schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
PR-Klaagmuur: Mascha Feoktistova - Beautyblogger Beautygloss.nl
Blog
Interview
Mary-Grace van Leeuwen
01-10-2013
Twee weken geleden hadden we hier het pr-geklaag van Cynthia. Het was een invasie aan beautyfans, -bloggers, en ander soort beauty-aanhangers. Ieder zo met zijn/haar eigen mening. Omdat beauty je vaak jonger kan laten lijken en voelen zetten we deze trend op de PR-Klaagmuur nog even door. Niet alleen omdat ik vandaag een jaartje ouder ben geworden (28 zonder rimpels :p), maar ook omdat de nieuwe klager Mascha Feoktistova van Beautygloss.nl ons nuttige en praktische tips geeft. Zo zijn niet alleen pr-bureaus haar belangrijkste nieuwsbron, maar ook haar lezers. Daarnaast vindt ze dat Instagram vaker ingezet kan worden door pr-bureaus en houdt ze van een persoonlijke benadering. Vooral haar laatste punt lijkt me een hele belangrijke. Lees haar complete PR-Klaagmuur hieronder:
1. Begrijpen pr-adviseurs eigenlijk wat voor werk jij doet?
Tegenwoordig wel. Vroeger was dat wel anders, ik heb echt gezien hoe pr bureaus mee zijn gegroeid en tegenwoordig actief en serieus bezig zijn met bloggers.
2. Van welke persbenadering was je onder de indruk?
Ik vind het altijd bijzonder fijn als ik gewoon als individu behandeld wordt. Dus persoonlijke benadering, oprecht geïnteresseerd zijn waar ik mee bezig ben én brownie points als die pr persoon mijn blog echt bijhoudt en daar naar refereert. Ook kan ik heel erg genieten van mooie persevents waar niet alleen over een product wordt gepraat maar ook iets geleerd wordt (trends, nieuwe technieken, heel fijn! Want ook dat is leuke content voor mij om later wat mee te doen). Ook vind ik het super fijn als een PR bureau iets stuurt met 'Alsjeblieft, een leuk cadeautje voor je nieuwe huis!' versus 'Alsjeblieft, wanneer kunnen we het artikel verwachten?'.
3. Wanneer besluit je een persbericht te lezen?
Ik heb het al druk genoeg met comments lezen van mijn lezers, ik scan vaak de titels van persberichten en als er iets in staat van een favorieten merk dan kijk ik altijd wel even. Maar verder? Een groot deel gaat de prullenbak in.
4. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Mijn lezers (die sturen me regelmatig leuke tips) en PR bureaus.
5. Maken PR-bureaus voldoende gebruik van social media?
Tegenwoordig zitten veel PR bureaus op social media, heel fijn! Zo houd je toch nog een beetje in de gaten wat alle bureaus doen. Ik zou het wel een leuk idee vinden als meer bureaus iets met instagram zouden doen, denk aan 'sneak peak' foto's van nieuwe producten en dergelijke.
6. Absolute afknapper in je contact met een pr-bureau?
Nabellen over events of persberichten. Alsjeblieft, ik ben regelmatig aan het filmen en gefocust op het schrijven, dan is het heel irritant als de telefoon steeds gaat om kleine dingen. Ik vind het prettig om een uitnodiging te krijgen voor een event via de mail, dan kan ik reageren wanneer ik mijn mailbox doorga. Als ik niet kan dan is het niet zo dat ik ineens wél kan omdat ik gebeld wordt. Ook opmerkingen zoals 'We bellen je om te vertellen dat merk X met een nieuwe site komt en jij mag hier exclusief over schrijven! Leuk he? Toch?'. Die telefoontjes zijn redenen voor mij om een nieuw telefoonnummer te nemen, echt. En natuurlijk is het irritant als er pushy wordt gedaan. Te horen krijgen dat 'de klant verwacht dat je er bent' (echt gehoord - nooit aangemeld).
7. Voor welk nieuws wil jij je bed uitgebeld worden?
Niet.
8. Hoe gewillig is een PR-afdeling in het beantwoorden van jouw vragen?
De meeste PR bureaus zijn daar heel lief in en antwoorden direct :)
9. Wat lijkt jou leuk aan werken bij een pr-bureau?
De sfeer. Ik heb altijd het idee dat iedereen altijd heel vrolijk is bij PR bureaus en dat de medewerkers meer dan gemiddeld people-people zijn (dat moet ook wel natuurlijk). Maar ik zie ze altijd knetterhard werken (banken slepen bij fashion shows, 's nachts reageren op mailtjes) dus eh, het is duidelijk bikkelen!
10. Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?
Verdiep je echt in de media waar je mee wilt werken. Verwacht niks terug en wees dankbaar als je de persaandacht krijgt - sommige PR bureaus denken dat het andersom hoort. Doe alsjeblieft never ever denigrerend naar pers. We zijn allemaal mensen. En stop met bellen alsjeblieft.
Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?
11. PR-mensen zijn er alleen maar om vervelende zaken rondom bedrijven/personen te verdoezelen.
Oneens. PR mensen zijn er om pers bewust te maken van iets.
12. Nabellen door een PR bureau over een persbericht is altijd overbodig.
100000% eens.
13. PR bureaus verpesten de journalistiek
Ik ben geen journalist dus kan hier niet over oordelen, maar ik denk dat het de bloggersscene alleen kan verrijken!
14. Nieuws is geen echt nieuws meer
Wat is nieuws? Zodra het op 3 blogs staat is het oud nieuws ja, maar ben je de eerste, dan heb je nieuws (voor een paar minuten..)
15. Ik leg geen contact met pr-adviseurs via social media.
Oh ik wel! Zeker! Altijd maar langs gaan en presentaties afgaan, ik heb er niet zo veel tijd voor (een ritje heen en weer naar amsterdam + afspraak, in die tijd kan ik ook een artikel schrijven). Contact via social media vind ik dan top!
1. Begrijpen pr-adviseurs eigenlijk wat voor werk jij doet?
Tegenwoordig wel. Vroeger was dat wel anders, ik heb echt gezien hoe pr bureaus mee zijn gegroeid en tegenwoordig actief en serieus bezig zijn met bloggers.
2. Van welke persbenadering was je onder de indruk?
Ik vind het altijd bijzonder fijn als ik gewoon als individu behandeld wordt. Dus persoonlijke benadering, oprecht geïnteresseerd zijn waar ik mee bezig ben én brownie points als die pr persoon mijn blog echt bijhoudt en daar naar refereert. Ook kan ik heel erg genieten van mooie persevents waar niet alleen over een product wordt gepraat maar ook iets geleerd wordt (trends, nieuwe technieken, heel fijn! Want ook dat is leuke content voor mij om later wat mee te doen). Ook vind ik het super fijn als een PR bureau iets stuurt met 'Alsjeblieft, een leuk cadeautje voor je nieuwe huis!' versus 'Alsjeblieft, wanneer kunnen we het artikel verwachten?'.
3. Wanneer besluit je een persbericht te lezen?
Ik heb het al druk genoeg met comments lezen van mijn lezers, ik scan vaak de titels van persberichten en als er iets in staat van een favorieten merk dan kijk ik altijd wel even. Maar verder? Een groot deel gaat de prullenbak in.
4. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Mijn lezers (die sturen me regelmatig leuke tips) en PR bureaus.
5. Maken PR-bureaus voldoende gebruik van social media?
Tegenwoordig zitten veel PR bureaus op social media, heel fijn! Zo houd je toch nog een beetje in de gaten wat alle bureaus doen. Ik zou het wel een leuk idee vinden als meer bureaus iets met instagram zouden doen, denk aan 'sneak peak' foto's van nieuwe producten en dergelijke.
6. Absolute afknapper in je contact met een pr-bureau?
Nabellen over events of persberichten. Alsjeblieft, ik ben regelmatig aan het filmen en gefocust op het schrijven, dan is het heel irritant als de telefoon steeds gaat om kleine dingen. Ik vind het prettig om een uitnodiging te krijgen voor een event via de mail, dan kan ik reageren wanneer ik mijn mailbox doorga. Als ik niet kan dan is het niet zo dat ik ineens wél kan omdat ik gebeld wordt. Ook opmerkingen zoals 'We bellen je om te vertellen dat merk X met een nieuwe site komt en jij mag hier exclusief over schrijven! Leuk he? Toch?'. Die telefoontjes zijn redenen voor mij om een nieuw telefoonnummer te nemen, echt. En natuurlijk is het irritant als er pushy wordt gedaan. Te horen krijgen dat 'de klant verwacht dat je er bent' (echt gehoord - nooit aangemeld).
7. Voor welk nieuws wil jij je bed uitgebeld worden?
Niet.
8. Hoe gewillig is een PR-afdeling in het beantwoorden van jouw vragen?
De meeste PR bureaus zijn daar heel lief in en antwoorden direct :)
9. Wat lijkt jou leuk aan werken bij een pr-bureau?
De sfeer. Ik heb altijd het idee dat iedereen altijd heel vrolijk is bij PR bureaus en dat de medewerkers meer dan gemiddeld people-people zijn (dat moet ook wel natuurlijk). Maar ik zie ze altijd knetterhard werken (banken slepen bij fashion shows, 's nachts reageren op mailtjes) dus eh, het is duidelijk bikkelen!
10. Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?
Verdiep je echt in de media waar je mee wilt werken. Verwacht niks terug en wees dankbaar als je de persaandacht krijgt - sommige PR bureaus denken dat het andersom hoort. Doe alsjeblieft never ever denigrerend naar pers. We zijn allemaal mensen. En stop met bellen alsjeblieft.
Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?
11. PR-mensen zijn er alleen maar om vervelende zaken rondom bedrijven/personen te verdoezelen.
Oneens. PR mensen zijn er om pers bewust te maken van iets.
12. Nabellen door een PR bureau over een persbericht is altijd overbodig.
100000% eens.
13. PR bureaus verpesten de journalistiek
Ik ben geen journalist dus kan hier niet over oordelen, maar ik denk dat het de bloggersscene alleen kan verrijken!
14. Nieuws is geen echt nieuws meer
Wat is nieuws? Zodra het op 3 blogs staat is het oud nieuws ja, maar ben je de eerste, dan heb je nieuws (voor een paar minuten..)
15. Ik leg geen contact met pr-adviseurs via social media.
Oh ik wel! Zeker! Altijd maar langs gaan en presentaties afgaan, ik heb er niet zo veel tijd voor (een ritje heen en weer naar amsterdam + afspraak, in die tijd kan ik ook een artikel schrijven). Contact via social media vind ik dan top!