schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
C-day 2015: scherp, actueel en goed georganiseerd
Blog
Opinie
Tamara Vlootman
12-06-2015
Gisteren bezocht ik samen met mijn collega Marlous het evenement C-day 2015, een communicatiecongres georganiseerd door Logeion. Met sprekers als Marcel Gelauff, hoofdredacteur van de NOS, Ivar Nijhuis, projectleider van MH17 en daarnaast 'fasterclasses' van onder andere Betteke van Ruler beloofde het een interessante dag te worden. En ik ben inderdaad niet teleurgesteld! Het viel ons echter wel op dat er weinig concullega's van bureauzijde aanwezig waren, terwijl een theoretische dag als deze toch handige tips en reflectiemogelijkheden biedt voor ons adviseurs. Dus, voor wie er niet bij was: ik kan alle info onmogelijk in één blog samenvatten, maar hierbij wat interessante quote's:
1. "Het is wat plat, maar bedenk vóór je een content-strategie opstelt: welke twee Google-termen wil je claimen?" - Klaas Weima, Energize
In de fasterclass van Klaas werd de basis van een goede content-strategie besproken. Een goede strategie start met een goed verhaal, en een goed verhaal heeft altijd één of enkele kernwoorden die je publiek moeten aanspreken. Zorg dus dat je die termen messcherp op papier hebt. Ze hoeven dan echt niet letterlijk in elke tekst terug te komen, maar het zorgt ervoor dat je goed in het oog houdt waar jouw doelgroep warm van wordt.
2. "Thank you for your business card. Can I scan your QR-code as well?"- Alice Hu, MSL Group Asia
De keynote van Alice Hu ging over het gebruik van social media, en dan met name de app WeChat, in Azië. Een eye-opener, want we kijken vaak naar Sillicon Valley als het gaat om en vooruitgang in media. Maar de tech-savvy Aziaten zijn zo mogelijk nog meer gehecht aan hun smartphone dan wij! De immens populaire app WeChat (500 miljoen gebruikers!) mengt werk en privé volledig en is een mengelmoes van onze bankieren-app, WhatsApp, agenda, weer-app etc. En ik had er nog niet van gehoord! Vaker over de grenzen kijken dus en nóg meer op technologie letten, voegde Alice eraan toe: "As communication professionals, we really have to be technology experts".
3. "80% of the people don't care if brands die. 73% of the young people don't believe in the government." - Pascal Beuer, MSL Group
Het was al aan het afbrokkelen, maar in de nabije toekomst hebben merken weinig bestaansrecht meer te ontlenen aan een reputatie. Het enige dat telt zijn ervaringen. Niets nieuws, maar ik vind de percentages hoger dan verwacht. We moeten overstappen van public relations naar people relations, aldus Pascal: "from big ideas to smart actions."
1. "Het is wat plat, maar bedenk vóór je een content-strategie opstelt: welke twee Google-termen wil je claimen?" - Klaas Weima, Energize
In de fasterclass van Klaas werd de basis van een goede content-strategie besproken. Een goede strategie start met een goed verhaal, en een goed verhaal heeft altijd één of enkele kernwoorden die je publiek moeten aanspreken. Zorg dus dat je die termen messcherp op papier hebt. Ze hoeven dan echt niet letterlijk in elke tekst terug te komen, maar het zorgt ervoor dat je goed in het oog houdt waar jouw doelgroep warm van wordt.
2. "Thank you for your business card. Can I scan your QR-code as well?"- Alice Hu, MSL Group Asia
De keynote van Alice Hu ging over het gebruik van social media, en dan met name de app WeChat, in Azië. Een eye-opener, want we kijken vaak naar Sillicon Valley als het gaat om en vooruitgang in media. Maar de tech-savvy Aziaten zijn zo mogelijk nog meer gehecht aan hun smartphone dan wij! De immens populaire app WeChat (500 miljoen gebruikers!) mengt werk en privé volledig en is een mengelmoes van onze bankieren-app, WhatsApp, agenda, weer-app etc. En ik had er nog niet van gehoord! Vaker over de grenzen kijken dus en nóg meer op technologie letten, voegde Alice eraan toe: "As communication professionals, we really have to be technology experts".
3. "80% of the people don't care if brands die. 73% of the young people don't believe in the government." - Pascal Beuer, MSL Group
Het was al aan het afbrokkelen, maar in de nabije toekomst hebben merken weinig bestaansrecht meer te ontlenen aan een reputatie. Het enige dat telt zijn ervaringen. Niets nieuws, maar ik vind de percentages hoger dan verwacht. We moeten overstappen van public relations naar people relations, aldus Pascal: "from big ideas to smart actions."