schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Amerikaans PR onderzoek: caninenieuws scoort!
Blog
Trends
Jody Koehler
06-05-2015
Hoe kunnen journalisten de aandacht van het bredere publiek trekken bij het delen van belangrijk nieuws? Een gemeenschappelijk onderzoek van de University of California en de University of Miami kwam met de volgende gouden tip voor redacties: gebruik het woordje 'hond'. Uit hun onderzoeksresultaten blijkt namelijk dat nieuws met of over honden, we noemen dit 'caninenieuws', veel beter scoort dan het gewone nieuws. Dus ook al heersen katten op het internet, honden beïnvloeden de media.
Onderzoek New York Times
De auteurs van 'What's a Dog Story worth?' bekeken hoe vaak New York Times-artikelen over honden overgenomen werden door regionale kranten. Artikelen over honden die gedurende 12 jaar (van 2000 tot 2012) op de laatste binnenlandpagina van de New Yorkse krant verschenen, werden 2,2 keer zo vaak overgenomen door andere kranten dan hondloze stukken op diezelfde pagina. Daarmee is het effect van een hond in een artikel even groot als het effect van een plekje op de cover, aldus de onderzoekers. Hun beredenering: coverstories van The New York Times worden ook 2,2 keer zo vaak overgenomen door andere kranten dan stukken van de laatste binnenlandpagina.
De onderzoekers: "Events most likely to be reported are those that are both important and can capture the audience's interest. In turn, the public is most likely to become aware of important news when some aspect of story piques their interest. We suggest an efficacious means of drawing public attention to important news stories: dogs."
De H van Hond
Een eerste blik op de resultatenpagina van Google News en het woordje 'hond' leert dat media hier al gretig gebruik van maken. 'Hond vermiste poolonderzoekers gered', 'Stille tocht voor doodgestoken hond', 'Emotionele reünie: vermiste hond na drie jaar terug thuis' en 'Hond rijdt auto het zwembad in'. Zomaar een paar koppen van gisteren en vandaag. I kid you not. En aangezien ongeveer één op de zeven Nederlanders zijn huis met een hond deelt (er zijn in Nederland ongeveer 2,2 miljoen honden), is het brengen van een nieuwsverhaal met of over een viervoeter een zeer lucratieve business. Hondennieuws.. ik bedoel caninenieuws, scoort zo blijkt. Dus mocht je voor een eerstvolgende PR actie denken aan het toevoegen van de traditionele B's van baby's, bloot, BN'er of beesten? Overweeg eens de H van hond.
Onderzoek New York Times
De auteurs van 'What's a Dog Story worth?' bekeken hoe vaak New York Times-artikelen over honden overgenomen werden door regionale kranten. Artikelen over honden die gedurende 12 jaar (van 2000 tot 2012) op de laatste binnenlandpagina van de New Yorkse krant verschenen, werden 2,2 keer zo vaak overgenomen door andere kranten dan hondloze stukken op diezelfde pagina. Daarmee is het effect van een hond in een artikel even groot als het effect van een plekje op de cover, aldus de onderzoekers. Hun beredenering: coverstories van The New York Times worden ook 2,2 keer zo vaak overgenomen door andere kranten dan stukken van de laatste binnenlandpagina.
De onderzoekers: "Events most likely to be reported are those that are both important and can capture the audience's interest. In turn, the public is most likely to become aware of important news when some aspect of story piques their interest. We suggest an efficacious means of drawing public attention to important news stories: dogs."
De H van Hond
Een eerste blik op de resultatenpagina van Google News en het woordje 'hond' leert dat media hier al gretig gebruik van maken. 'Hond vermiste poolonderzoekers gered', 'Stille tocht voor doodgestoken hond', 'Emotionele reünie: vermiste hond na drie jaar terug thuis' en 'Hond rijdt auto het zwembad in'. Zomaar een paar koppen van gisteren en vandaag. I kid you not. En aangezien ongeveer één op de zeven Nederlanders zijn huis met een hond deelt (er zijn in Nederland ongeveer 2,2 miljoen honden), is het brengen van een nieuwsverhaal met of over een viervoeter een zeer lucratieve business. Hondennieuws.. ik bedoel caninenieuws, scoort zo blijkt. Dus mocht je voor een eerstvolgende PR actie denken aan het toevoegen van de traditionele B's van baby's, bloot, BN'er of beesten? Overweeg eens de H van hond.