De 5 key PR-thema's voor de toekomst

Blog
Opinie
Talitha Dirkzwager
14-05-2015
Integratie, convergence, digital, social media, content, real time marketing en het toenemend belang van technologie. Het zijn termen die de afgelopen jaren continu rondzoemen als het gaat om de toekomst van PR. Ook in de nieuwste uitgave van de Global Agency Business Report van PR Week kwamen vooral deze kreten continu terug als het gaat om de toekomstvisie op het vak volgens leiders van de grote internationale PR-bureaus. Er zijn veel uitdagingen in PR-land, maar het voornaamste beeld is dat het internationaal goed gaat, bureaus groeien en verbreden. Oftewel: de wereld ligt aan onze PR-voeten...

Bij Coopr worden we allemaal gestimuleerd om na te denken over de vraag waar PR anno 2015 voor moet staan. En beter nog: waar staat het vak over een jaar of zelfs over 5 jaar? In de afgelopen weken zijn we bij Coopr dan ook in drie groepen verdeeld en hebben we allemaal een eigen uitdaging gekregen voor 'het Coopr van de toekomst'. We werken nu hard aan het implementeren van alle mooie ideeën van het hele Coopr team. Er zijn veel raakvlakken met de bevindingen uit het Agency Business Report.

De volgende vijf punten komen terug als de voornaamste thema's die verbonden zijn met de toekomst van het PR-vak en zijn ook onderwerpen en uitdagingen waar we bij Coopr mee bezig zijn:

1. PR heeft een betere positie dan ooit

Iedereen heeft het in de afgelopen jaren zien gebeuren: de 'muren' tussen disciplines zijn afgebroken. PR, digital, content en marketing smelten samen. PR-bureaus hebben hierdoor in potentie een betere positie dan ooit tevoren. Want integreer je deze disciplines binnen je bureau, dan kun je hier iets aan koppelen dat veel andere bureaus niet hebben: de kennis over het bewaken van corporate reputaties en het betrekken van stakeholders. PR-bureaus zijn in een positie waarin ze reputatiegevoelige informatie als één van de eersten horen. We zitten vaak met mensen aan tafel die vrij hoog in de boom zitten. Dit geeft ons een voordeel ten opzichte van andere bureaus.

2. PR blijft PR en daar zijn we trots op

Wat veel terugkomt in onze interne gesprekken, is de vraag of in de toekomst een PR-bureau nog wel een PR-bureau heet. Moet je als PR-bureau niet verder gaan en een nieuwe categorie uitvinden? Wij denken dat PR een categorie is, die juist kijkend naar het verleden, nu beter dan ooit ingevuld kan worden. In het Agency Business Report wordt gesproken over de definitie die Edward Bernays, één van de grondleggers van PR, ooit aan het vak gaf. Het draait hierbij om het informeren, overtuigen en verbinden van mensen. Dit is vandaag de dag nog steeds wat PR-bureaus doen, alleen de middelen zijn veel rijker en breder geworden.

3. Dienstverlening en skills veranderen fundamenteel

Hoewel PR wat ons betreft PR blijft, is wat PR 10 of 5 jaar geleden was, fundamenteel anders dan wat het nu is en vooral in de toekomst wordt. De categorie wordt opnieuw uitgevonden. In het Coopr model laten we al zien dat we hier grote stappen in genomen hebben. Onze campagnes draaien om insights, waar we data en analyse skills voor nodig hebben. Strategic planning dus. Maar onze voorstellen nemen ook creativiteit mee en content die ingezet kan worden op diverse kanalen (of dit nu earned, owned, shared of paid is) . We hebben niet voor niets een content studio binnen onze muren en partnerships met freelancers vanuit diverse disciplines. Dit varieert van videoproducers tot interactive designers. Mediarelaties blijven overigens een onderdeel van de mix, en is iets waar we binnen Coopr zeker niet mee zullen stoppen.

4. Talent aantrekken en behouden

Als de dienstverlening van een bureau anders wordt, betekent dit uiteraard ook iets voor de acquisitie van talent. De structuren van teams veranderen. Golin deed dit jaren geleden met de introductie van het G4 model, wat voor hen in eerste instantie voor aardig wat groeipijnen zorgde, maar nu steeds beter staat en kansen voor de toekomst biedt. En ook andere bureaus werken steeds minder volgens de standaard functietitels, maar maken onderscheid tussen account mensen en PR-specialisten. Ook wij gaan steeds meer zoeken naar mensen met andere achtergronden. Zowel in het aannemen van nieuwe mensen, als de partnerships die we opzetten.

5. Insights en data als basis van campagnes

Een goede campagne is vaak gebaseerd op sterke insights. Graag zoeken wij naar die ene consumenteninsight die de basis vormt voor creatieve concepten die écht werken en de doelgroepen van onze klant in beweging brengen. Het voordeel hierbij is dat PR-bureaus begrijpen dat deze creatieve concepten niet te commercieel moeten zijn, om echte engagement tot stand te brengen.

Onder invloed van digital en de snelle veranderingen van het medialandschap is ons vak in de laatste 5 jaar sneller veranderd dan in de vijftig jaar daarvoor. Dat dwingt bureaus na te denken over nieuwe structuren, skills en de mensen met wie ze dit neerzetten. Deze 5 thema's zijn voor Coopr dan ook niet nieuw. Dat zie je aan ons Coopr model. En ook achter de schermen zetten we zoals gezegd steeds meer stappen naar waar volgens ons het vak nu en in de nabije toekomst voor moet staan. Het zijn mooie en interessante tijden voor het vak en dat gaan we als Coopr de komende tijd steeds meer laten zien. Watch this space...

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief