Perskamers en merkdenken: een pluim voor PON
Vorige week zat ik bij een potentiële klant die meerdere merken voert. Ze vroegen zich af of ze moesten communiceren vanuit hun corporate of product brands. Dat kunnen best gecompliceerde vraagstukken zijn. Je hebt aan de ene kant een merkidentiteit die je graag wil voeren, aan de andere kant heb je publiek dat zich op een bepaalde manier gedraagt en die verwachtingen hebben. Ik stuitte deze week op de
PON Persportaal: Nieuws over alle merken
Porsche Persportaal: Alleen nieuws over Porsche
Ik vermoed overigens dat ze bij PON nog niet klaar zijn met het op de juiste manier aansluiten van de persportal op de kanalen waar journalisten en bloggers binnenkomen. Dat kan via Pon.nl en via de afzonderlijke merken komen. Daar moet ik me of rot zoeken naar een verwijzing naar deze persportal of een link is helemaal niet te vinden. Ook valt er op het gebied van SEO nog wel wat winst te behalen, getuige de url's met cijfers in plaats van een duidelijke tekst. Maar voor mij blijven de complimenten overeind staan. Eerst het platform zelf goed neerzetten. Daarna worden zaken ongetwijfeld geoptimaliseerd.
Hoe doen andere organisaties dit?
Bij de
Bij TUI kun je als pers op corporate niveau terecht.
Arke laat alleen de saleskant zien
Unilever doet het weer een tikje anders. Op Unilever.nl is dé perskamer ingericht. Aan alles zie je dat Unilever steeds meer vanuit het Corporate Brand over "serieuze" zaken wil spreken. Op de sites van de merken zelf denken ze bij sommige merken na over content die direct van belang is voor consumenten.
Unilever doet alle perscommunicatie vanuit de corporate Perskamer
Conimex maakt content rechtstreeks voor consumenten
Een combinatie van wat PON en Unilever doet lijkt mij uiteindelijk iets waar organisaties die met dit type merkstructuren te maken hebben naar zouden moeten kijken. Je kijkt aan de ene kant naar het type contentcreator (blogger, journalist of actieve consument). Daarnaast kijk je naar de informatiebehoefte binnen zo'n groep en probeer je dit op maat af te stemmen. Leuke klussen voor pr-mensen, waardoor ons vak alleen maar leuker wordt!