schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Overvolle agenda? Leun lekker achterover!
Blog
Tips & Tricks
Tamara Vlootman
11-05-2015
We kennen het allemaal. Je begint de (maan)dag met frisse moed: je agenda is prima georganiseerd en je planning ziet er misschien wat druk, maar ok uit. Let's go!... Nog voor de lunch belt een klant met een klein spoedverzoekje, help je een collega uit de brand of belt een journalist met een vraag. Zeg maar dag tegen je mooie to-do-lijstje voor vandaag én je ontspannen schouders. Of in mijn geval: zeg maar dag tegen je vakantiegevoel. Terwijl je vele malen productiever bent als je relaxt achter je bureau zit. Drie tips om relaxter en dus effectiever te werken:
1. Stel uit.
Sommige dingen zijn fijn om gelijk doen, zoals kleine verzoekjes of dingen die je gewoon makkelijk kunt oppakken. Maar als je een creatieve oplossing zoekt voor een groter probleem of als je een plan zo strak en helder mogelijk moet opstellen: werk er kort aan en stel het daarna even uit. Zoals ook Tori Sabourin in dit blog stelt: uitstellen maakt productiever. Je hersenen zijn niet alleen actief als je bewust oplossingen zoekt. Als je al ergens op 'kauwt' en je legt het even weg, gaan je hersenen onbewust gewoon verder! Dan kan een oplossing ineens in je hoofd opkomen. Niet voor niets krijg je soms de beste ideeën onder de douche. Niet pushen dus, de volgende keer dat je een creatieve oplossing zoekt. Laat het liggen en kijk er bijvoorbeeld een dag later weer naar. Een aantal collega's bij Coopr werken al jaren zo en tijdens mijn studie deed ik niet anders. Mijn scriptie is heb ik een aantal keer weggelegd en (bijna) helemaal herschreven.
2. Neem pauze en afstand.
Bij Coopr heb ik het maar één keer meegemaakt, maar ik ken mensen die standaard achter hun bureau of 'even snel alleen' lunchen. En dus nooit pauze nemen. Afgemat strompelen ze aan het einde van de middag richting huis, om gelijk weer de laptop open te klappen. Juist als je het gevoel hebt dat je geen minuut kunt missen, moet je regelmatig een paar minuten nemen om afstand te nemen. Deze tijd is ideaal voor een realitycheck. Stel jezelf de vraag: 'wat is er nu aan de hand?' in plaats van: 'wat moet er nú gebeuren?'. Deze helicopterview is ideaal om je tijd te managen en de juiste vragen (terug) te stellen. Soms wil iemand met een spoedklus bijvoorbeeld alleen maar even gerustgesteld worden.
3. Vraag hulp.
Eén team, één taak. De slogan zou voor PR-bureaus kunnen zijn uitgevonden. Hulp vragen is natuurlijk niet hetzelfde als het doorschuiven van werk. Twee mensen weten gewoon meer dan één. Even sparren als je iets niet weet, óf als je denkt dat iets beter kan, zou op ieder kantoor gebruikelijk moeten zijn. Soms helpt alleen al het uitspreken van het probleem waar je tegenaan loopt om tot een oplossing te komen. Dus schroom niet om iemand bij een brainstorm te betrekken die helemaal niet op het project zit. Of om collega te vragen je tekst tegen te lezen als je vindt dat het niet helemaal lekker loopt.
En natuurlijk is het belangrijk om als alle drukte achter de rug is, succes te vieren. Zo houd je er vooral een fijn gevoel aan over. Wat helpt jou om de (onverwacht) hectische dagen goed door te komen?
1. Stel uit.
Sommige dingen zijn fijn om gelijk doen, zoals kleine verzoekjes of dingen die je gewoon makkelijk kunt oppakken. Maar als je een creatieve oplossing zoekt voor een groter probleem of als je een plan zo strak en helder mogelijk moet opstellen: werk er kort aan en stel het daarna even uit. Zoals ook Tori Sabourin in dit blog stelt: uitstellen maakt productiever. Je hersenen zijn niet alleen actief als je bewust oplossingen zoekt. Als je al ergens op 'kauwt' en je legt het even weg, gaan je hersenen onbewust gewoon verder! Dan kan een oplossing ineens in je hoofd opkomen. Niet voor niets krijg je soms de beste ideeën onder de douche. Niet pushen dus, de volgende keer dat je een creatieve oplossing zoekt. Laat het liggen en kijk er bijvoorbeeld een dag later weer naar. Een aantal collega's bij Coopr werken al jaren zo en tijdens mijn studie deed ik niet anders. Mijn scriptie is heb ik een aantal keer weggelegd en (bijna) helemaal herschreven.
2. Neem pauze en afstand.
Bij Coopr heb ik het maar één keer meegemaakt, maar ik ken mensen die standaard achter hun bureau of 'even snel alleen' lunchen. En dus nooit pauze nemen. Afgemat strompelen ze aan het einde van de middag richting huis, om gelijk weer de laptop open te klappen. Juist als je het gevoel hebt dat je geen minuut kunt missen, moet je regelmatig een paar minuten nemen om afstand te nemen. Deze tijd is ideaal voor een realitycheck. Stel jezelf de vraag: 'wat is er nu aan de hand?' in plaats van: 'wat moet er nú gebeuren?'. Deze helicopterview is ideaal om je tijd te managen en de juiste vragen (terug) te stellen. Soms wil iemand met een spoedklus bijvoorbeeld alleen maar even gerustgesteld worden.
3. Vraag hulp.
Eén team, één taak. De slogan zou voor PR-bureaus kunnen zijn uitgevonden. Hulp vragen is natuurlijk niet hetzelfde als het doorschuiven van werk. Twee mensen weten gewoon meer dan één. Even sparren als je iets niet weet, óf als je denkt dat iets beter kan, zou op ieder kantoor gebruikelijk moeten zijn. Soms helpt alleen al het uitspreken van het probleem waar je tegenaan loopt om tot een oplossing te komen. Dus schroom niet om iemand bij een brainstorm te betrekken die helemaal niet op het project zit. Of om collega te vragen je tekst tegen te lezen als je vindt dat het niet helemaal lekker loopt.
En natuurlijk is het belangrijk om als alle drukte achter de rug is, succes te vieren. Zo houd je er vooral een fijn gevoel aan over. Wat helpt jou om de (onverwacht) hectische dagen goed door te komen?