schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
6 vragen die elk PR bureau moet stellen voor een pitch
Blog
Tips & Tricks
Jody Koehler
05-08-2015
Als PR bureau kiezen wij heel bewust voor de klanten die we hebben. Wij geloven namelijk heel erg sterk dat er een goede match moet zijn tussen het PR bureau en de opdrachtgever. Na de eerste kennismakingsfase stellen wij onszelf drie simpele vragen: begrijpen wij wat het bedrijf of het product doet, maken wij er gebruik van en vinden wij de mensen leuk? Drie keer een 'ja' - dan voelen wij dat we echt het verschil gaan maken. Maar, er spelen natuurlijk meer factoren een rol in 'een goede match'. Denk aan factoren als gelijkwaardigheid, openheid, eerlijkheid en vertrouwen. Precies daarom stellen wij, zeker bij een new business pitch, ook altijd de volgende 6 vragen.
- 'Hoeveel bureaus doen er mee?'
Een pitch tegen 2 andere bureaus communiceert iets anders dan wanneer het er 15 zijn. Zonde van alle tijd en resources. Direct exit voor Coopr dus.
- 'Welke andere bureaus doen er precies mee?'
Weten tegen wie je het opneemt brengt het beste in een bureau naar boven. En daar heeft een klant ook baat bij. Maar zijn de andere 3 reclamebureaus, dan roept dat vraagtekens op. Dus naam en toenaam graag.
- 'Wat is het totale PR budget?'
Eerlijkheid over het budget heeft niet zozeer te maken met de financiële omvang van de eventuele win, maar het zegt ook iets over hoe de inzet van PR begrepen en gewaardeerd wordt.
- 'Wat moet er opgeleverd worden?'
Geef duidelijk de deliverables van de pitch aan. Is het een presentatie, een document of slechts een kennismaking onder het genot van een kop koffie? Dit voorkomt scheve gezichten na afloop van het traject.
- 'Hoeveel voorbereidingstijd is er voor de pitch?'
Geef je ons maar een week, dan begrijp je niet goed hoe een PR bureau werkt en respecteer je bijvoorbeeld ook onze huidige klantrelaties niet. De voorkeur gaat uit naar zo'n 3 á 4 weken.
- 'Hoe zien jullie PR?'
Gaat het om millimeters scoren in de krant, dan matchen we niet echt. Is er ruimte voor geïntegreerde ideeën, dan voelen wij ons zeker uitgedaagd.
Veel te vaak merken wij dat potentiële opdrachtgevers bovenstaande vragen niet willen beantwoorden. Te direct, onconventioneel of zelfs brutaal. Maar juist door bovenstaande vragen te stellen kan een PR bureau een goed beeld krijgen van het bedrijf en het mogelijke werk. Maar door deze openheid te bieden kan ook een bedrijf het maximale uit de geselecteerde PR bureaus halen. Stel of beantwoord dus eens deze vragen. Je zult er zeker baat bij hebben. #dtv
- 'Hoeveel bureaus doen er mee?'
Een pitch tegen 2 andere bureaus communiceert iets anders dan wanneer het er 15 zijn. Zonde van alle tijd en resources. Direct exit voor Coopr dus.
- 'Welke andere bureaus doen er precies mee?'
Weten tegen wie je het opneemt brengt het beste in een bureau naar boven. En daar heeft een klant ook baat bij. Maar zijn de andere 3 reclamebureaus, dan roept dat vraagtekens op. Dus naam en toenaam graag.
- 'Wat is het totale PR budget?'
Eerlijkheid over het budget heeft niet zozeer te maken met de financiële omvang van de eventuele win, maar het zegt ook iets over hoe de inzet van PR begrepen en gewaardeerd wordt.
- 'Wat moet er opgeleverd worden?'
Geef duidelijk de deliverables van de pitch aan. Is het een presentatie, een document of slechts een kennismaking onder het genot van een kop koffie? Dit voorkomt scheve gezichten na afloop van het traject.
- 'Hoeveel voorbereidingstijd is er voor de pitch?'
Geef je ons maar een week, dan begrijp je niet goed hoe een PR bureau werkt en respecteer je bijvoorbeeld ook onze huidige klantrelaties niet. De voorkeur gaat uit naar zo'n 3 á 4 weken.
- 'Hoe zien jullie PR?'
Gaat het om millimeters scoren in de krant, dan matchen we niet echt. Is er ruimte voor geïntegreerde ideeën, dan voelen wij ons zeker uitgedaagd.
Veel te vaak merken wij dat potentiële opdrachtgevers bovenstaande vragen niet willen beantwoorden. Te direct, onconventioneel of zelfs brutaal. Maar juist door bovenstaande vragen te stellen kan een PR bureau een goed beeld krijgen van het bedrijf en het mogelijke werk. Maar door deze openheid te bieden kan ook een bedrijf het maximale uit de geselecteerde PR bureaus halen. Stel of beantwoord dus eens deze vragen. Je zult er zeker baat bij hebben. #dtv