PR-Klaagmuur: Roel van der Krabben (Eigenaar Manify.nl)

Blog
Interview
Marcel Withoos
28-10-2015
Een paar weken geleden schreef Talitha de blog De grijpgrage bloggercultuur van Nederland, waar veel reacties op kwamen van bloggers, vloggers, tekstschrijvers en mensen die, net als wij bij Coopr, met influentials samenwerken. Zo ook Roel van der Krabben, eigenaar en blogger van Manify.nl, die aangaf nog eens (gratis!) over de advertiser-publisher relatie met ons te willen sparren. Volgens Roel is het namelijk de taak van het PR-bureau om de relatie te zijn met influentials of de relatie tussen publisher en advertiser op te bouwen. Met vragen als 'Wie moet er als eerste investeren, het merk of de influential?' en 'Hebben we een PR-bureau echt nodig als de blogger uiteindelijk de maker van de content is?' slaat hij de spijker van het veranderende PR-landschap op de kop en gaan we de discussie aan met vijftien vragen en stellingen.

1. Heb je het idee dat pr-bureaus door hebben wat je precies doet?
Af en toe krijgen we persberichten of aanvragen die totaal niet bij onze doelgroep passen, maar over het algemeen weten PR-bureaus prima wat we doen!

2. Welke persbenadering heeft indruk op je gemaakt?
Ik heb niet echt één persbenadering die me bij is gebleven. Het liefst heb ik een persoonlijke benadering. Daarnaast is mailen voor mij vaak makkelijker dan bellen. Een persoonlijke mail dus werkt vaak het best om mij te benaderen.

3. Wanneer ga jij in op een persuitnodiging?
Op het moment dat het goede content op kan leveren voor Manify. Of het moet gewoon heel tof zijn natuurlijk! Een goede borrel of feestje geeft niet direct goede content, maar helpt wel bij het opbouwen en onderhouden van je netwerk. Ook belangrijk!

4. Heb je naast je blog ook een andere (vaste) baan?
Zeker! Ik werk als marketing manager bij Etrias. Een bedrijf met een grote hoeveelheid webshops in uiteenlopende producten.

5. Hoe zit het met de balans tussen betaalde en onbetaalde klussen op jouw blog?
Wij houden altijd een minimum van 8 redactionele berichten op 1 commercieel bericht aan. Een commercieel artikel zie ik als een artikel waar het er echt bovenop ligt dat ervoor betaald is. "Wij testten deze Limonade, super lekker!" is commercieel. Een review van een nieuwe gadget waar we onbetaald ook over zouden schrijven, vind ik dan niet commercieel, hoewel het ook hier over een product gaat.

6. Hoe kunnen jouw lezers het verschil zien tussen native advertising en redactionele artikelen?
Wij hebben een aparte categorie 'Advertorial' waardoor dit duidelijk te zien is. Daarnaast vermelden we ook altijd onderaan het artikel met wie we de samenwerking aan zijn gegaan. Dat is namelijk niet altijd even duidelijk. Bijvoorbeeld bij een advertorial over smartphone X in opdracht van een telefoonprovider, of een reis naar Y door een vliegtuigmaatschappij. Op het moment dat we betaald krijgen vermelden we dit natuurlijk ook, zoals wettelijk verplicht, bij het artikel.

7. Hoe houd jij Manify persoonlijk naarmate je groeit qua bezoekers en commercie?
We hebben sowieso niet echt een heel persoonlijke blog. Het is meer een magazine waarin wel op persoonlijke titel wordt geschreven. Desondanks volgen mensen niet Manify omdat ze één persoon graag volgen. Daarnaast vinden we dat ook commerciële boodschappen een goede match moeten hebben met onze doelgroep en onze visie.

8. Wat is het grootste misverstand dat leeft onder PR-bureaus over bloggers?
Dat alles gratis kan. Dat is gewoon niet zo. Het medialandschap is veranderd met de komst van het internet. Bloggers hebben geen betaalde abonnees en pagina grote advertenties om hun kosten te dekken. Het oude marketing en PR gescheiden houden, is daardoor (nog) lastiger dan voorheen.

9. Grootste afknapper in het contact met PR-bureaus?
Zeggen dat iets leuk is voor onze blog. Dat maken we natuurlijk zelf wel uit ;-). Achter een mailtje aan bellen of ik het wel gelezen heb, is ook vervelend. We krijgen iedere dag ontzettend veel persberichten binnen. Het zou al een dagtaak zijn om op al deze berichten te reageren. Soms is het een goede match én timing en doen we er iets mee, en soms ook niet.

10. Wat lijkt jou leuk aan het werken bij een PR-bureau?
Altijd in contact met leuke mensen, veel verschillende merken, leuke events.

11. Wat is jouw gouden tip voor iedere PR-adviseur?
Budget ;-).

Nee, maar ik denk wel dat het daar meer naar toe gaat. Zoals eerder gezegd, wordt de scheidingslijn dunner tussen het media- en het PR-bureau, in ieder geval voor bloggers. Dat wil niet zeggen dat niets gratis kan. Je staat gewoon meer open voor gratis content voor PR-bureaus die ook aan je denken als er wel budget is. De gunfactor, zeg maar.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?
12. Bloggen doe ik voor mezelf
Als je bedoelt of ik het niet voor het geld doe? Nou, ik word er niet rijk van, maar het is ook gewoon een bedrijf. Ik vind juist dat commerciële aspect wel leuk!

13. PR-adviseurs zijn er alleen om vervelende zaken rondom bedrijven/personen te verdoezelen
Nee absoluut niet. Ze kunnen een bepaald beeld bij een merk of product creëren en dat is ontzettend belangrijk.

14. PR-bureaus hebben teveel macht
Hier heb ik niks zinnigs op te zeggen, maar ik denk het niet.

15. Native advertising is de 'holy grail' voor bloggers
Voor nu wel. Ik denk echter dat de blogwereld constant verandert. Van blogs, naar plogs, naar vlogs, naar waarschijnlijk iets anders. Reclame in de vorm van native of productplacement zal daar sowieso een rol in spelen.

Roel geeft aan dat het verschil tussen het PR-bureau en het mediabureau kleiner wordt en dat budget van belang is om gelijkwaardige relaties op te bouwen waar de gunfactor ook in gaat leven. Het grootste misverstand over blogs en bloggers dat leeft onder PR-bureaus is dan ook, logischerwijs, dat de bureaus denken dat alles gratis kan. Deel jij deze mening of wil jij als blogger, vlogger, plogger of journalist een andere (ongezouten) mening laten horen? Vul onze PR-Klaagmuur dan met jouw klaagzang. Heb jij dus een gouden tip voor ons of wil je gewoon even lekker uitrazen? Neem dan contact op door te mailen naar marcel@coopr.nl. Gezeik is altijd welkom!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief