schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Hoe ga je om met adblockers?
Blog
Opinie
Madawa Rajapaksha
12-11-2015
Twee weken geleden schreef ik een post over adblockers en dat zij de wedstrijd gaan winnen. Ik nam daarin een duidelijk standpunt en uiteraard kan je dan kritiek verwachten, een verwachting die uitkwam. Aan de ene kant fascineerde mij dat, maar ik begreep het ook deels niet. Het is namelijk mogelijk om te leven met adblockers en daar wil ik deze week dan ook dieper op ingaan.
Er is altijd weerstand bij verandering
Ik denk dat de bloggers voornamelijk vielen over de titel van het blog (iedereen aan de adblockers). In de blogpost waarschuwde ik in principe alleen maar dat dit eraan komt; wees dus voorbereid. Daarnaast is een eerste reactie vaak al snel een tegenaanval. Dit zie je in alle markten, kijk maar naar de muziek- en filmindustrie. De grote namen doen er alles aan om illegaal downloaden tegen te gaan. Ze maken zich alleen maar druk om de paar procent winst die ze mislopen. Terwijl Spotify en Netflix de lachende derde zijn. Zij hebben wel gekeken hoe het anders kan en kwamen met andere verdienmodellen. Er is dus hoop!
Er bestaat een leven met adblockers
Toen ik me meer ging verdiepen in de weerstand tegen adblockers, kwam ik erachter dat er zelfs posts zijn van bloggers die aan hun publiek vragen om de adblocker weer uit te zetten. Alsof dit het einde zou betekenen van hun blog. Als het goed is zijn ze hun blog ooit gestart omdat ze het leuk vinden om te bloggen. Het geld dat ze verdienen via advertenties is een mooie bijkomstigheid. Ondertussen is dit een fulltime baan geworden en doen ze er alles aan om dit te beschermen. Dat is heel begrijpelijk, maar gelukkig zijn er wel mogelijkheden om met adblockers om te gaan.
Freemium model
Je krijgt niet zomaar gratis content. Dat is het meest gehoorde argument om advertenties te tonen op een site. Eigenlijk zeggen ze daarmee dat de aangeboden content helemaal niet gratis is. De prijs die je betaalt zijn de advertenties. Er is wel een manier om echt gratis content te bieden, namelijk het freemium model. Merendeel van apps en online applicaties werken al jaren met dit model. Wat het inhoud? Je biedt een gratis lite versie van je product aan. Wil je meer? Dan moet je ervoor betalen. Maar in geen van de gevallen krijg je advertenties te zien. Dit model werkt ook voor blogs, de vraag is alleen: durven ze dit aan?
Advies aanbieden
Veel bloggers hebben een eigen fanbase opgebouwd. Dit doe je niet zomaar, daar hebben ze bewust of onbewust marketing en pr tactieken voor gebruikt. Ze wisten precies hoe ze hun doelgroep moesten benaderen, runnen hun eigen website en hebben een enorm social media bereik opgebouwd. Veel verschillende kwaliteiten die omgezet worden in een 'persoonlijk' bedrijf, iets waar veel grote organisaties, studenten of andere instanties van kunnen leren. Zet jouw kennis in door jezelf aan te bieden als spreker of organiseer workshops.
Je model veranderen kost niet alleen tijd en moeite, het betekent ook de koers van je blog veranderen. Daar heb je misschien geen zin in, want je hebt ondertussen iets moois opgebouwd. Toch is het het overwegen waard om je verdienmodel in ieder geval onder de loep te nemen, want voor je het weet zitten we allemaal aan de adblockers.
Er is altijd weerstand bij verandering
Ik denk dat de bloggers voornamelijk vielen over de titel van het blog (iedereen aan de adblockers). In de blogpost waarschuwde ik in principe alleen maar dat dit eraan komt; wees dus voorbereid. Daarnaast is een eerste reactie vaak al snel een tegenaanval. Dit zie je in alle markten, kijk maar naar de muziek- en filmindustrie. De grote namen doen er alles aan om illegaal downloaden tegen te gaan. Ze maken zich alleen maar druk om de paar procent winst die ze mislopen. Terwijl Spotify en Netflix de lachende derde zijn. Zij hebben wel gekeken hoe het anders kan en kwamen met andere verdienmodellen. Er is dus hoop!
Er bestaat een leven met adblockers
Toen ik me meer ging verdiepen in de weerstand tegen adblockers, kwam ik erachter dat er zelfs posts zijn van bloggers die aan hun publiek vragen om de adblocker weer uit te zetten. Alsof dit het einde zou betekenen van hun blog. Als het goed is zijn ze hun blog ooit gestart omdat ze het leuk vinden om te bloggen. Het geld dat ze verdienen via advertenties is een mooie bijkomstigheid. Ondertussen is dit een fulltime baan geworden en doen ze er alles aan om dit te beschermen. Dat is heel begrijpelijk, maar gelukkig zijn er wel mogelijkheden om met adblockers om te gaan.
Freemium model
Je krijgt niet zomaar gratis content. Dat is het meest gehoorde argument om advertenties te tonen op een site. Eigenlijk zeggen ze daarmee dat de aangeboden content helemaal niet gratis is. De prijs die je betaalt zijn de advertenties. Er is wel een manier om echt gratis content te bieden, namelijk het freemium model. Merendeel van apps en online applicaties werken al jaren met dit model. Wat het inhoud? Je biedt een gratis lite versie van je product aan. Wil je meer? Dan moet je ervoor betalen. Maar in geen van de gevallen krijg je advertenties te zien. Dit model werkt ook voor blogs, de vraag is alleen: durven ze dit aan?
Advies aanbieden
Veel bloggers hebben een eigen fanbase opgebouwd. Dit doe je niet zomaar, daar hebben ze bewust of onbewust marketing en pr tactieken voor gebruikt. Ze wisten precies hoe ze hun doelgroep moesten benaderen, runnen hun eigen website en hebben een enorm social media bereik opgebouwd. Veel verschillende kwaliteiten die omgezet worden in een 'persoonlijk' bedrijf, iets waar veel grote organisaties, studenten of andere instanties van kunnen leren. Zet jouw kennis in door jezelf aan te bieden als spreker of organiseer workshops.
Je model veranderen kost niet alleen tijd en moeite, het betekent ook de koers van je blog veranderen. Daar heb je misschien geen zin in, want je hebt ondertussen iets moois opgebouwd. Toch is het het overwegen waard om je verdienmodel in ieder geval onder de loep te nemen, want voor je het weet zitten we allemaal aan de adblockers.