenvoudig. Vijf woorden. How hard can they be? Maar zie ze maar eens te integreren in je organisatie. Dat is nog zo eenvoudig niet.
The Right time VS Real Time
David Meermann Scott gooide het in zijn laatste boek vooral op realtime. Brian denkt daar toch wat anders over. Hij heeft het over "The Right Time". Er kwam een goede vraag uit de zaal van Aranka van Voorden, dat ze bijna 24/7 online aan het "engagen" was via social media. Niet nodig volgens Solis. Hij heeft onderzoek gedaan waarbij hij vaststelde dat het positieve effect van reageren in de weekenden en 's avonds laat nauwelijks bijdroegen aan een betere klantervaring of aan meer sales. Een duidelijke belofte en het waarmaken daarvan is daarom belangrijk. Openingstijden op social networks zijn daarom zo gek nog niet. Je gek laten maken door het Internet dat 24/7 bezig is, is lang niet altijd noodzakelijk.
Mooie soundbites
Vorig jaar was Deirdre Breakenridge ook al zo'n goede spreekster. Toch een kwestie van opvoeding, lijkt het J. Brian grossierde gisteren in mooie soundbites. Misschien krijgen we dat morgen nog wel mee in de video-impressie. Een paar uitspraken die ik onthouden heb van gisteren:,,Kun je je missie in 120 tekens opschrijven?
Het duurt 10 jaar voordat organisaties echt social zijn en "het" doorhebben.,,Gebruik altijd een bullshit-filter als je je strategie gaat formeren. Sommige mensen hebben een neus voor bullshit."
,,Be, do, get" Meer een persoonlijk advies. Bepaal wie je wilt zijn in het gehele speelveld. Doe wat daar voor nodig is en zorg dat je het krijgt.Ik ben in deze post natuurlijk alles behalve compleet. Heb jij nog aanvullingen? Ik hoor ze graag! Suggesties voor volgend jaar zijn ook alvast welkom, want dat we dit nog een keer gaan doen, staat wel weer vast! Iedereen dank voor zijn of haar komst! Top!
De fun van de avond
Eerst even over de fun van de avond. De foto's staan op Flickr. Morgen staat er een mooi videoverslag op deze site, beide met dank aan Tjapko de Heus. Inmiddels staat er op Marketingfacts een mooi interview tussen Jody en Brian . En tweets waren er ook. Veul tweets zelfs. Ben er stil van. En ook trots op, niet eens stiekem.
Wat werd er dan zoal besproken?
Tsja, je had er bij moeten zijn..Er waren nog twee stoelen vrij op de eerste rij, speciaal voor jou!Wat al een paar maanden opvalt aan de blogs van Brian Solis, is dat ze niet meer gaan over PR of marketing. Jody en ik vroegen hem tijdens een kop koffie die we vooraf hadden, waarom dat was. Zijn PR & Marketing niet meer belangrijk? Niets minder was waar, maar op dat front, zo stelde Brian, is het niet meer eenzaam. Time to move on!
Man met een missie
We spraken met een man die een missie heeft. Zijn missie is om de leiders van morgen de ruimte te geven om ook daadwerkelijk die leiders te kunnen zijn. Dat betekent dat er bij de leiders van de organisaties van vandaag iets rigoreus moet veranderen. De winnende organisaties zijn niet de organisaties die als beste in staat zijn om social media teams op te zetten of een "old-spice"-achtige campagne te draaien. Het zijn die organisaties die dagelijks bewijzen dat ze hun klanten ervaringen geven waarover ze praten. Waarom Apple geen social media team heeft? Omdat ze zo'n team niet nodig hebben. Bij Apple is alles gemaakt rondom de beste klantervaring. Daar praten mensen over. Die mensen vormen het social media team.
Ik kan Brian's hele verhaal onmogelijk in een blogpost uit de doeken doen. Presentatieplaatjes krijgen dat ook niet voor elkaar. Dat is overigens ook een van de redenen waarom de presentatie niet via slideshare gedeeld zal worden. Dan raken de plaatjes out of context, en dat was nu precies waar de avond om ging. Context.
Van Social Graph naar Interest Graph
Wat de meeste mensen die met social bezig zijn aardig begrijpen is het analyseren en duiden van de "Social Graph" van mensen. Dus op welke platformen ze actief zijn, met wie ze praten op die platformen etcetera. Die sociale netwerkstructuren zijn veel marketeers als belangrijk gaan beschouwen. Maar een heel klein deel van het verhaal volgens Brian. Als je als organisatie online succesvol wil zijn dan heeft het veel meer zin om de "Interest Graphs" te begrijpen. In onderstaande video legt Brian het zelf even uit.
De Hybrid Theory Manifesto
Social Media heeft niet alleen invloed op PR of op Marketing. Het heeft invloed op de hele organisatie. Op het moment dat je vrolijk aan de gang gaat met een Facebook fanpage of een Twitteraccount, dan is de kans dat je de zaken alleen maar erger maakt. Consumenten zijn niet geinteresseerd in jouw plannen. Zij praten over je service, je producten, je gedrag, je communicatie(middelen). Je hebt de keuze en de tijd niet altijd om zelf te bepalen wat er binnen social media gebeurt. Volgens Brian is er een mooie rol weggelegd voor de community manager. Een goede community manager is echter niet degene die het beste begrijpt hoe de wereld in social media werkt. Het moet idealiter ook iemand zijn die de business waarin hij zich bevindt, heel goed kent. PR, Marketing, HR en Customer Service werkten heel vaak als losse afdelingen langs elkaar heen. Samenwerkingen tussen deze afdelingen zijn noodzakelijk om echte "engagement" voor elkaar te krijgen. In de praktijk blijkt vaak dat PR blij mag zijn als het weet wat marketing doet. Marketing is vaak niet geinteresseerd in wat PR doet en Customer Service praat alleen met PR wanneer het te laat is. Niet echt een grondslag voor een slagvaardige organisatie die klaar is voor de toekomst.
The Last Mile
Het grootste probleem vindt echter in de "last mile" plaats. In de c-suite gelooft men op dit moment nauwelijks in social. Dat komt met name omdat ze overtuigd moeten worden in hun taal, dus met flowcharts, ingewikkelde modellen en powerpointpresentaties. Daarmee is gelijk de vorm van het boek "Engage" verklaard. Niet echt het makkelijkste boek om door te worstelen. Brian haat de lijstjes met de how to's, tien tips om..Het helpt je volgens hem niet écht om te weten wat je echt moet doen. Het maakt je mentaal lui en hooguit een social media champion. En dát levert niets op.
De belangrijkste slide
Brian had ook een belangrijkste slide. De 5 I's..(dus toch een lijstje). Gelukkig is er ook een plaatje van. Ze lijken eenvoudig. Vijf woorden. How hard can they be? Maar zie ze maar eens te integreren in je organisatie. Dat is nog zo eenvoudig niet.
The Right time VS Real Time
David Meermann Scott gooide het in zijn laatste boek vooral op realtime. Brian denkt daar toch wat anders over. Hij heeft het over "The Right Time". Er kwam een goede vraag uit de zaal van Aranka van Voorden, dat ze bijna 24/7 online aan het "engagen" was via social media. Niet nodig volgens Solis. Hij heeft onderzoek gedaan waarbij hij vaststelde dat het positieve effect van reageren in de weekenden en 's avonds laat nauwelijks bijdroegen aan een betere klantervaring of aan meer sales. Een duidelijke belofte en het waarmaken daarvan is daarom belangrijk. Openingstijden op social networks zijn daarom zo gek nog niet. Je gek laten maken door het Internet dat 24/7 bezig is, is lang niet altijd noodzakelijk.
Mooie soundbites
Vorig jaar was Deirdre Breakenridge ook al zo'n goede spreekster. Toch een kwestie van opvoeding, lijkt het J. Brian grossierde gisteren in mooie soundbites. Misschien krijgen we dat morgen nog wel mee in de video-impressie. Een paar uitspraken die ik onthouden heb van gisteren:,,Kun je je missie in 120 tekens opschrijven?
Het duurt 10 jaar voordat organisaties echt social zijn en "het" doorhebben.,,Gebruik altijd een bullshit-filter als je je strategie gaat formeren. Sommige mensen hebben een neus voor bullshit."
,,Be, do, get" Meer een persoonlijk advies. Bepaal wie je wilt zijn in het gehele speelveld. Doe wat daar voor nodig is en zorg dat je het krijgt.Ik ben in deze post natuurlijk alles behalve compleet. Heb jij nog aanvullingen? Ik hoor ze graag! Suggesties voor volgend jaar zijn ook alvast welkom, want dat we dit nog een keer gaan doen, staat wel weer vast! Iedereen dank voor zijn of haar komst! Top!