Zit er enig fatsoen in jouw zakelijke communicatie?

Blog
Opinie
Jody Koehler
09-11-2015
Zeg eens eerlijk, zou jij van jezelf zeggen dat je 'fatsoenlijk' communiceert? Ik bedoel - laat jij de zender kort iets weten zodra je de boodschap ontvangen hebt? Reageer jij op de prangende vraag uit de mail ook al weet je het antwoord nog niet? Voeg jij iets persoonlijks toe aan jouw reactie? Ik wel. Althans, ik streef er altijd naar. Voor mij zijn dit namelijk belangrijke zaken in mijn dagelijkse on- en offline interactie met anderen. Enerzijds omdat het bij mij past als persoon, anderzijds omdat ik dagelijks struikel over de 'EISCH-factor' van anderen.

Opvoeding
'Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden´, misschien is het wel zo simpel als dat voor mij. En komt het ook gewoon door mijn opvoeding thuis. Mijn ouders hadden vroeger een eigen banketwinkeltje en daar kwamen geregeld mensen binnen zonder ook maar een woord te zeggen. Nou. Dat. Kon. Echt. Niet. 'Ook goedemorgen!', luidde dan het warme welkom. Binnen de communicatiecultuur van ons bureau hanteren wij ook fatsoensregels. Gelukkig ongeschreven. En niet alleen in het dagelijks contact met onze klanten. Juist ook richting sollicitanten, partners of studenten. Wij zullen altijd proberen net even dat extra stapje te zetten in onze communicatie. Noem het beleefd en fatsoenlijk, wij noemen het gewoon 'normaal'.

Gmail Smart Reply
Met enige vertwijfeling las ik dan ook dat Google vorige week een nieuwe Gmailfunctie lanceerde dat een e-mail automatisch kan beantwoorden. Hiervoor gebruikt het 'machine learning', een vorm van kunstmatige intelligentie waarbij computers jouw taal leren spreken. Het idee is dat je in de toekomst e-mails dus met één klik van een standaard antwoord kunt voorzien. Handig? Of juist helemaal niet netjes? Ik zal persoonlijk de voorkeur geven aan een met aandacht en interesse geschreven e-mail. Althans, dat zeg ik nu.

De EISCH-factor
Regelmatig stuit ik op Een Ietswat Schofterige, Communicatieve Hork. Iemand die zonder blikken of blozen de andere partij volledig in de schaduw zet of onder zich duwt. Zij scoren wat mij betreft hoog qua 'EISCH-factor´. En het lullige is, het zit soms in de kleinste dingen want sommigen hebben het niet eens door. Wil jij in ieder geval voorkomen dat jouw persoonlijke factor stijgt? Hierbij wat adviezen en tips die je wellicht op weg kunnen helpen. Doe er gerust je voordeel mee.

- Communiceer over het onverwachte proces.Duurt iets langer dan verwacht? Geef dit even kort aan in bijvoorbeeld een e-mail of appje. Weken lang niets van je laten horen is ontzettend vervelend voor de ander. En gewoon onfatsoenlijk.

- Vraag iets, eis het niet. De toon van een verzoek maakt zo'n ontzettend verschil in resultaat. Een zin die begint met 'Ik wil voor 11.00 uur' is echt een no-go. Schreeuwers krijgen van ons niet meer aandacht.

- Bel als het belangrijk is.De pitch is geweest en er vallen 2 PR bureaus af. Kan gebeuren natuurlijk, maar bel ze even. Niets voelt meer klote dan een korte mail met 'Helaas, we hebben niet voor jullie concept gekozen'. Zeker als er 2 weekenden werk in zat.

- Geef je ruimte voor vragen? Beantwoord deze dan ook!Eindigt jouw e-mail met: 'Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag' en er komen daadwerkelijk vragen binnen. Reageer dan ook, en bij voorkeur tijdig.

- Dank je wel!Een klassieker, maar eigenlijk nog steeds te weinig gebruikt. Stuur eens een dank-je-wel per Whatsapp na een project. Het zal je verbazen hoe de ontvanger dit zal waarderen.

- Voeg iets persoonlijks toeWijs je een sollicitant af, voeg dan iets persoonlijks toe. Wees gerust eerlijk over wat je niet goed vond, maar geef het in de vorm van een advies mee. Niets is erger dan 1 standaardzin ontvangen.

- Probeer aandachtig te luisterenWe hebben het meegemaakt hoor; nageltjes lakken tijdens een pitch, e-mails checken tijdens een meeting of uitgebreid lunchen (de klant dan) tijdens een vergadering. Probeer erbij te blijven en toon wat oprechte interesse. Of vraag op z'n minst of de andere het oké vindt.

- Houd rekening met iemands agendaEen e-mail 10 minuten voor middennacht met de intro: 'Kun je vandaag nog...' is daar geen goed voorbeeld van. Vraag je iets net voor het weekend? Snap dat iemand ook een privé leven met plannen heeft.

- Bel terug als de verbinding verbroken wordtOf laat op z'n minst iets weten via sms dat het gesprek wat jouw betreft ten einde was. Tipje qua wie belt wie terug: hij die in eerste instantie belde, hij of zij belt weer terug.

- Niets meer van je laten horen.  Het is net als bij daten. Je kunt niet na 2 of 3 leuke gesprekken niets meer van je laten horen. Niets, nada, niente. Heb op z'n minst het fatsoen om te zeggen dat je een ander hebt ontmoet. Dat is eerlijk, duidelijk en fatsoenlijk.

Kun jij nog aanvullingen doen? Heb jij onfatsoenlijke communicatieve ervaringen gehad als PR of communicatie adviseur? Ik ben er oprecht benieuwd naar.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief