schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Vijf tips: Hoe laat je jouw PR-bureau harder voor je rennen?
Blog
Opinie
Shelly Delwel
25-08-2015
Wie bij een (PR-)bureau zit of heeft gezeten weet hoe het werkt aan de 'deze kant'. Voor klanten kan het soms wel lastig zijn om inzicht te krijgen in het bureauleven. Uiteraard gaan wij altijd voor het beste resultaat, maar toch is het belangrijk om te weten hoe je een bureau kan motiveren. Waar gaan wij harder door rennen en waar doen wij het voor? Als je hier als klant inzicht in hebt kun je namelijk het meeste uit jouw samenwerking met een bureau halen. Een paar tips & tricks om ons nóg harder voor je te laten rennen.
1. Geef eens een complimentje
Natuurlijk hoef je als klant niet overal een compliment voor te geven en dat verwachten wij ook niet, want wij doen immers ons werk. Toch waarderen wij het zeker als een klant een compliment geeft na een succesvolle campagne. Wij zetten vaak alles op alles om er het meeste uit te halen. Nachtwerk of een weekendje doorwerken komt daarbij regelmatig voor. Als dat uiteindelijk het verwachte resultaat oplevert ben je tevreden, maar uiteindelijk worden wij het meest blij als de klant dat ook is. Daar doe je het voor. Zo hebben wij na een succesvolle campagne van een klant wel eens een borrelpakket opgestuurd gekregen als bedankje. Een klein gebaar, wat zeer gewaardeerd werd.
2. Betrek jouw PR-bureau op het juiste moment bij een campagne
Het is van toegevoegde waarde om alle bureaus (PR, Reclame, Advertising etc.) aan één tafel te zetten vanaf het begin van het proces om samen een geïntegreerde campagne uit te rollen. Zo heb je verschillende visies bij elkaar en kun je het meeste uit ieders expertise halen.
3. Nodig jouw bureau ook uit voor events/persreizen
Voor klanten nodigen wij vaak journalisten en bloggers uit voor persreizen. Een reisje naar Londen, New York of een ander leuk snoepreisje. Wie wil dat nou niet? Als vaste klant is het zeker de moeite waard om ook een plekje te reserveren voor de begeleiding van het PR-bureau om twee redenen. Eén; het is gewoon leuk als je het resultaat van je inspanningen ziet en deel uitmaakt van het geheel. Naast de ondersteuning die wij tijdens een persreis bieden vinden wij het natuurlijk ook gewoon leuk om erbij te zijn. Twee; het verstevigt de relatie. Het geeft het gevoel bij een bureau dat je echt deel uitmaakt van het team. En het verbetert de relatie tussen de klant en bureau en natuurlijk ook met de journalisten, waar wij uiteindelijk weer het meeste contact mee hebben. Een win-win situatie zeg ik!
4. Zorg voor een duidelijke briefing
Om het meeste uit jouw PR-bureau te halen is het goed om eerst intern de doelen en het plan van aanpak helder te hebben. Zo verspil je onnodig uren vanwege onduidelijkheid. Het is vervelend voor zowel de klant als het bureau, als een gemaakt plan niet blijkt aan te sluiten bij de verwachting van de klant. Daarom is het belangrijk om van te voren een goede briefing op te stellen. Wat zijn je doelen? Wat zijn de mogelijkheden? Timings? En het budget? Zorg dat dit intern binnen het bedrijf ook goed is afgestemd met de verschillende disciplines (marketing, communicatie), zodat iedereen op één lijn zit. Dat zorgt voor een hoop onnodig werk van beide kanten.
5. Out of the box denken
Uiteraard horen mediarelaties bij een PR-bureau. Dat is een essentieel gedeelte van ons vak, maar het is niet het enige wat onder PR valt. Daarom is het leuk als je voor klanten verder kan en mag kijken dan traditionele persrelaties.
Heb jij nog tips & tricks? Laat het mij weten!
1. Geef eens een complimentje
Natuurlijk hoef je als klant niet overal een compliment voor te geven en dat verwachten wij ook niet, want wij doen immers ons werk. Toch waarderen wij het zeker als een klant een compliment geeft na een succesvolle campagne. Wij zetten vaak alles op alles om er het meeste uit te halen. Nachtwerk of een weekendje doorwerken komt daarbij regelmatig voor. Als dat uiteindelijk het verwachte resultaat oplevert ben je tevreden, maar uiteindelijk worden wij het meest blij als de klant dat ook is. Daar doe je het voor. Zo hebben wij na een succesvolle campagne van een klant wel eens een borrelpakket opgestuurd gekregen als bedankje. Een klein gebaar, wat zeer gewaardeerd werd.
2. Betrek jouw PR-bureau op het juiste moment bij een campagne
Het is van toegevoegde waarde om alle bureaus (PR, Reclame, Advertising etc.) aan één tafel te zetten vanaf het begin van het proces om samen een geïntegreerde campagne uit te rollen. Zo heb je verschillende visies bij elkaar en kun je het meeste uit ieders expertise halen.
3. Nodig jouw bureau ook uit voor events/persreizen
Voor klanten nodigen wij vaak journalisten en bloggers uit voor persreizen. Een reisje naar Londen, New York of een ander leuk snoepreisje. Wie wil dat nou niet? Als vaste klant is het zeker de moeite waard om ook een plekje te reserveren voor de begeleiding van het PR-bureau om twee redenen. Eén; het is gewoon leuk als je het resultaat van je inspanningen ziet en deel uitmaakt van het geheel. Naast de ondersteuning die wij tijdens een persreis bieden vinden wij het natuurlijk ook gewoon leuk om erbij te zijn. Twee; het verstevigt de relatie. Het geeft het gevoel bij een bureau dat je echt deel uitmaakt van het team. En het verbetert de relatie tussen de klant en bureau en natuurlijk ook met de journalisten, waar wij uiteindelijk weer het meeste contact mee hebben. Een win-win situatie zeg ik!
4. Zorg voor een duidelijke briefing
Om het meeste uit jouw PR-bureau te halen is het goed om eerst intern de doelen en het plan van aanpak helder te hebben. Zo verspil je onnodig uren vanwege onduidelijkheid. Het is vervelend voor zowel de klant als het bureau, als een gemaakt plan niet blijkt aan te sluiten bij de verwachting van de klant. Daarom is het belangrijk om van te voren een goede briefing op te stellen. Wat zijn je doelen? Wat zijn de mogelijkheden? Timings? En het budget? Zorg dat dit intern binnen het bedrijf ook goed is afgestemd met de verschillende disciplines (marketing, communicatie), zodat iedereen op één lijn zit. Dat zorgt voor een hoop onnodig werk van beide kanten.
5. Out of the box denken
Uiteraard horen mediarelaties bij een PR-bureau. Dat is een essentieel gedeelte van ons vak, maar het is niet het enige wat onder PR valt. Daarom is het leuk als je voor klanten verder kan en mag kijken dan traditionele persrelaties.
Heb jij nog tips & tricks? Laat het mij weten!