schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Groei is geen belangrijke doelstelling meer voor Coopr
Blog
Opinie
Jos Govaart
12-10-2015
Vanaf deze week bestaat het vaste team van Coopr uit 21 mensen (waarover morgen meer). Dat is -veel- sneller gegaan dan verwacht. Lange tijd is groei een doelstelling van ons geweest. Om wat specifieker te zijn; in de zomer van 2013 schreven we op dat we eind 2015 met 15 man zouden zijn. Voor eind 2018 zou dat aantal 28 bedragen. Dat doel van 2018 begint nu angstvallig dichtbij te komen. What's next vragen mensen regelmatig aan ons. Voor ons zit die groei niet in het aantal mensen. Toch is die doelstelling in het verleden wel degelijk belangrijk geweest. Daarom hieronder een stuk historie, heden en toekomst van het bureau.
Fase 0 2009-2010 : Opbouwen van naam en faam
In de eerste periode van Coopr opereerden we nog onder de vlag van Bijl PR als vooruitgeschoven business unit. In die tijd hebben we kunnen werken aan het opbouwen van onze naam en faam en hebben we onze visie op het vak kunnen uitdragen. Dat heeft ons veel publiciteit, spreekbeurten, blogs en uiteindelijk ook klanten opgeleverd. In deze fase waren de klussen die we deden vaak korte kleinere projecten en hadden we zeer veel (betaalde) lezingen en workshops. We verdienden onszelf terug in die tijd maar daar was ook wel een hoop mee gezegd. We verkochten in die tijd vooral een belofte.
Fase 1: 2011-2012: Ondernemen, snel beslissen en doen!
In 2011 gingen we het voor het eerst echt zelf doen. Ik kan me niet herinneren dat we dat nu eng of superspannend vonden. We wisten dat we iets moois in handen hadden. We konden al snel een paar goede mensen aannemen die het ons gunde om te ondernemen en de club verder te laten groeien. In die tijd was dat heel ondernemend. We verzonnen op dinsdagavond iets, op woensdag voerden we het uit. Een tweedaags internationaal congres? Waarom ook niet. Het stond binnen no time. Het ging in die tijd goed. Maar veel was gebaseerd op het leveren van heel veel energie. Tijd dus voor bezinning.
Fase 2: 2013-eerste helft 2015: Het tipping point en een enorme groeispurt
In de zomer van 2013, toen we - het was 30 graden, what were we thinking!"- twee dagen bezig waren met de toekomst van het bureau, hebben we besloten dat we wilden groeien. We waren toen met 7 mensen. We wilden groeien omdat we merkten dat bepaalde klussen aan onze neus voorbij gingen. Vulden we braaf een RFI in met allerlei informatie, dan leidde dat soms tot een afwijzing vooraf. En soms kwamen we tot de finale in het pitchproces en viel de keuze toch op bureaus van grotere omvang omdat men niet zeker was of we de vraag aan zouden kunnen. Met terugwerkende kracht kunnen we zeggen: Misschien had niet iedereen gelijk, maar de accounts die we toen écht graag wilden hebben hadden gewoon keihard gelijk. Inmiddels is omvang geen issue meer. We hadden in de herfst van 2013 het geluk dat LinkedIn het wel met ons aandurfde. Dat was de eerste klant die een klus met zulke omvang bij ons durfde neer te leggen. Ik zie dat als een van de kantelmomenten die we nodig hadden. Daarnaast hebben we in die zomer ook benoemd dat we meer consumentenmerken wilden hebben en hebben daar toen naar gehandeld. We namen onze eerste "senior" aan in Talitha. Dat vonden we toen wel behoorlijk spannend. Maar al gauw betaalde die keuze zich uit. Talitha heeft zeer ruime ervaring op dat gebied en sinds haar komst is het winstpercentage op dat soort pitches erg hoog.Na die tijd is het vreselijk hard gegaan. We zijn gegroeid naar het bureau wat we nu zijn. Hebben klanten als Netflix en Albert Heijn aan ons portfolio kunnen toevoegen. Daar kunnen we alleen maar trots op zijn.
Fase 3: 2015 - toekomst: Focus op kwaliteit, fun en mandaat!
Vorige week had ik een gesprek met de enquêteer van de FD Gazelle. De onderscheiding voor de snelst groeiende ondernemingen van Nederland. Daar zullen we dit, en volgend jaar (de onderscheiding loopt een jaar achter) zeker voor in aanmerking komen. De man vroeg mij of de Gazelle voor ons een doel is voor de komende jaren. Het eerlijke antwoord is: niet echt. Die 28 die we destijds formuleerden lijkt nog steeds een heel zinnig eindgetal. Het lijkt de omvang waarbij je kan werken voor alle klanten die je leuk vindt, waarbij je nog klein genoeg bent en dat je niet heel veel hiërarchische lagen en ingewikkelde systemen nodig hebt, en uiteindelijk ook nog een goede marge kan verdienen doordat de overhead relatief laag kan blijven. Bij alles wat je groter wordt dan dat, wordt dat lastig. We kijken daarom nu ook echt wel anders naar New Business. Wat overeind blijft is dat we willen werken met hele leuke mensen voor merken waar we iets mee hebben en die een rol spelen in ons dagelijkse leven. Maar we merken ook dat andere dingen gaan tellen. Wát mogen we bijvoorbeeld voor zo'n klant doen? Is dat uitdagend? Zit daar een kans om onze studio veel tof werk te laten doen? Of onze nieuwe online marketeer? Zit er iets in de vraag wat we nog nooit eerder gedaan hebben? En als een grote naam komt, hoe verleidelijk is dat dan nog? Ja, een sportmerk, dat zouden we nog wel willen. Of sportsbetting als die markt opengaat, ook leuk. Of een fotografiemerk. Ik merk, in ieder geval aan mezelf, dat ik me anders voel wanneer een groot merk belt. Natuurlijk ben ik nog steeds megatrots als ik zie welke merken soms bellen. Dat hadden we toen we begonnen alleen maar kunnen dromen. Maar we denken veel meer na over de consequenties.
Laatst zaten we in een pitch voor een prachtig merk. Zij hanteerden alleen een initiële betalingstermijn van 150 dagen. Ik twijfel daar geen seconde over. Dat doen we dus gewoon niet. Wij zijn niet op aarde om grote merken te financieren. Dat doen ze maar lekker zelf. Wat dit jaar ook steeds vaker voorkomt is het "conflicting accounts"- verhaal. We hebben daar behoorlijk lang en uitvoerig over gesproken intern. En die discussie is ook nog echt niet gesloten. Elke situatie heeft zijn mitsen en maren. Wat in ieder geval zo is: we moeten ook niet vergeten welke klanten ons "groot" gemaakt hebben. Daar hebben wij met volle verstand voor gekozen. Omdát die klanten voldoen aan de criteria die we zelf opgesteld hebben. En daarom hebben wij geen zin in de poppenkast met een nieuw label om díe reden. Als er al een reden is om dat te doen, dan is dat met name omdat mensen die bij Coopr werken bepaalde ambities hebben op het gebied van ondernemerschap.
Cultuur is dus in de nabije toekomst belangrijker dan ooit. We hebben niet alleen de ambitie om het beste, maar ook om het leukste bureau van Nederland (of was het nu EMEA?) te zijn. We zijn daarom trots op een fiks aantal interne projecten onder de noemer "Focus on Future". Ik vind het echt onwijs gaaf om te zien dat in weken van grote drukte op klanten initiatief genomen wordt om Coopr een stap verder te brengen. En nog toffer om te merken dat we daar gezamenlijk veel lol aan beleven. Wat die projecten precies inhouden? Je gaat het ongetwijfeld merken het komende jaar.
En ja, er is nog op ontzettend veel vlakken winst te boeken om nog verder te professionaliseren en de grenzen van ons mandaat op te zoeken, alleen maar leuk. Maar die honger naar verdere groei als het gaat om aantallen mensen, die is er wel vanaf. Het is tof dat er weer een nieuwe fase is aangebroken.
Fase 0 2009-2010 : Opbouwen van naam en faam
In de eerste periode van Coopr opereerden we nog onder de vlag van Bijl PR als vooruitgeschoven business unit. In die tijd hebben we kunnen werken aan het opbouwen van onze naam en faam en hebben we onze visie op het vak kunnen uitdragen. Dat heeft ons veel publiciteit, spreekbeurten, blogs en uiteindelijk ook klanten opgeleverd. In deze fase waren de klussen die we deden vaak korte kleinere projecten en hadden we zeer veel (betaalde) lezingen en workshops. We verdienden onszelf terug in die tijd maar daar was ook wel een hoop mee gezegd. We verkochten in die tijd vooral een belofte.
Fase 1: 2011-2012: Ondernemen, snel beslissen en doen!
In 2011 gingen we het voor het eerst echt zelf doen. Ik kan me niet herinneren dat we dat nu eng of superspannend vonden. We wisten dat we iets moois in handen hadden. We konden al snel een paar goede mensen aannemen die het ons gunde om te ondernemen en de club verder te laten groeien. In die tijd was dat heel ondernemend. We verzonnen op dinsdagavond iets, op woensdag voerden we het uit. Een tweedaags internationaal congres? Waarom ook niet. Het stond binnen no time. Het ging in die tijd goed. Maar veel was gebaseerd op het leveren van heel veel energie. Tijd dus voor bezinning.
Fase 2: 2013-eerste helft 2015: Het tipping point en een enorme groeispurt
In de zomer van 2013, toen we - het was 30 graden, what were we thinking!"- twee dagen bezig waren met de toekomst van het bureau, hebben we besloten dat we wilden groeien. We waren toen met 7 mensen. We wilden groeien omdat we merkten dat bepaalde klussen aan onze neus voorbij gingen. Vulden we braaf een RFI in met allerlei informatie, dan leidde dat soms tot een afwijzing vooraf. En soms kwamen we tot de finale in het pitchproces en viel de keuze toch op bureaus van grotere omvang omdat men niet zeker was of we de vraag aan zouden kunnen. Met terugwerkende kracht kunnen we zeggen: Misschien had niet iedereen gelijk, maar de accounts die we toen écht graag wilden hebben hadden gewoon keihard gelijk. Inmiddels is omvang geen issue meer. We hadden in de herfst van 2013 het geluk dat LinkedIn het wel met ons aandurfde. Dat was de eerste klant die een klus met zulke omvang bij ons durfde neer te leggen. Ik zie dat als een van de kantelmomenten die we nodig hadden. Daarnaast hebben we in die zomer ook benoemd dat we meer consumentenmerken wilden hebben en hebben daar toen naar gehandeld. We namen onze eerste "senior" aan in Talitha. Dat vonden we toen wel behoorlijk spannend. Maar al gauw betaalde die keuze zich uit. Talitha heeft zeer ruime ervaring op dat gebied en sinds haar komst is het winstpercentage op dat soort pitches erg hoog.Na die tijd is het vreselijk hard gegaan. We zijn gegroeid naar het bureau wat we nu zijn. Hebben klanten als Netflix en Albert Heijn aan ons portfolio kunnen toevoegen. Daar kunnen we alleen maar trots op zijn.
Fase 3: 2015 - toekomst: Focus op kwaliteit, fun en mandaat!
Vorige week had ik een gesprek met de enquêteer van de FD Gazelle. De onderscheiding voor de snelst groeiende ondernemingen van Nederland. Daar zullen we dit, en volgend jaar (de onderscheiding loopt een jaar achter) zeker voor in aanmerking komen. De man vroeg mij of de Gazelle voor ons een doel is voor de komende jaren. Het eerlijke antwoord is: niet echt. Die 28 die we destijds formuleerden lijkt nog steeds een heel zinnig eindgetal. Het lijkt de omvang waarbij je kan werken voor alle klanten die je leuk vindt, waarbij je nog klein genoeg bent en dat je niet heel veel hiërarchische lagen en ingewikkelde systemen nodig hebt, en uiteindelijk ook nog een goede marge kan verdienen doordat de overhead relatief laag kan blijven. Bij alles wat je groter wordt dan dat, wordt dat lastig. We kijken daarom nu ook echt wel anders naar New Business. Wat overeind blijft is dat we willen werken met hele leuke mensen voor merken waar we iets mee hebben en die een rol spelen in ons dagelijkse leven. Maar we merken ook dat andere dingen gaan tellen. Wát mogen we bijvoorbeeld voor zo'n klant doen? Is dat uitdagend? Zit daar een kans om onze studio veel tof werk te laten doen? Of onze nieuwe online marketeer? Zit er iets in de vraag wat we nog nooit eerder gedaan hebben? En als een grote naam komt, hoe verleidelijk is dat dan nog? Ja, een sportmerk, dat zouden we nog wel willen. Of sportsbetting als die markt opengaat, ook leuk. Of een fotografiemerk. Ik merk, in ieder geval aan mezelf, dat ik me anders voel wanneer een groot merk belt. Natuurlijk ben ik nog steeds megatrots als ik zie welke merken soms bellen. Dat hadden we toen we begonnen alleen maar kunnen dromen. Maar we denken veel meer na over de consequenties.
Laatst zaten we in een pitch voor een prachtig merk. Zij hanteerden alleen een initiële betalingstermijn van 150 dagen. Ik twijfel daar geen seconde over. Dat doen we dus gewoon niet. Wij zijn niet op aarde om grote merken te financieren. Dat doen ze maar lekker zelf. Wat dit jaar ook steeds vaker voorkomt is het "conflicting accounts"- verhaal. We hebben daar behoorlijk lang en uitvoerig over gesproken intern. En die discussie is ook nog echt niet gesloten. Elke situatie heeft zijn mitsen en maren. Wat in ieder geval zo is: we moeten ook niet vergeten welke klanten ons "groot" gemaakt hebben. Daar hebben wij met volle verstand voor gekozen. Omdát die klanten voldoen aan de criteria die we zelf opgesteld hebben. En daarom hebben wij geen zin in de poppenkast met een nieuw label om díe reden. Als er al een reden is om dat te doen, dan is dat met name omdat mensen die bij Coopr werken bepaalde ambities hebben op het gebied van ondernemerschap.
Cultuur is dus in de nabije toekomst belangrijker dan ooit. We hebben niet alleen de ambitie om het beste, maar ook om het leukste bureau van Nederland (of was het nu EMEA?) te zijn. We zijn daarom trots op een fiks aantal interne projecten onder de noemer "Focus on Future". Ik vind het echt onwijs gaaf om te zien dat in weken van grote drukte op klanten initiatief genomen wordt om Coopr een stap verder te brengen. En nog toffer om te merken dat we daar gezamenlijk veel lol aan beleven. Wat die projecten precies inhouden? Je gaat het ongetwijfeld merken het komende jaar.
En ja, er is nog op ontzettend veel vlakken winst te boeken om nog verder te professionaliseren en de grenzen van ons mandaat op te zoeken, alleen maar leuk. Maar die honger naar verdere groei als het gaat om aantallen mensen, die is er wel vanaf. Het is tof dat er weer een nieuwe fase is aangebroken.