Er was eens...

Blog
Tips & Tricks
Monique van den Berg
16-09-2015
Met deze woorden begint mijn bio tekst op de (5 seizoenen, div. regisseurs, 2002-2008). Deze sfeervolle politieserie is in mijn optiek nog steeds op vele fronten hét ultieme voorbeeld hoe een verhaal goed opgebouwd kan worden in diverse stadia. Elke seizoen wordt een structurele laag toegevoegd aan de keiharde 'drugtrade' wereld waarin de serie in seizoen 1 begint. Seizoen 3 focust zich bijvoorbeeld op de politieke invloeden, seizoen 4 over het leven van de drugs dealende tieners op straat. Toch wordt de kern van het verhaal uit S1 nooit vergeten. Iets wat voor PR plannen ook moet gelden: bepaal de boodschap voor de doelgroep, onderbouw deze door verschillende verhalende lagen toe te voegen (PR, social, marketing), maar laat ze altijd terugkoppelen naar je initiële boodschap. Voorkom een te gefragmenteerd geheel.
  • (Christopher Nolan, 2000). In deze kunstig gemaakte thriller over een man wiens korte termijn geheugen niet meer werkt, wordt het verhaal achterstevoren verteld. De film begint met het letterlijke einde, de laatste paar minuten van het plot, en skipt vervolgens elke keer 5-10 minuten terug in de tijd. Een enorme uitdaging voor het publiek, maar daardoor des te memorabel. Duidelijkheid is belangrijk in je campagne, maar ga in je PR-matige storytelling ook eens af van de standaard structuur zoals door Miller geformuleerd, en probeer iets uitdagend om je publiek wakker te schudden én je boodschap te laten onthouden. 
  • (Christopher Nolan, 2008). Zoals het voorbeeld van de Budweiser tv-spot: vertel je verhaal eens vanuit een ander perspectief dan men verwacht. Niet de stoere alfaman, maar een Golden Retriever pup brengt het bier onder de aandacht. Ook in The Dark Knight is de verhalende functie niet voornamelijk in handen van protagonist Batman, maar van antagonist The Joker. Dit is zelfs in marketing materiaal zoals de trailer en diverse posters al te zien. Wees dus ook eens eigenwijs, zoek een andere storyteller voor een frisse, opvallende en daardoor hopelijk ver reikende visie op jouw klant/merk.
  •  

     

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief