schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
4 redenen waarom je juist wél influencers inzet als onderdeel van je PR-strategie
Blog
Tips & Tricks
Marlous Westra
09-06-2015
Bij Coopr denken we breder dan traditionele PR. Per campagne kijken we hoe we het nieuws zo ver mogelijk kunnen brengen bij de relevante doelgroep. Van een uitgebreid artikel in de krant worden we nog steeds heel erg blij, maar we zijn niet bang om verder te kijken. Het gaat erom dat je je constant afvraagt wie de meeste invloed heeft op jouw doelgroep (of potentiële nieuwe klant) en dat is niet alleen die journalist.
Vertrouwen + bereik = invloed
Introduceert jouw klant bijvoorbeeld een nieuwe siroopsmaak, dan is het veel meer waard als een mama-blogger met een stevige achterban schrijft dat ze haar kids elke middag uit school een glaasje inschenkt, dan dat er in een lifestyle magazine een korte mention over de introductie staat. Omdat hier een persoon die wordt vertrouwd de boodschap vertelt, is de kans groter dat mensen worden beïnvloed. Vertrouwen + bereik = immers de formule voor invloed.
Wanneer is inzet van influencers nuttig?
De inzet van influencers is te koop. Vaak voor geld maar gelukkig ook nog steeds in ruil voor goede content, producten en/of een uitnodiging voor een tof event dat zo goed aansluit bij de achterban dat influencers hier graag hun bed voor uitkomen. Vraag jij je af op de inzet van influencers nuttig kan zijn als onderdeel van jouw PR-strategie? Lees dan de volgende overwegingen eens door.Is jouw nieuws iets te commercieel?
Dit geldt vooral voor fast moving of bij de introductie van een nieuw product. Traditionele media prikken daar doorheen en laten zich niet voor het karretje spannen. Terecht natuurlijk. Maar als jouw product nou perfect aansluit bij de belevingswereld van een bepaalde blogger en zijn of haar publiek, waarom daar geen gebruik van maken? Is jouw nieuws te niche?
Heb je geweldig waardevolle content, maar is het niet voor de massa waardoor traditionele media het aan zich voorbij laten gaan? Laat het werk niet verloren gaan. Inzet van influencers kan hier een uitkomst zijn en het bereik binnen een specifieke doelgroep vergroten. Ga op zoek naar díe nichepartij die logisch past. Wil je een BN'er inzetten maar heb je een beperkt budget?
Niet alleen sporters, acteurs en zangers zijn bekende Nederlanders. Ook bloggers en vloggers kan je tegenwoordig rekenen tot BN'ers met invloed. Met een beperkter budget heb je een enorm bereik. Word je afgerekend op cijfers?
Het voordeel van de inzet van influencers is dat het redelijk goed meetbaar is. Bereikcijfers zijn inzichtelijk. Je kan zien hoe vaak een artikel is gelezen of hoe vaak en hoe volledig een vlog is bekeken. Ideaal als een van je kpi's bereik is. Zorg er natuurlijk wel voor dat het ook relevant bereik is. Deze lijst is zeker niet volledig. Dus als jullie aanvullingen hebben, laat het me weten. Ik voeg het graag toe.
Vertrouwen + bereik = invloed
Introduceert jouw klant bijvoorbeeld een nieuwe siroopsmaak, dan is het veel meer waard als een mama-blogger met een stevige achterban schrijft dat ze haar kids elke middag uit school een glaasje inschenkt, dan dat er in een lifestyle magazine een korte mention over de introductie staat. Omdat hier een persoon die wordt vertrouwd de boodschap vertelt, is de kans groter dat mensen worden beïnvloed. Vertrouwen + bereik = immers de formule voor invloed.
Wanneer is inzet van influencers nuttig?
De inzet van influencers is te koop. Vaak voor geld maar gelukkig ook nog steeds in ruil voor goede content, producten en/of een uitnodiging voor een tof event dat zo goed aansluit bij de achterban dat influencers hier graag hun bed voor uitkomen. Vraag jij je af op de inzet van influencers nuttig kan zijn als onderdeel van jouw PR-strategie? Lees dan de volgende overwegingen eens door.
Dit geldt vooral voor fast moving of bij de introductie van een nieuw product. Traditionele media prikken daar doorheen en laten zich niet voor het karretje spannen. Terecht natuurlijk. Maar als jouw product nou perfect aansluit bij de belevingswereld van een bepaalde blogger en zijn of haar publiek, waarom daar geen gebruik van maken?
Heb je geweldig waardevolle content, maar is het niet voor de massa waardoor traditionele media het aan zich voorbij laten gaan? Laat het werk niet verloren gaan. Inzet van influencers kan hier een uitkomst zijn en het bereik binnen een specifieke doelgroep vergroten. Ga op zoek naar díe nichepartij die logisch past.
Niet alleen sporters, acteurs en zangers zijn bekende Nederlanders. Ook bloggers en vloggers kan je tegenwoordig rekenen tot BN'ers met invloed. Met een beperkter budget heb je een enorm bereik.
Het voordeel van de inzet van influencers is dat het redelijk goed meetbaar is. Bereikcijfers zijn inzichtelijk. Je kan zien hoe vaak een artikel is gelezen of hoe vaak en hoe volledig een vlog is bekeken. Ideaal als een van je kpi's bereik is. Zorg er natuurlijk wel voor dat het ook relevant bereik is.