schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
5 Tips voor een goed beoordelingsgesprek
Blog
Tips & Tricks
Talitha Dirkzwager
14-12-2015
De laatste weken van het jaar zijn ingegaan. Bij veel bedrijven is dit het moment van de beoordelingsgesprekken. Het is niet ieders grote hobby, maar voor de meeste mensen is het toch een belangrijk moment in het jaar. Hoewel het functioneren van mensen het hele jaar door een onderwerp van gesprek moet zijn, vinden veel mensen het motiverend om tijdens een officieel moment terug te kunnen kijken op de prestaties in het jaar dat achter hen ligt.
Ik heb in de loop der jaren al behoorlijk wat beoordelingsgesprekken gevoerd. Eigen gesprekken met managers, maar met name ook vanuit mijn eigen rol als manager. Meestal zijn het leuke gesprekken vol inzichten. Maar er kan ook behoorlijk wat misgaan tijdens zo'n gesprek... Hoewel er zeker niet één manier is om een beoordelingsgesprek aan te pakken, zijn er een aantal punten waar je op kunt letten. Heb je binnenkort een beoordelingsgesprek, sta dan eens stil bij de volgende tips:
1. Bereid je goed voor
Meestal beginnen mensen goed voorbereid aan een beoordelingsgesprek. Toch is het interessant om te zien hoe groot de verschillen zijn qua voorbereiding. Sommige mensen schrijven pagina's vol over hun eigen functioneren, terwijl anderen heel beknopt wat steekwoorden gebruiken. Dat is beide prima, zolang je zelf goed en realistisch hebt nagedacht over wat je wilt zeggen. Bepaal van te voren wat voor jou de belangrijkste (realistische) doelen van het gesprek zijn en zorg dat deze punten aan bod komen. Dit kan variëren van een promotie tot een salarisverhoging of het toevoegen van nieuwe taken aan je functie. Anders loop je ontevreden weg uit je evaluatie en dit werkt eerder demotiverend dan motiverend... Als je zelf al niet duidelijk bent over je verwachtingen, dan kun je niet van je manager verwachten dat ze dit aanvoelen...
2. Voorkom verrassingen
Niemand wil in een beoordelingsgesprek feedbackpunten horen die nooit eerder gecommuniceerd zijn. Ik vind het in ieder geval gek als er iets langskomt in een beoordeling dat een totale verrassing is. Feedback kan (en moet) gedurende het hele jaar gegeven worden. Dit gaat echter ook de andere kant op. In een beoordelingsgesprek strooien met feedback op de organisatie, directe collega's of je manager dat je de rest van het jaar 'binnengehouden' hebt, is een slechte zaak. Heb je iets te melden, doe dit dus het hele jaar door...
3. Sta open voor feedback
Een beoordelingsgesprek draait om het bespreken van je functioneren. Aangezien niemand perfect is, ontkom je er niet aan dat hier ook wat kritische noten tussen zitten. Sta hier open voor. Ik heb vaak mensen direct in het defensief zien schieten. Feedback wordt doorgaans met goede bedoelingen gegeven en je leert er van. Het gesprek wordt er ook niet beter of gezelliger van als je continu "ja, maar" zegt... Uiteraard mag je met eigen argumenten bespreken waarom jij vindt dat de beoordeling niet klopt. Maar doe dit op een opbouwende manier. En accepteer dat een mening soms gewoon niet overeenkomt...
4. Zelfkritiek kan nooit kwaad...
In het verlengde van het vorige punt is het fijn als mensen ook kritisch naar zichzelf kijken. Sommige mensen slaan hier in door, en zijn zowat vernietigend over zichzelf. Dat is natuurlijk nooit de bedoeling. Maar ik lees liever zelfkritiek terug in een feedbackformulier, dan alleen maar pluimen aan je eigen adres... Dit komt sympathieker en realistischer over. Uiteraard is er niets mis met zelfvertrouwen en mag je de punten aanhalen waar je trots op bent, maar alleen maar....?
5. C'est le ton qui fait la musique
Een mooie kop die een collega vaak gebruikt, maar zo waar is!! Wees je in een beoordeling bewust van de toon waarop je dingen zegt. Je kunt een sterke mening hebben over punten, maar als je er direct 'inhakt' breng je het gesprek absoluut niet verder. Dan sta je direct 1-0 achter en is de kans des te kleiner dat je uit het gesprek haalt wat je van te voren voor ogen had. Ja, open en duidelijk communiceren helpt. Maar blijf altijd vriendelijk, verplaats je in de ander en wees realistisch...
Een beoordelingsgesprek = een kans!
Een beoordelingsgesprek moet je zien als een mooie kans om te praten over je eigen functioneren. Om te horen waar je staat en hoe dingen gaan. Om verwachtingen uit te spreken en wellicht daardoor zelfs stappen te kunnen maken. Zie een beoordeling dus als een kans en niet als een bedreiging! Hopelijk helpen deze tips hier bij. Voor iedereen die een beoordeling op de planning heeft staan, veel succes!
Ik heb in de loop der jaren al behoorlijk wat beoordelingsgesprekken gevoerd. Eigen gesprekken met managers, maar met name ook vanuit mijn eigen rol als manager. Meestal zijn het leuke gesprekken vol inzichten. Maar er kan ook behoorlijk wat misgaan tijdens zo'n gesprek... Hoewel er zeker niet één manier is om een beoordelingsgesprek aan te pakken, zijn er een aantal punten waar je op kunt letten. Heb je binnenkort een beoordelingsgesprek, sta dan eens stil bij de volgende tips:
1. Bereid je goed voor
Meestal beginnen mensen goed voorbereid aan een beoordelingsgesprek. Toch is het interessant om te zien hoe groot de verschillen zijn qua voorbereiding. Sommige mensen schrijven pagina's vol over hun eigen functioneren, terwijl anderen heel beknopt wat steekwoorden gebruiken. Dat is beide prima, zolang je zelf goed en realistisch hebt nagedacht over wat je wilt zeggen. Bepaal van te voren wat voor jou de belangrijkste (realistische) doelen van het gesprek zijn en zorg dat deze punten aan bod komen. Dit kan variëren van een promotie tot een salarisverhoging of het toevoegen van nieuwe taken aan je functie. Anders loop je ontevreden weg uit je evaluatie en dit werkt eerder demotiverend dan motiverend... Als je zelf al niet duidelijk bent over je verwachtingen, dan kun je niet van je manager verwachten dat ze dit aanvoelen...
2. Voorkom verrassingen
Niemand wil in een beoordelingsgesprek feedbackpunten horen die nooit eerder gecommuniceerd zijn. Ik vind het in ieder geval gek als er iets langskomt in een beoordeling dat een totale verrassing is. Feedback kan (en moet) gedurende het hele jaar gegeven worden. Dit gaat echter ook de andere kant op. In een beoordelingsgesprek strooien met feedback op de organisatie, directe collega's of je manager dat je de rest van het jaar 'binnengehouden' hebt, is een slechte zaak. Heb je iets te melden, doe dit dus het hele jaar door...
3. Sta open voor feedback
Een beoordelingsgesprek draait om het bespreken van je functioneren. Aangezien niemand perfect is, ontkom je er niet aan dat hier ook wat kritische noten tussen zitten. Sta hier open voor. Ik heb vaak mensen direct in het defensief zien schieten. Feedback wordt doorgaans met goede bedoelingen gegeven en je leert er van. Het gesprek wordt er ook niet beter of gezelliger van als je continu "ja, maar" zegt... Uiteraard mag je met eigen argumenten bespreken waarom jij vindt dat de beoordeling niet klopt. Maar doe dit op een opbouwende manier. En accepteer dat een mening soms gewoon niet overeenkomt...
4. Zelfkritiek kan nooit kwaad...
In het verlengde van het vorige punt is het fijn als mensen ook kritisch naar zichzelf kijken. Sommige mensen slaan hier in door, en zijn zowat vernietigend over zichzelf. Dat is natuurlijk nooit de bedoeling. Maar ik lees liever zelfkritiek terug in een feedbackformulier, dan alleen maar pluimen aan je eigen adres... Dit komt sympathieker en realistischer over. Uiteraard is er niets mis met zelfvertrouwen en mag je de punten aanhalen waar je trots op bent, maar alleen maar....?
5. C'est le ton qui fait la musique
Een mooie kop die een collega vaak gebruikt, maar zo waar is!! Wees je in een beoordeling bewust van de toon waarop je dingen zegt. Je kunt een sterke mening hebben over punten, maar als je er direct 'inhakt' breng je het gesprek absoluut niet verder. Dan sta je direct 1-0 achter en is de kans des te kleiner dat je uit het gesprek haalt wat je van te voren voor ogen had. Ja, open en duidelijk communiceren helpt. Maar blijf altijd vriendelijk, verplaats je in de ander en wees realistisch...
Een beoordelingsgesprek = een kans!
Een beoordelingsgesprek moet je zien als een mooie kans om te praten over je eigen functioneren. Om te horen waar je staat en hoe dingen gaan. Om verwachtingen uit te spreken en wellicht daardoor zelfs stappen te kunnen maken. Zie een beoordeling dus als een kans en niet als een bedreiging! Hopelijk helpen deze tips hier bij. Voor iedereen die een beoordeling op de planning heeft staan, veel succes!