schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Hoe ziet robotisering in het PR-vak eruit?
Blog
Opinie
Tamara Vlootman
03-08-2015
"PR is mensenwerk" is een veelgehoorde uitspraak bij ons op kantoor. Relaties opbouwen, pitchen, advies geven en teksten schrijven gericht op een bepaalde doelgroep. Niets van dat kan door technologie worden overgenomen. Toch? Elke sector merkt dat delen van het werk worden overgenomen. In een artikel van NRC Q verscheen onlangs nog een artikel met een overzicht van banen die op dit moment in het geding zijn door robotisering.
Hoe zit dat in de PR-sector? Tools als WordSmith kunnen nu bijvoorbeeld al veel van ons overnemen. Deze schrijftool monitort niet alleen de voor een merk relevante onderwerpen en databronnen (daar hebben we al andere tools voor), ze schrijven er ook helemaal zelf een artikel of social mediabericht over. Veel sneller ook dan een gemiddelde (goede!) journalist of tekstschrijver, bleek uit dit experiment. WordSmith kan daarbij ook nog advies geven over hoe je moet reageren of zelfs al zelf een reactie geven, als blijkt dat er door bijvoorbeeld een toename in negatief sentiment een crisis dreigt te ontstaan. Op dit moment hebben die tools nog niet de kwaliteit van een doorgewinterde journalist of adviseur, maar ze verbeteren met de dag in tone-of-voice en kwaliteit van hun zinsopbouw en grammatica. Hoe zal zich dat in de toekomst gaan ontwikkelen en wat betekent dat voor ons?
Technologie geeft ruimte
De eerste reacties van gebruikers van deze tool verbazen me. Onder andere The Associated Press maakt al vol gebruik van WordSmith en in tegenstelling van wat je misschien verwacht van een persbureau, zijn zij enthousiast. Ze geven aan dat ze meer gedaan krijgen, dat er meer tijd overblijft voor het doen van achtergrondjournalistiek en dat er minder fouten worden gemaakt. Ze nemen als het ware de basis/routine dingen van de journalist over, zodat er meer ruimte is voor de zaken waar meer creativiteit en intuïtie voor nodig is.
Robot-tekstschrijvers bij Coopr?
Ik denk dat wij de tool ook op die manier in kunnen zetten, maar het voelt nog steeds een beetje onwennig. Een automatische reactie op basis van databestanden zou ik niet snel vertrouwen, die wil ik eerst inzien. Maar als alles nu al gepersonaliseerd en wel klaarstaat en ik hoef het alleen nog maar te controleren en te tweaken? Ik ben voor! Aankomende tijd ga ik experimenten met tools die een deel van ons werk overnemen. Ik ben benieuwd of ik net als The Associated Press enthousiast ben over de mogelijkheden van robotisering in journalistiek en PR.
Hoe zit dat in de PR-sector? Tools als WordSmith kunnen nu bijvoorbeeld al veel van ons overnemen. Deze schrijftool monitort niet alleen de voor een merk relevante onderwerpen en databronnen (daar hebben we al andere tools voor), ze schrijven er ook helemaal zelf een artikel of social mediabericht over. Veel sneller ook dan een gemiddelde (goede!) journalist of tekstschrijver, bleek uit dit experiment. WordSmith kan daarbij ook nog advies geven over hoe je moet reageren of zelfs al zelf een reactie geven, als blijkt dat er door bijvoorbeeld een toename in negatief sentiment een crisis dreigt te ontstaan. Op dit moment hebben die tools nog niet de kwaliteit van een doorgewinterde journalist of adviseur, maar ze verbeteren met de dag in tone-of-voice en kwaliteit van hun zinsopbouw en grammatica. Hoe zal zich dat in de toekomst gaan ontwikkelen en wat betekent dat voor ons?
Technologie geeft ruimte
De eerste reacties van gebruikers van deze tool verbazen me. Onder andere The Associated Press maakt al vol gebruik van WordSmith en in tegenstelling van wat je misschien verwacht van een persbureau, zijn zij enthousiast. Ze geven aan dat ze meer gedaan krijgen, dat er meer tijd overblijft voor het doen van achtergrondjournalistiek en dat er minder fouten worden gemaakt. Ze nemen als het ware de basis/routine dingen van de journalist over, zodat er meer ruimte is voor de zaken waar meer creativiteit en intuïtie voor nodig is.
Robot-tekstschrijvers bij Coopr?
Ik denk dat wij de tool ook op die manier in kunnen zetten, maar het voelt nog steeds een beetje onwennig. Een automatische reactie op basis van databestanden zou ik niet snel vertrouwen, die wil ik eerst inzien. Maar als alles nu al gepersonaliseerd en wel klaarstaat en ik hoef het alleen nog maar te controleren en te tweaken? Ik ben voor! Aankomende tijd ga ik experimenten met tools die een deel van ons werk overnemen. Ik ben benieuwd of ik net als The Associated Press enthousiast ben over de mogelijkheden van robotisering in journalistiek en PR.