schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
6 tips om je medialijst op te schonen!
Blog
Tips & Tricks
Jody Koehler
09-04-2014
De temperaturen zijn aan het stijgen en de lente kijkt nadrukkelijk om de hoek. Tijd voor de voorjaarsschoonmaak! Tijd om de PR boel hier en daar eens even stevig beet te pakken, af te stoffen en uit te kloppen. En laten we maar eens beginnen met die medialijst! We weten allemaal dat grote, ongesorteerde lijsten tot het verleden zouden moeten behoren. Dat het belachelijk is om te denken dat een nieuwsfeit voor 400 of 800 titels interessant is. Vandaar vandaag mijn 6 tips om in april eens lekker de bezem door jouw medialijst te halen.
1. Mens versus Machine
Databases met mediacontacten hebben de afgelopen jaren het PR vak gemakkelijker gemaakt. Top! Maar heel eerlijk, zij kunnen niet al het werk oplossen. De beste medialijsten hebben meer aandacht van mensen gehad dan van machines. Realiseer je dit.
2. Ontdubbel!
Veel journalisten ontvangen regelmatig 2 of 3 keer dezelfde mail of pitch. Irritant toch!? Ontdubbel je lijst dus eens goed. Een visuele quickscan leert je vrij snel dat er twee keer jody@coopr.nl in je lijst staat. Maar check ook eens goed de personen achter het e-mailadres. Je moet de lijst dusdanig kennen dat je weet dat ik ook info@coopr.nl ontvang.
3. Verwerk 'bounced mails'
Het is een gouden tip nog voor velen, maar leer van de persberichten die niet aankomen bij de media. Neem de tijd om deze 'bounced mails' op te volgen en verwerk de informatie direct in je medialijst. Grote kans ook dat je nieuwe contacten opdoet.
4. Luister naar de journalist.
De realiteit toont aan dat sommige journalisten van jouw lijst willen. Tip: volg dit verzoek gewoon op. Voelt wat onwennig in het begin, maar laat het negatieve effect van handhaving asjeblieft zwaarder wegen. Geen enkele PR adviseur wil op een zwarte lijst terechtkomen toch?
5. Voeg toe en pas aan.
Heb je een persbericht uitgestuurd en in de opvolging leuk contact met nieuwe bloggers, journalisten of incluencers? Verwerk hun gegevens nog op dezelfde dag. Dit is het laaghangende fruit dat je dagelijks kunt plukken. Voeg toe en pas aan. Dit betekent wellicht ook weer een contact verwijderen.
6. Investeer 3 uur
Mijn laatste tip: investeer aan het einde van elke maand eens 3 uur om er goed door de lijst heen te lopen. Zet dit in je agenda en je zult over tijd merken dat je steeds meer resultaat uit de lijst haalt.
Voor mij is het simpel: is je uiteindelijke doel om publiciteit te generen voor een klant, dan zijn deze tips zeer de moeite waard. Leun niet alleen op databases. Investeer uren. Ga voor minder spam. En behaal in the end een beter resultaat.
1. Mens versus Machine
Databases met mediacontacten hebben de afgelopen jaren het PR vak gemakkelijker gemaakt. Top! Maar heel eerlijk, zij kunnen niet al het werk oplossen. De beste medialijsten hebben meer aandacht van mensen gehad dan van machines. Realiseer je dit.
2. Ontdubbel!
Veel journalisten ontvangen regelmatig 2 of 3 keer dezelfde mail of pitch. Irritant toch!? Ontdubbel je lijst dus eens goed. Een visuele quickscan leert je vrij snel dat er twee keer jody@coopr.nl in je lijst staat. Maar check ook eens goed de personen achter het e-mailadres. Je moet de lijst dusdanig kennen dat je weet dat ik ook info@coopr.nl ontvang.
3. Verwerk 'bounced mails'
Het is een gouden tip nog voor velen, maar leer van de persberichten die niet aankomen bij de media. Neem de tijd om deze 'bounced mails' op te volgen en verwerk de informatie direct in je medialijst. Grote kans ook dat je nieuwe contacten opdoet.
4. Luister naar de journalist.
De realiteit toont aan dat sommige journalisten van jouw lijst willen. Tip: volg dit verzoek gewoon op. Voelt wat onwennig in het begin, maar laat het negatieve effect van handhaving asjeblieft zwaarder wegen. Geen enkele PR adviseur wil op een zwarte lijst terechtkomen toch?
5. Voeg toe en pas aan.
Heb je een persbericht uitgestuurd en in de opvolging leuk contact met nieuwe bloggers, journalisten of incluencers? Verwerk hun gegevens nog op dezelfde dag. Dit is het laaghangende fruit dat je dagelijks kunt plukken. Voeg toe en pas aan. Dit betekent wellicht ook weer een contact verwijderen.
6. Investeer 3 uur
Mijn laatste tip: investeer aan het einde van elke maand eens 3 uur om er goed door de lijst heen te lopen. Zet dit in je agenda en je zult over tijd merken dat je steeds meer resultaat uit de lijst haalt.
Voor mij is het simpel: is je uiteindelijke doel om publiciteit te generen voor een klant, dan zijn deze tips zeer de moeite waard. Leun niet alleen op databases. Investeer uren. Ga voor minder spam. En behaal in the end een beter resultaat.