schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Vijf tips om efficiënt te werk te gaan
Blog
Opinie
Shelly Delwel
28-07-2015
Wij kennen het allemaal. Dagen waarin er gewoon te weinig uren in een dag zitten om alle to do's af te kunnen strepen. En uiteraard komen daar de nodige last minute klussen nog tussendoor die ook echt gedaan moeten worden. Het is immers in ons vak belangrijk dat je snel kunt schakelen en flexibel bent. Niet alles is van te voren te plannen. Maar soms helpt het ook om even de rust te nemen in alle drukte en zo efficiënt mogelijk te werk te gaan. Maar hoe dat je dat nou eigenlijk? Hierbij vijf tips en tricks op een rijtje:
1. Stel een to do lijstje op
Begin de dag met het opschrijven van alle to do's voor die dag. Stel je prioriteiten vast voor de taken die gedaan moeten worden. Waar heb je een harde deadline voor en wat kan nog even wachten? Werk jouw lijstje af op volgorde van meest belangrijke tot minst belangrijke taken. En wees ook flexibel, want gedurende dag kunnen er in ons vak spoedverzoeken binnenkomen die snel opgepakt moeten worden. Dat betekent dan gewoon dat de rest toch echt even moet wachten.
2. Sluit je even helemaal af
Het is super gezellig en vaak ook inspirerend om samen te werken met veel collega's, maar dat betekent wel dat je vaak gestoord wordt tijdens je werk. Zit je net lekker in het persbericht, krijg je weer een vraag van je collega. Uit onderzoek van Professor Csiksentmihalyi blijkt dat je hersenen tijd nodig hebben om zich te kunnen concentreren; om in flow terecht te komen, waarin je heel lekker kunt doorwerken. Dit duurt zo'n 20 minuten. Het is daarom dus soms goed om je even af te sluiten als je je echt moet concentreren voor het schrijven van een plan bijvoorbeeld. Het is niet de meest sociale methode, maar soms helpt het echt om gewoon even je hoofdtelefoon op te zetten om je af te sluiten van de buitenwereld.
3. Ruim je bureau op
Ik zal eerlijk toegeven dat opruimen niet één van mijn beste kwaliteiten is, maar toch kan het heel verfrissend werken als je bureau is opgeruimd. Als ik het te druk heb zie je dat als eerste aan alle documenten die verspreid liggen over mijn bureau. Juist daarom plan ik soms even een momentje in om alles te ordenen. Als mijn bureau weer overzichtelijk en opgeruimd is werkt het echt lekkerder!
4. Haal wat te drinken voor jouw collega's
Het klinkt wat tegenstrijdig om in alle drukte gezellig koffie te gaan halen voor je collega's, maar door even een hele korte pauze te nemen verzet je jouw gedachtes. Het is niet alleen leuk voor je collega's maar je bent ook even met iets anders bezig, waardoor je weer met een frissere blik verder kan met het werk. En soms kom je in de tussentijd ook op nieuwe ideeën en inzichten door even met jouw collega's te praten.
5. Zet de pop-up van je email uit
Als nieuwsgierig aagje vind ik het lastig om dit aan te leren, want als er een email binnenkomt wil ik meteen weten waar het overgaat. En dat is niet gek, want uit onderzoek van gedragspsycholoog Skinner blijkt dat e-mail een verslavende werking heeft. Daarom is het beter om je email soms even te negeren als iets echt af moet. Het is goed om je niet af te laten leiden door elke nieuwe e-mail die binnenkomt. Zet dus af en toe je emailalert uit.
Heb jij nog tips & tricks om efficiënter te werk te gaan, laat ze vooral weten?!
1. Stel een to do lijstje op
Begin de dag met het opschrijven van alle to do's voor die dag. Stel je prioriteiten vast voor de taken die gedaan moeten worden. Waar heb je een harde deadline voor en wat kan nog even wachten? Werk jouw lijstje af op volgorde van meest belangrijke tot minst belangrijke taken. En wees ook flexibel, want gedurende dag kunnen er in ons vak spoedverzoeken binnenkomen die snel opgepakt moeten worden. Dat betekent dan gewoon dat de rest toch echt even moet wachten.
2. Sluit je even helemaal af
Het is super gezellig en vaak ook inspirerend om samen te werken met veel collega's, maar dat betekent wel dat je vaak gestoord wordt tijdens je werk. Zit je net lekker in het persbericht, krijg je weer een vraag van je collega. Uit onderzoek van Professor Csiksentmihalyi blijkt dat je hersenen tijd nodig hebben om zich te kunnen concentreren; om in flow terecht te komen, waarin je heel lekker kunt doorwerken. Dit duurt zo'n 20 minuten. Het is daarom dus soms goed om je even af te sluiten als je je echt moet concentreren voor het schrijven van een plan bijvoorbeeld. Het is niet de meest sociale methode, maar soms helpt het echt om gewoon even je hoofdtelefoon op te zetten om je af te sluiten van de buitenwereld.
3. Ruim je bureau op
Ik zal eerlijk toegeven dat opruimen niet één van mijn beste kwaliteiten is, maar toch kan het heel verfrissend werken als je bureau is opgeruimd. Als ik het te druk heb zie je dat als eerste aan alle documenten die verspreid liggen over mijn bureau. Juist daarom plan ik soms even een momentje in om alles te ordenen. Als mijn bureau weer overzichtelijk en opgeruimd is werkt het echt lekkerder!
4. Haal wat te drinken voor jouw collega's
Het klinkt wat tegenstrijdig om in alle drukte gezellig koffie te gaan halen voor je collega's, maar door even een hele korte pauze te nemen verzet je jouw gedachtes. Het is niet alleen leuk voor je collega's maar je bent ook even met iets anders bezig, waardoor je weer met een frissere blik verder kan met het werk. En soms kom je in de tussentijd ook op nieuwe ideeën en inzichten door even met jouw collega's te praten.
5. Zet de pop-up van je email uit
Als nieuwsgierig aagje vind ik het lastig om dit aan te leren, want als er een email binnenkomt wil ik meteen weten waar het overgaat. En dat is niet gek, want uit onderzoek van gedragspsycholoog Skinner blijkt dat e-mail een verslavende werking heeft. Daarom is het beter om je email soms even te negeren als iets echt af moet. Het is goed om je niet af te laten leiden door elke nieuwe e-mail die binnenkomt. Zet dus af en toe je emailalert uit.
Heb jij nog tips & tricks om efficiënter te werk te gaan, laat ze vooral weten?!