schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
De vijf elementen van succes
Blog
Opinie
Tamara Vlootman
14-09-2015
TedX filmpjes zijn mijn favoriete snack-content. Van bijzondere verhalen van mensen die in de meest ruige omstandigheden hebben gesurft, tot aan bevindingen van onderzoekers die zich jaren lang hebben toegewijd aan één onderwerp. Laatst kwam ik het filmpje van Bill Gros tegen, over de redenen waarom sommige ondernemingen zoveel succes hebben (AirBnB) en sommige met een vergelijkbaar idee het niet hebben gehaald (Webvan). Als oprichter van Idea Lab, een organisatie gericht op het genereren van ideeën voor (tech) start-ups, heeft hij honderden ideeën voor een nieuw bedrijf die in eerste instantie heel veel potentie leken te hebben, ten onder zien gaan. Net zo goed heeft hij start-ups die misschien op het eerste gezicht minder potentie hadden uit zien groeien tot miljoenenbedrijven. Om er achter te komen waar dat nou in zit, heeft hij onderzoek gedaan. Zijn uitkomsten verbaasde hem en mij ook. En ik zag sterke vergelijkingen met het PR-vak en de elementen die zorgen voor een succesvolle campagne. Wat zijn de vijf factoren voor succes?
Onderstaand in de juiste volgorde de succesfactoren die in het onderzoek van Gros zijn gemeten. De percentages geven aan bij hoeveel procent van de start-ups deze factor het verschil heeft gemaakt tussen succes en een faillissement:
Timing (42%)
De timing is in 42% van de succesvolle start-ups precies goed geweest. Het vinden van het juiste moment om iets op te starten is dus het meest belangrijke element. Is de wereld nog niet klaar voor jouw idee, ben je al te laat en heeft de concurrent het succes al voor je neus weggekaapt of ben je precies op tijd? Er zijn verschillende bedrijven geweest met eenzelfde concept als AirBnB, maar geen van allen werden in de economische crisis van 2008 geïntroduceerd, waarin mensen wel wat extra inkomsten konden gebruiken. Voor PR is timing net zo cruciaal. We weten wanneer de redactievergaderingen zijn, wanneer journalisten het liefst informatie ontvangen en welke data gewoon niet handig zijn om nieuws naar buiten te brengen of juist wel (Kerst, Prinsjesdag etc.). Maar sommige dingen kun je minder goed inschatten. Neem de vluchtelingenstroom die ineens alle media domineert. Toch balen als je dan net je goede doelen-campagne hebt gepland. Daarbij is het onmogelijk om inzicht te krijgen in de berichten die journalisten die dag verder binnenkrijgen. Misschien komt er gewoon iets binnen dat nét relevanter is en valt jouw verhaal van de agenda, terwijl het anders wel was opgepakt.
Team/execution (32%)
Het team, de uitvoering van een plan en daarmee de professionaliteit van een start-up (of campagne) staat op nummer twee als het gaat om essentiële elementen voor succes. En dat verbaast me niets. Wil je de aandacht van je klanten (of journalisten) trekken met iets nieuws of wil je ze in ieder geval een goed verhaal voorschotelen, dan moet er over alle details zijn nagedacht en mag er niets aan het toeval worden overgelaten. Dat voor elkaar krijgen is keihard werk en dat lukt je alleen met een team dat ervoor wil gaan.
Idea (28%)
Tot grote verbazing van Gros staat het idee op nummer drie in het lijstje 'belangrijkste factoren van succes'. En eerlijk gezegd vind ik dat ook verrassend. Want een goed idee komt er wel toch? In slechts 28% van de succesverhalen was het idee de reden waarom de start-up het heeft gered. Een verklaring kan zijn dat een idee gemakkelijk door iemand anders kan worden overgenomen met een beter team of een betere timing. Er zijn campagnes geweest met echt leuke, goede content die het door het ontbreken van een andere factor niet hebben gered. In mijn ervaring is dat vaak omdat men op het laatst bang wordt het hoofd té ver boven het maaiveld uit te steken. Een goed idee met een sterk afgezwakte uitvoer is dan het jammerlijke gevolg.
Business model (24%)
In bijna een kwart van alle successen was een goed business model aanwezig. Het voordeel van een business model is dat het, mits goed gemanaged, flexibel kan meegroeien met je onderneming. Een business model kan ook eventueel later worden ingevoerd, als blijkt dat het idee aanslaat, de timing goed is en een sterk team met de juiste middelen aan de slag kan gaan. Een PR-strategie komt het dichtst bij in vergelijking tot een business-model. Ook daar geldt; het is goed als je een beeld hebt van hoe je iets aan wilt pakken, maar kijk vooral goed waar je campagne naartoe gaat. Wees vooral niet bang om de strategie aan te passen als je ziet dat het niet werkt.
Funding (14%)
Geld. In de wereld van het ondernemen is het tegenwoordig makkelijker om geld te krijgen om je idee verder uit te breiden, zeker als investeerders merken dat je idee aanslaat. Minder doorslaggevend voor het succes van een onderneming dus. In het onderzoek van Gros haalt het de laatste plaats. Is dat anders in PR? Een campagne loopt vaak maar korte tijd, waardoor je succes eerst bewijzen vrijwel onmogelijk is. En als het idee, de timing, de uitvoering en de strategie kloppen, kunnen low-budget projecten zeker wat opleveren. Toch zien we altijd wel een verband tussen succesvolle campagnes en merken die willen investeren in PR. Last but not least dus!
Kun jij je vinden in de resultaten het onderzoek van Bill Gros?
Onderstaand in de juiste volgorde de succesfactoren die in het onderzoek van Gros zijn gemeten. De percentages geven aan bij hoeveel procent van de start-ups deze factor het verschil heeft gemaakt tussen succes en een faillissement:
Timing (42%)
De timing is in 42% van de succesvolle start-ups precies goed geweest. Het vinden van het juiste moment om iets op te starten is dus het meest belangrijke element. Is de wereld nog niet klaar voor jouw idee, ben je al te laat en heeft de concurrent het succes al voor je neus weggekaapt of ben je precies op tijd? Er zijn verschillende bedrijven geweest met eenzelfde concept als AirBnB, maar geen van allen werden in de economische crisis van 2008 geïntroduceerd, waarin mensen wel wat extra inkomsten konden gebruiken. Voor PR is timing net zo cruciaal. We weten wanneer de redactievergaderingen zijn, wanneer journalisten het liefst informatie ontvangen en welke data gewoon niet handig zijn om nieuws naar buiten te brengen of juist wel (Kerst, Prinsjesdag etc.). Maar sommige dingen kun je minder goed inschatten. Neem de vluchtelingenstroom die ineens alle media domineert. Toch balen als je dan net je goede doelen-campagne hebt gepland. Daarbij is het onmogelijk om inzicht te krijgen in de berichten die journalisten die dag verder binnenkrijgen. Misschien komt er gewoon iets binnen dat nét relevanter is en valt jouw verhaal van de agenda, terwijl het anders wel was opgepakt.
Team/execution (32%)
Het team, de uitvoering van een plan en daarmee de professionaliteit van een start-up (of campagne) staat op nummer twee als het gaat om essentiële elementen voor succes. En dat verbaast me niets. Wil je de aandacht van je klanten (of journalisten) trekken met iets nieuws of wil je ze in ieder geval een goed verhaal voorschotelen, dan moet er over alle details zijn nagedacht en mag er niets aan het toeval worden overgelaten. Dat voor elkaar krijgen is keihard werk en dat lukt je alleen met een team dat ervoor wil gaan.
Idea (28%)
Tot grote verbazing van Gros staat het idee op nummer drie in het lijstje 'belangrijkste factoren van succes'. En eerlijk gezegd vind ik dat ook verrassend. Want een goed idee komt er wel toch? In slechts 28% van de succesverhalen was het idee de reden waarom de start-up het heeft gered. Een verklaring kan zijn dat een idee gemakkelijk door iemand anders kan worden overgenomen met een beter team of een betere timing. Er zijn campagnes geweest met echt leuke, goede content die het door het ontbreken van een andere factor niet hebben gered. In mijn ervaring is dat vaak omdat men op het laatst bang wordt het hoofd té ver boven het maaiveld uit te steken. Een goed idee met een sterk afgezwakte uitvoer is dan het jammerlijke gevolg.
Business model (24%)
In bijna een kwart van alle successen was een goed business model aanwezig. Het voordeel van een business model is dat het, mits goed gemanaged, flexibel kan meegroeien met je onderneming. Een business model kan ook eventueel later worden ingevoerd, als blijkt dat het idee aanslaat, de timing goed is en een sterk team met de juiste middelen aan de slag kan gaan. Een PR-strategie komt het dichtst bij in vergelijking tot een business-model. Ook daar geldt; het is goed als je een beeld hebt van hoe je iets aan wilt pakken, maar kijk vooral goed waar je campagne naartoe gaat. Wees vooral niet bang om de strategie aan te passen als je ziet dat het niet werkt.
Funding (14%)
Geld. In de wereld van het ondernemen is het tegenwoordig makkelijker om geld te krijgen om je idee verder uit te breiden, zeker als investeerders merken dat je idee aanslaat. Minder doorslaggevend voor het succes van een onderneming dus. In het onderzoek van Gros haalt het de laatste plaats. Is dat anders in PR? Een campagne loopt vaak maar korte tijd, waardoor je succes eerst bewijzen vrijwel onmogelijk is. En als het idee, de timing, de uitvoering en de strategie kloppen, kunnen low-budget projecten zeker wat opleveren. Toch zien we altijd wel een verband tussen succesvolle campagnes en merken die willen investeren in PR. Last but not least dus!
Kun jij je vinden in de resultaten het onderzoek van Bill Gros?