10 tips voor het geven van een goed radio-interview

Blog
Tips & Tricks
Arusha Mau-Asam
21-04-2015
Er is een aanleiding en jij als klant hebt nieuws in handen. Wij als PR-adviseurs leggen het nieuws met jeukende handen en vol enthousiasme voor aan relevante radio of tv-redacteurs. Is er interesse in een radio-interview zijn wij blij en de klant uiteraard ook. Maar nou is het aan jou, de klant, om een groot publiek te vertellen over jouw nieuws en het verhaal goed over te bühne te krijgen. Onvoorbereid aan tafel schuiven is geen optie. Dus bereid je goed voor en zorg ervoor dat je boodschap goed overkomt. Hierbij tien tips voor het geven van een dijk van een interview.

#1. Goede voorbereiding is het halve werk
Doe vooronderzoek. Het helpt om wat meer te weten over de interviewer. Wie is hij? Welke programma's leidt de interviewer? Wat is een tone of voice die hij vaak kiest? Stelt hij graag kritische vragen, gaat hij voor open gesprekken, heeft hij vaak een vooropgezette mening waarvoor jij enkel bevestiging zoekt of hebben zijn interviews een scherp randje? Hoe meer je weet, hoe beter je weet wat je kan verwachten.

#2. Bepaal de boodschap
Je wordt uitgenodigd omdat er een aanleiding is. De journalist heeft heel goed in zijn hoofd welke vragen hij wilt stellen. Maar wat wil jij vertellen? Wat is de kernboodschap die jij over de bühne wilt krijgen en met het publiek wilt delen? Bedenk vooraf goed wat de kernboodschap is en bepaal voor jezelf wat je met het vraaggesprek wil bereiken. Wat is je hoofddoel? Aanvullende tip: zorg voor korte antwoorden. Probeer je in het antwoord op gestelde vragen jouw boodschappen te verpakken in een reactie van zo'n 25 tot 40 seconden.

#3. Wees concreet
Algemene kreten zijn voer voor kritische journalisten. Kom met concrete antwoorden. Maak duidelijk wat je precies bedoelt en waar dat uit blijkt. Ben je niet concreet dan is de kans op scherpere doorvragen groter. Met andere woorden: "Wees specifiek en zeg het met veelzeggende details", aldus John van Schagen - BNR

#4. Vertel een verhaal
Gebruik aansprekende voorbeelden. Ze helpen je de kern van je boodschap over te brengen. Cijfers en data zijn de onderbouwing van je verhaal maar overdaad schaadt. Koppel je nieuws indien mogelijk aan een persoonlijk verhaal - iets dat je hebt meegemaakt of de ervaring die je zelf hebt, een duidelijke persoonlijke mening en/of specifieke voorbeelden.

# 5. Vermijd vakjargon, stopwoorden en loze uitdrukkingen
Vermijd vakjargon en onduidelijke Engelse termen. 'Key-issues pinpointen naar destakeholders in het umfeld' klinkt misschien reuze interessant, maar niemand snapt waar je het over hebt. Probeer stopwoorden als 'uh, uuuh', 'zeg maar' en 'ja, ja' zoveel mogelijk te vermijden. Ik weet dat dat lastig is, maar door rustig te ademen en rust voor jezelf in te bouwen gaat dat makkelijk. Schrap daarnaast loze uitdrukkingen als 'etcetera', 'het een en het ander' en, 'en meer van dat soort zaken'. Benoem altijd concreet waar je op doelt.

#6. Geloof in jezelf en jouw kunde
De media bellen je niet voor niets. Jij bent de deskundige! Vertrouw erop dat je alle relevante vragen kunt beantwoorden. Hou er wel rekening mee dat journalisten graag kritische vragen stellen. Maak vooraf een lijstje met de moeilijkste vragen die je kunt bedenken. Als je daar een antwoord op hebt, zit je goed.

#7. Sound bites mee
Beetje nerveus of bang dat je in de waan van het interview belangrijke zaken vergeet? Een spiekbriefje met aantekening mag, maar ga geen antwoorden oplezen. Beter is om in een aantal steekwoorden op te schrijven welke onderwerpen je graag naar voren schuift en de bijbehorende boodschappen in korte sound bites te noteren.

#8 Denk aan je luisteraar
Probeer los te komen van mogelijke tunnelvisie als je je verhaal doet. Ben je bewust van wie er luisteren naar je verhaal en bedenk wat de luisteraars interessant vinden. "Ook de luisteraars van vandaag zullen herkennen hoe belangrijk het is om ... "

#9 Gezamenlijk doel
Besef dat je uiteindelijk samen met de interviewer tegenover je een stukje radio aan het maken bent. Hoe kritisch de journalist ook is, het is een samenwerking waarbij hij in de lead is. Houd je antwoorden kort en helder en laat de presentator doorvragen en (niet onbelangrijk) uitspreken.

#10 Nee, is ook een antwoord
Op de meeste vragen zal je antwoord hebben tijdens het interview. Maar het kan ook goed zijn dat een journalist doorvraagt naar zaken die je niet mag delen. Dat kan. Net zo goed kan de interviewer je vragen stellen waarop je het antwoord simpelweg niet hebt, bijvoorbeeld omdat ze buiten jouw vakgebied liggen. Dat is niet erg. Zolang je daar maar open over bent.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief