schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Future PR Job: "King of Insights"
Blog
Trends
Jos Govaart
15-06-2015
Overweeg je een volgende stap in je pr-carrière? Denk dan nog eens goed na over de baan die je wil hebben. Heb je een gigantisch medianetwerk? Dat is leuk voor nu, ook zeker behouden, maar daar gaat je omzet dus niet van groeien. Wat zorgt dan wel voor groei? Digital! Digital! Digital! Ok. hip zeg! Wat bedoelen we daar dan precies mee? Gelukkig ging Holmes verder, want dat ons vak gedigitaliseerd is, dat weten we nu onderhand wel. Toch kwamen er een aantal aardige dingen uit het onderzoek die ons sterken in de koers die we via ons model hebben ingezet. Ik deel ze graag met je.
Waar verwachten we groei?
Even terug naar de basis. Waar verwachten we met name groei? Aangezien dé angst (volgens een onderzoek van Aon) van directieleden reputatieschade is, is het niet verbazingwekkend dat men corporate reputatiemanagement als een belangrijke groeimarkt blijft zien. Tel daar de enorme mediamaatschappij bij op en die groei is verklaard. Ook Social Reponsiblity groeit weer stevig ten opzichte van het laatste jaar. Er is weer geld, dus we gaan weer investeren in goed doen - of ben ik nu erg cynisch- ? Maar dé groeibriljant van ons mooie vak blijft digital / online communications. Interessant.. Eens kijken of Holmes ons nog wijzer wil maken.
Waar was er vorig jaar daadwerkelijk groei?Leuk, al die voorspellingen. Maar klopte er nou iets van, als je naar 2014 kijkt? Bij deze vraag staan er wat andere grootheden, maar wat wel opvalt is dat dat "digital" wel aardig klopt. Dé grootste groei was te zien bij Social Media Community Management. Waarbij ik gelijk denk: "Als er ergens inflatie is ten aanzien van tarieven en impact, dan is het dáár wel". Daarnaast ook in Digital Build and Production en ook MultiMedia Content Creation. Ik zie die ook als de wat meer duurzame groeibriljantjes. Opvallend is dat er nog steeds aanzienlijke groei is op het gebied van mediarelaties. Logisch. Met al het toenemende digitale geweld via sociale platformen wordt duiding en curatie immers belangrijker dan ooit tevoren. Een hele opvallende groeifactor is : "Insight and planning". En dat is precies hét onderdeel waar nog veel meer groei in zou moeten zitten wat mij betreft. Daarover zometeen meer. Opvallend aan dit onderzoek: Paid Media blijft marginaal. In onze praktijk zien we dat toch iets harder groeien dan hier.
Wat zijn nu dé skills van de toekomst?
Interessant is om te kijken wat nu de skills zijn van de toekomst wanneer je in PR werkt. Volgens het onderzoek staat Social Media Community Management op nr 1. Ik zie dat zelf niet zo. Voor mij is dat met afstand "Insights and planning". Waarom? Omdat dát echt een strategische rol is. En een rol die zéér goed bij PR past. Het is een rol die de inzichten vanuit de klant en markt direct koppelt aan de strategie. Wie zorgt dat hij altijd de insights heeft over hoe consumenten/stakeholders zich gedragen. Wat hen drijft, welke media ze gebruiken etc, dan zit je aan dé strategische basis voor elke succesvolle campagne. Wanneer je insights kloppen, dan hebben de creatieven echt geen enkel excuus meer om te klagen over een onvolledige briefing. Laat dan nog maar eens een campagne mislukken. Die goede insights zijn ook dé tool om stevig aan tafel te zitten bij een geïntegreerde campagne en dus een "bigger piece of the pie" te claimen. Strategen en creatieven bij een reclamebureau zullen ook dankbaar gebruik maken van die insights. Ook mediabureaus weten op welke momenten ze moeten letten om hun media-inkoop te doen. En het belangrijkste: Je klant neemt je serieus op het niveau waar je serieus genomen wil worden: op strategisch niveau, en niet als de sluitpost die nog even het perbericht verstuurt nadat de campagne in elkaar geschroefd is.
Content, Creativiteit, Insights, planning and measurement
Waar moet je je dus op focussen volgens dit onderzoek? Op diverse dingen. Op Content en creativiteit bijvoorbeeld. Het is logisch dat dit heel andere denkers zijn dan wie insights & planning doen. En wie in staat is om een goed measurement programma op te stellen dat voldoet aan de businesswensen van de klant en de methodes die de Amec voorschrijven. Ook die persoon heeft een gunstige toekomst in PR.
Waar verwachten we groei?
Even terug naar de basis. Waar verwachten we met name groei? Aangezien dé angst (volgens een onderzoek van Aon) van directieleden reputatieschade is, is het niet verbazingwekkend dat men corporate reputatiemanagement als een belangrijke groeimarkt blijft zien. Tel daar de enorme mediamaatschappij bij op en die groei is verklaard. Ook Social Reponsiblity groeit weer stevig ten opzichte van het laatste jaar. Er is weer geld, dus we gaan weer investeren in goed doen - of ben ik nu erg cynisch- ? Maar dé groeibriljant van ons mooie vak blijft digital / online communications. Interessant.. Eens kijken of Holmes ons nog wijzer wil maken.
Waar was er vorig jaar daadwerkelijk groei?Leuk, al die voorspellingen. Maar klopte er nou iets van, als je naar 2014 kijkt? Bij deze vraag staan er wat andere grootheden, maar wat wel opvalt is dat dat "digital" wel aardig klopt. Dé grootste groei was te zien bij Social Media Community Management. Waarbij ik gelijk denk: "Als er ergens inflatie is ten aanzien van tarieven en impact, dan is het dáár wel". Daarnaast ook in Digital Build and Production en ook MultiMedia Content Creation. Ik zie die ook als de wat meer duurzame groeibriljantjes. Opvallend is dat er nog steeds aanzienlijke groei is op het gebied van mediarelaties. Logisch. Met al het toenemende digitale geweld via sociale platformen wordt duiding en curatie immers belangrijker dan ooit tevoren. Een hele opvallende groeifactor is : "Insight and planning". En dat is precies hét onderdeel waar nog veel meer groei in zou moeten zitten wat mij betreft. Daarover zometeen meer. Opvallend aan dit onderzoek: Paid Media blijft marginaal. In onze praktijk zien we dat toch iets harder groeien dan hier.
Wat zijn nu dé skills van de toekomst?
Interessant is om te kijken wat nu de skills zijn van de toekomst wanneer je in PR werkt. Volgens het onderzoek staat Social Media Community Management op nr 1. Ik zie dat zelf niet zo. Voor mij is dat met afstand "Insights and planning". Waarom? Omdat dát echt een strategische rol is. En een rol die zéér goed bij PR past. Het is een rol die de inzichten vanuit de klant en markt direct koppelt aan de strategie. Wie zorgt dat hij altijd de insights heeft over hoe consumenten/stakeholders zich gedragen. Wat hen drijft, welke media ze gebruiken etc, dan zit je aan dé strategische basis voor elke succesvolle campagne. Wanneer je insights kloppen, dan hebben de creatieven echt geen enkel excuus meer om te klagen over een onvolledige briefing. Laat dan nog maar eens een campagne mislukken. Die goede insights zijn ook dé tool om stevig aan tafel te zitten bij een geïntegreerde campagne en dus een "bigger piece of the pie" te claimen. Strategen en creatieven bij een reclamebureau zullen ook dankbaar gebruik maken van die insights. Ook mediabureaus weten op welke momenten ze moeten letten om hun media-inkoop te doen. En het belangrijkste: Je klant neemt je serieus op het niveau waar je serieus genomen wil worden: op strategisch niveau, en niet als de sluitpost die nog even het perbericht verstuurt nadat de campagne in elkaar geschroefd is.
Content, Creativiteit, Insights, planning and measurement
Waar moet je je dus op focussen volgens dit onderzoek? Op diverse dingen. Op Content en creativiteit bijvoorbeeld. Het is logisch dat dit heel andere denkers zijn dan wie insights & planning doen. En wie in staat is om een goed measurement programma op te stellen dat voldoet aan de businesswensen van de klant en de methodes die de Amec voorschrijven. Ook die persoon heeft een gunstige toekomst in PR.