schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
8 onmisbare rollen voor de moderne PR-adviseur
Blog
Opinie
Jos Govaart
22-08-2016
Momenteel zitten wij Coopr middenin gesprekken over de individuele ontwikkeling van de mensen in ons team. Altijd leerzame gesprekken. Toen we Coopr begonnen waren we niet zo van de functieprofielen. Een mens is immers geen profiel. In elk individu zie je iets anders. Op elk moment wil je ook iets anders toevoegen. Dat zit in persoonlijkheid, in vaardigheden en wat de organisatie op dat moment vraagt. Als met een clubje van 5-10 mensen bent, dan kun je het daar makkelijk veel over hebben. En dan is ook vrij simpel duidelijk wat het gezamenlijk doel is en wat ieders bijdrage daaraan is. Iedereen ziet en weet het van elkaar. Nu, bij een organisatie van 24 mensen, is die dynamiek heel anders. Dat maakt dat we nu anders denken over de kwaliteit die we nodig hebben.
Holacracy
Een mooie organisatievorm daarvoor is Holacracy. Dat gaat uit van rollen, en verantwoordelijkheden. Met zelfsturende teams. Zappos is er groot mee geworden. Aan elke organisatievorm zitten voor- en nadelen. Wij zullen een dergelijke vorm waarschijnlijk niet rigoreus overnemen. Daarvoor is de klant té bepalend voor hoe dingen gaan. Sommige zaken moet je dan net iets meer "ouderwets gestructureerd" organiseren. Harvard Business Review schreef een mooi essay over de voor- en nadelen van Holacracy. We denken na over hoe onderdelen van dat gedachtegoed interessant zouden kunnen zijn voor ons bureau. De eerste oefening daarbij is om na te denken over de rollen die gevraagd worden in deze snelveranderende tijd. Want het grote voordeel van Holacracy moet zijn: De wereld om je heen verandert veel sneller dan je nu denkt, daar moet je klaar voor zijn. De rollen die we gaan inrichten, moeten dus rollen zijn waar je het onderscheid mee moet maken.
Hierbij een schot voor de boeg:Spelen met technologie
Lezen over Instagram stories of de laatste snapchat veranderingen kunnen we allemaal. Er blogs over schrijven kan ook. Waar het om gaat is dat er een verplicht speelkwartier komt. Spelen met nieuwe technologie. Of het nu drones, animaties, social tools zijn of wat anders. We leven in een door technologie gedreven maatschappij die vitaal zijn voor hoe we nu en in de toekomst communiceren. En het adagium daar is: met je poten in de modder staan. CreativiteitDit jaar verschijnen er 84 miljoen nieuwsverhalen op Google News, 11 jaar geleden waren dit er nog 6 miljoen. Dit noemen ze de "Content Shock". Er is veel te veel content om gelezen en geconsumeerd te worden. Je moet dus creatief en slim zijn om het verschil te maken en ook constant datgene ter discussie stellen wat voorheen werkte maar nu misschien aan vervanging toe is. Data, analytics en measurementOns vak gaat gelukkig steeds een beetje minder puur op de onderbuik varen. Er zijn nog steeds mensen die volledig de rol moeten hebben om creatief los te gaan. Die creativiteit moet wel getoetst worden. En vertrekken vanuit de juiste data. Zodat de kans op mislukkingen geminimaliseerd worden. Koning ContextCreativiteit kan niet bestaan zonder context. Wij moeten als PR-bureau steeds meer doen om de context van onze klanten goed te begrijpen. Wat drijft de doelgroep, wat gebeurt er in de industrie. Hoe verdienen de bedrijven die actief zijn in de keten van je klant hun geld? Hoe gaat het met de concurrentie? Wat doen nieuwkomers slim waar oudgedienden last van hebben? Inbound Marketing voor het bureauAls bureau ben je zo goed als je laatste klus. Je laatste zichtbaarheid, etc. We hebben een prachtige pagina op onze website staan met de klanten waar we voor werken. Dat moeten we op niveau houden. Dat betekent dat we onszelf continu moeten uitdagen, onze kennis daarover moeten delen. Die lat zal vanzelfsprekend ook hoger moeten liggen. En dat is best lastig als je zoveel blogt als wij doen. Vallen we in herhaling? Worden sommige stukjes obligaat? Zijn de artikelen waar veel op geklikt worden nou dé artikelen waar mensen écht iets aan hebben. Zijn allemaal vragen die we ons stellen en waar we tussen alle klantdrukte door, in willen verbeteren. Klanttevredenheid
Eigenlijk zou deze op 1 moeten staan. Of op punt 2 (want 8 hoort misschien wel op 1). Tevreden klanten zorgen uiteindelijk voor de salarissen van iedereen. Dat betekent dat we moeten organiseren dat we onze klanten verrassen. Dat betekent bijvoorbeeld een samenwerking met de koningen (m/v) context. Om te weten wáár we kansrijk zijn om de klant relevant te verrassen. WinstgevendheidMensen die bij PR-bureaus werken zijn van nature erg servicegericht. Zij willen veel doen om klanten en elkaar blij te maken. Maar uiteraard zijn we geen charichatieve instelling. Iemand moet goed oog hebben voor de winstgevendheid van projecten. Daarmee bedoelen we geen dogmatische sturing op declaribiliteit. Maar wel een goed zicht op wat effectieve activiteiten zijn, en of we naar waarde betaald krijgen voor de dingen die we doen. FunHet enige wezenlijke kapitaal dat aanwezig is binnen een PR-bureau is het menselijk kapitaal. Work hard, play hard. Talitha schreef daar vorige week al een mooi blog over. Het is fijn als plezier terugkomt in het dagelijkse werk uiteraard, dat is het belangrijkste, en de basis. Maar daarnaast kun je plezier ook faciliteren en organiseren. Natuurlijk zijn we nog veel meer rollen te bedenken. En uiteraard vinden alle acht deze punten allang plaats binnen ons bureau. Sommige zaken zijn heel duidelijk afgesproken, sommige zaken zijn ongeschreven. Als we dit nog beter benoemen en met elkaar delen kunnen we op alle fronten een nog beter en leuker bureau worden. En dat maakt het elke dag een feest om de auto richting Rotterdam te pakken. Groei zit niet in omvang, of steeds grotere klanten. Dat gaat óók hartstikke goed. Ik ben ervan overtuigd dat je het écht naar je zin hebt op je werk als je het gevoel hebt dat je zowel individueel als gezamenlijk beter wordt. Dat is de insteek.
Holacracy
Een mooie organisatievorm daarvoor is Holacracy. Dat gaat uit van rollen, en verantwoordelijkheden. Met zelfsturende teams. Zappos is er groot mee geworden. Aan elke organisatievorm zitten voor- en nadelen. Wij zullen een dergelijke vorm waarschijnlijk niet rigoreus overnemen. Daarvoor is de klant té bepalend voor hoe dingen gaan. Sommige zaken moet je dan net iets meer "ouderwets gestructureerd" organiseren. Harvard Business Review schreef een mooi essay over de voor- en nadelen van Holacracy. We denken na over hoe onderdelen van dat gedachtegoed interessant zouden kunnen zijn voor ons bureau. De eerste oefening daarbij is om na te denken over de rollen die gevraagd worden in deze snelveranderende tijd. Want het grote voordeel van Holacracy moet zijn: De wereld om je heen verandert veel sneller dan je nu denkt, daar moet je klaar voor zijn. De rollen die we gaan inrichten, moeten dus rollen zijn waar je het onderscheid mee moet maken.
Hierbij een schot voor de boeg:
Lezen over Instagram stories of de laatste snapchat veranderingen kunnen we allemaal. Er blogs over schrijven kan ook. Waar het om gaat is dat er een verplicht speelkwartier komt. Spelen met nieuwe technologie. Of het nu drones, animaties, social tools zijn of wat anders. We leven in een door technologie gedreven maatschappij die vitaal zijn voor hoe we nu en in de toekomst communiceren. En het adagium daar is: met je poten in de modder staan.
Eigenlijk zou deze op 1 moeten staan. Of op punt 2 (want 8 hoort misschien wel op 1). Tevreden klanten zorgen uiteindelijk voor de salarissen van iedereen. Dat betekent dat we moeten organiseren dat we onze klanten verrassen. Dat betekent bijvoorbeeld een samenwerking met de koningen (m/v) context. Om te weten wáár we kansrijk zijn om de klant relevant te verrassen.