Hoe je donaties werft én aandacht vraagt voor de barre omstandigheden in de modewereld

Blog
PR
Marieke Fennis
11-05-2015
Welke vrouw geniet er niet ooit van: een kledingstuk scoren voor een prikkie. Maar wie staat er ook bij stil waar deze goedkope kleding vandaan komt? In een social experiment bedacht om de aandacht te vestigen op mensen die 'onze' merkkleding maken, werd op een openbare plaats een automaat neergezet met de aanbieding dat je er een wit t-shirt voor 2 euro kunt kopen.  Kijk wat er gebeurt:

https://www.youtube.com/watch?v=KfANs2y_frk

De confrontatie
Als voorbijgangers en geïnteresseerden geld in de automaat werpen, verandert de automaat in een scherm. Op het scherm speelt een video af waar je jong, overwerkte en onbetaalde meisjes hard aan het werk ziet om kleding te fabriceren voor de westerse modewereld. De video focust op een meisje in het bijzonder, Manisha, een van de miljoenen meisjes die onze goedkope kleding maakt voor slechts 13 cent per uur elke dag. Nadat de video is afgespeeld,  verschijnt de vraag aan de potentiële koper van het witte t-shirt of er nog steeds interesse is om dit kledingstuk voor 2 euro te kopen, of dat hij of zij liever het geld wil doneren.

De partij achter deze campagne is Fashion Revolution. Dit initiatief vraagt aandacht voor wie 'onze' kleding daadwerkelijk maakt en de bittere prijs die 'we' voor goedkope kleding betalen. Eén van de doelen van Fashion Revolution is om de werkelijke kosten van mode te  verhogen. Met dit soort campagnes laten ze zien dat het mogelijk is om de wereld te veranderen en, als iedereen zijn steentje bijdraagt, we een meer duurzame toekomst kunnen realiseren.

2 in 1
Een steengoed mechanisme om donaties te werven én een viraal effect te creëren zodat een hele mensen nadenken over de herkomst van hun kleding. En dat is gelukt. De video heeft inmiddels : 4,5 miljoen views en dit aantal loopt nog steeds op. Volgens dit artikel op the Independent, doneerde 9 van de 10 mensen het bedrag in plaats van het t-shirt te kopen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief