schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Babbler: tool voor een betere PR wereld
Blog
Opinie
Jody Koehler
19-08-2015
Voor sommige PR professionals is het onderhouden van mediarelaties in dit digitaal tijdperk niets meer dan nieuws pitchen per e-email. Uit verschillende internationale onderzoeken blijkt dat journalisten zo'n 20 exemplaren hiervan per dag ontvangen. En ja, de meeste onderscheiden zich in totale irrelevantie. Ga er als journalist dan maar aan staan, in een wereld waar 5 x meer PR mensen leven. De nieuwe PR tool Babbler wil helpen dit probleem op te lossen.
Beter dan newsrooms, sneller dan e-mail
De Franse start-up wil, onder het motto Let's create a better PR world, PR professionals beter gaan verbinden aan journalisten en de onderlinge communicatie aanpakken. Zij zien dat de media verder is in het omarmen van alle digitale mogelijkheden en willen zorgen voor aansluiting. Hun sociale platform moet ervoor zorgen dat relevante PR vraag en aanbod real-time samen gaan komen.
Hoe het werkt?
In het kort: een PR pro maakt een profiel aan en deelt voor welke klanten hij / zij werkt. Het algoritme van Babbler vindt vervolgens een match met relevante media (opt-in natuurlijk!). Door het continue updaten van het PR profiel met content, zoals bijvoorbeeld video, audio, nieuwsberichten en live-feeds, blijven journalisten en bloggers real-time op de hoogte. De tool geeft vervolgens inzicht in hoe media de content ontvangt, waardeert, deelt en / of bevraagt. In onderstaande video een uitleg over hoe de tool werkt voor PR professional Lola en journalist Dan.
https://www.youtube.com/watch?v=rlSy6WQjj64
Hoge verwachtingen
Babbler is in 2013 opgericht door twee Franse zussen en staat op het punt om, na een succesvolle lancering in Frankrijk, de Amerikaanse markt te veroveren. De verwachtingen zijn groots, aangezien de start-up de Franse 'Microsoft Imagine Cup in 2013' won en genoteerd staat in het Challenges Magazine's 2014 als 'Top 100 Best Start-ups To Invest In'. Ook ik zie wel potentie, aangezien PR nog teveel functioneert als push mechanisme. Het is de hoogste tijd dat we als industrie streven naar een omgeving waar journalisten alle foto's, video's, rapporten, bronnen en contactpersonen kunnen vinden. En dan versplintering over ondersteuning door e-mail, DropBox, YouSendIt, Excel en web-links verdwijnt.
Uitdagend? Ja natuurlijk! Want het zou wel een omgeving moeten zijn waar journalisten en bloggers dagelijks gaan komen. Maar dat twee Franse zussen een geïntegreerd social network lanceren vind ik geweldig. Zeker als hun motto luidt: door PR mensen, voor PR mensen... en de journalisten die wij dienen.
Beter dan newsrooms, sneller dan e-mail
De Franse start-up wil, onder het motto Let's create a better PR world, PR professionals beter gaan verbinden aan journalisten en de onderlinge communicatie aanpakken. Zij zien dat de media verder is in het omarmen van alle digitale mogelijkheden en willen zorgen voor aansluiting. Hun sociale platform moet ervoor zorgen dat relevante PR vraag en aanbod real-time samen gaan komen.
Hoe het werkt?
In het kort: een PR pro maakt een profiel aan en deelt voor welke klanten hij / zij werkt. Het algoritme van Babbler vindt vervolgens een match met relevante media (opt-in natuurlijk!). Door het continue updaten van het PR profiel met content, zoals bijvoorbeeld video, audio, nieuwsberichten en live-feeds, blijven journalisten en bloggers real-time op de hoogte. De tool geeft vervolgens inzicht in hoe media de content ontvangt, waardeert, deelt en / of bevraagt. In onderstaande video een uitleg over hoe de tool werkt voor PR professional Lola en journalist Dan.
https://www.youtube.com/watch?v=rlSy6WQjj64
Hoge verwachtingen
Babbler is in 2013 opgericht door twee Franse zussen en staat op het punt om, na een succesvolle lancering in Frankrijk, de Amerikaanse markt te veroveren. De verwachtingen zijn groots, aangezien de start-up de Franse 'Microsoft Imagine Cup in 2013' won en genoteerd staat in het Challenges Magazine's 2014 als 'Top 100 Best Start-ups To Invest In'. Ook ik zie wel potentie, aangezien PR nog teveel functioneert als push mechanisme. Het is de hoogste tijd dat we als industrie streven naar een omgeving waar journalisten alle foto's, video's, rapporten, bronnen en contactpersonen kunnen vinden. En dan versplintering over ondersteuning door e-mail, DropBox, YouSendIt, Excel en web-links verdwijnt.
Uitdagend? Ja natuurlijk! Want het zou wel een omgeving moeten zijn waar journalisten en bloggers dagelijks gaan komen. Maar dat twee Franse zussen een geïntegreerd social network lanceren vind ik geweldig. Zeker als hun motto luidt: door PR mensen, voor PR mensen... en de journalisten die wij dienen.